NS wil meetsysteem voor drukte in trein landelijk uitrollen

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

NS wil meetsysteem voor drukte in trein landelijk uitrollen

Bericht door Ronnie »

NS wil meetsysteem voor drukte in trein landelijk uitrollen
Gepubliceerd op 04-02-2014 om 10:49

De NS onderzoekt of een infrarood-systeem dat de drukte in de trein meet, landelijk uitgerold kan worden. Met dit systeem meten sensoren in- en uitstappers, berekenen de bezetting en sturen deze informatie naar een app. Reizigers kunnen met deze app, die gaat onder de naam iNStApp, de bezetting van de trein bekijken en op basis daarvan beslissen waar ze gaan zitten. Dit zorgt voor betere spreiding van reizigers over de trein. 



Ramon Lentink, senior onderzoeksleider bij NS: ”Wij hebben het telsysteem niet zelf ontwikkeld. De Zwitserse vervoerder SBB gebruikt deze techniek bijvoorbeeld al 15 jaar. De innovatie zit hem in het slim hergebruiken van deze techniek, waarbij we de data via het infrarood-systeem realtime delen met onze reizigers.” Ramon Lentink geeft een presentatie over deze innovatie tijdens SmartRail Europe dat van 24 tot 26 februari in Amsterdam plaatsvindt.

Realtime informatie
Volgens Lentink is iNStApp niet te vergelijken met de functie in de huidige Reisplanner Xtra van NS, waarbij ook de drukte in treinen wordt aangegeven. ”De drukte indicator is een stap vooruit, maar ons project gaat een stap verder. Ons project onderscheidt zich van andere projecten doordat wij drukte in treinen direct meten en ons niet op statistieken baseren. Onze app is realtime en preciezer.”

Lentink: ”Wij willen met dit project de reizigers handelingsperspectief geven. Ze kunnen in het drukke gedeelte plaatsnemen, bijvoorbeeld omdat ze dan snel het perron kunnen verlaten op het aankomststation, maar ook de keuze maken om op een rustigere plek te gaan zitten.” Met de app kunnen reizigers naast de drukte in de wagons ook de locatie van de eerste en tweede klas, de stilte zone, de bredere ingang voor rolstoelen en de ruimte voor fietsen zien. Zo weten ze voordat de trein binnen komt al waar ze moeten gaan staan op het perron om in hun coupé plaats te nemen.

Pilot
NS startte in februari vorig jaar met een pilot op de IJssellijn. Daar rustte de vervoerder 11 treinstellen uit met ruim 270 sensoren. Lentink: ”Het doel van de proef was dat je live en redelijk precies vast kunt stellen hoeveel mensen er in welk deel van de trein zitten. Aan de test namen twee klantgroepen deel, namelijk échte reizigers en mensen uit de operatie van NS. Zij maakten daarbij gebruik van de testversie van iNStApp.”

De proef werd al snel uitgebreid met een elektronisch bord op een perron van station Den Bosch waarbij reizigers dezelfde informatie te zien kregen als via de testversie van de app. Het bord, dat de volledige lengte van het perron had, gaf weer hoe de trein die binnenkomt is samengesteld en wat de treinbezetting is. ”Dit werd met ledverlichting weergegeven. Groen geeft aan waar het rustig is, rood staat voor een volle wagon”, aldus Lentink. De Dynamische Instapinformatie op het perron heeft afgelopen week de Rotterdam Design Publiekprijs 2013 gewonnen. Ruim 16.000 mensen stemden daarbij op hun favoriete ontwerp.

Klanttevredenheid
De proef met de app en de ledverlichting eindigde in oktober vorig jaar en bleek succesvol. ”De klant gaf de NS een significant hogere waardering na afloop van de proef dan daarvoor”, aldus de onderzoeksleider. 

Op dit moment is de NS ’huiswerk’ aan het doen. Lentink: ”Op dit moment maken we een kostenschatting en kijken wat het gaat opleveren.”

“Daarnaast onderzoeken we wat het betekent om de sensoren al ons materieel in te bouwen. De treinen dienen hiervoor naar de werkplaats te worden gehaald en gaan dus tijdelijk uit de dienstregeling. Het is ook mogelijk dat we het gefaseerd gaan uitrollen, zoals ook met WiFi in de treinen is gebeurd”, legt Lentink uit. 

De uitrol zal bij positieve besluitvorming naar verwachting in 2015 starten.

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: NS wil meetsysteem voor drukte in trein landelijk uitrol

Bericht door Ronnie »

Geen realtime drukte informatie meer bij NS-treinen
maandag 12 januari 2015

Na een eerdere proef op de IJssellijn (Zwolle - Roosendaal) heeft NS besloten om te stoppen met realtime drukte informatie. Tijdens de proef in 2013 konden reizigers via een app vooraf zien waar in de trein zitplaatsen beschikbaar waren. Alhoewel de proef een succes was, heeft NS besloten de treinen niet uit te rusten met de daarvoor benodigde infrarood sensoren.

De sensoren zijn te duur, meldt de Telegraaf. Het Automatic Passenger Counting kost tientallen miljoenen euro's te kosten en dat is meer dan de NS ervoor over heeft. Met sensoren kon de NS precies zien hoeveel reizigers er in de trein zaten en waar zij zich bevonden in de coupé. Die informatie werd niet alleen gedeeld via een app, maar ook op een groot bord op Den Bosch. Dat bord gaf ook informatie waar in de trein vrije zitplaatsen beschikbaar waren.

De niet realtime drukte indicator via de normale NS app blijft wel bestaan. Die indicator houdt geen rekening met evenementen of weersomstandigheden. 

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: NS wil meetsysteem voor drukte in trein landelijk uitrol

Bericht door Ronnie »

Meetsysteem voor drukte in treinen mogelijk in nieuw treinmaterieel
Gepubliceerd op 16-01-2015 om 11:11

De NS gaat het infrarood-systeem dat de drukte in de trein meet mogelijk in nieuwe treinen inbouwen. “Uit de eerdere pilot is gebleken dat inbouw in nieuw aan te schaffen treinen interessant kan zijn. Dat zijn we nu serieus aan het bekijken”, zo laat woordvoerder Edwin van Scherrenburg weten. Het systeem wordt naar zeggen van de zegsman overigens niet landelijk uitgerold. ”Ondanks dat we voordelen in het systeem zien, bleken de kosten voor landelijke inbouw in de bestaande treinen uiteindelijk op tientallen miljoenen euro’s uit te komen. Dat is echt te duur.”

In 2013 hield de NS een maandenlange pilot op de IJssellijn. Daar rustte de vervoerder 11 treinstellen uit met ruim 270 sensoren die in- en uitstappers maten, waarna de bezetting werd berekenden en de informatie naar een app werd gestuurd. Reizigers konden vervolgens op basis van die gegevens kiezen in welk gedeelte van de trein ze wilden gaan zitten. De proef werd al snel uitgebreid met een elektronisch bord op een perron van station Den Bosch waarbij reizigers dezelfde informatie te zien kregen als via de testversie van de app. Omdat de pilot succesvol bleek, onderzocht de NS of het meetsysteem kon worden uitgerold.

Meetsysteem
“Uit de test is vast komen te staan dat landelijke inbouw in bestaande treinen te duur is. Reden is ook dat we inmiddels andere kostenefficiëntere innovaties kunnen gaan gebruiken. Zo hebben we door het in- en uitchecken met de OV-chipkaart steeds betere gegevens over de drukte op specifieke lijnen. Die inschattingen gebruiken we vervolgens om de planning van de treinlengtes beter af te stemmen op de verwachte drukte”, aldus Van Scherrenburg.

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: NS wil meetsysteem voor drukte in trein landelijk uitrol

Bericht door Ronnie »

NS hangt in Den Bosch led-schermen weer op voor nieuwe proef
Geplaatst op 08 mei 2015, Laatste update 08 mei, 17:08

DEN BOSCH - De meterslange lichtbakken die in 2013 op perron 1 de drukte in de wagons aangaven, zijn weer terug op station Den Bosch. Nu hangen ze boven perron 4, waar ze aangeven waar het begin- en eindpunt van de trein is en waar de deuren zitten.

Het is de bedoeling dat passagiers zich hierdoor beter verspreiden en stukken sneller kunnen instappen. Dat is nodig met het oog op de metro-dienstregeling, die de NS over een tijdje wil invoeren. Daarbij rijden er zes intercity's per uur, met tussendoor nog sprinters en goederentreinen. De treinen kunnen daardoor nog maar kort stoppen op de stations.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie