Nieuws over invoering ERTMS

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Nieuws over invoering ERTMS

Bericht door Ronnie » ma jan 20, 2014 9:21 am

'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

De ontwikkeling van een nieuw veiligheidssysteem voor het spoort dreigt op een fiasco uit te lopen. Een conflict tussen de NS en Prorail zou slechts een van de problemen zijn.

Dat schrijft de Volkskrant op basis van gesprekken met betrokken experts. Zij vrezen voor een nieuw debacle van "Fyra-achtige proporties".

Volgens de experts is het ministerie van Infrastructuur te optimistisch over de kosten van het systeem, dat nog steeds met technische problemen kampt.

Het ministerie van Infrastructuur is volgens de krant op de hoogte van de problemen, maar zijn ze nog niet aan bod gekomen bij een vertrouwelijke briefing van de Tweede Kamer. De experts mogen naar eigen zeggen hun zorgen niet overbrengen aan het parlement en hebben een spreekverbod opgelegd gekregen.

Door een conflict tussen NS en Prorail hebben, volgens de krant, tijdens de proef veel minder testritten plaatsgevonden dan was gepland. Daardoor is het nog niet mogelijk geweest om het gedrag bij gladheid goed te onderzoeken en is het onduidelijk hoeveel waarde er aan de resultaten moeten worden gehecht.

Bron (+meer): Nu.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » wo jan 22, 2014 6:17 pm

Mansveld herkent zich niet in kostenramingen ERTMS
woensdag 22 januari 2014

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) weet nog niet hoeveel de invoering van een nieuw beveiligingssysteem voor het spoor precies gaat kosten. Ze heeft er 2 miljard euro voor gereserveerd. Maar uit het financiële onderzoek, dat nog gaande is, moet binnenkort blijken welk prijskaartje hoort bij de diverse scenario's die in kaart worden gebracht.

Mansveld zei woensdag in een overleg met de Tweede Kamer verrast te zijn door een bericht in de Volkskrant deze week waarin anonieme deskundigen de kosten voor de aanleg van het systeem op 5 tot 8 miljard euro schatten. "Daar herken ik me niet in'', zei Mansveld. De Tweede Kamer had haar om opheldering over de veel hogere bedragen gevraagd.

Met het Europese spoorveiligheidssysteem ERTMS kan een trein niet meer een rood sein passeren. Het systeem zou het ook mogelijk moeten maken de capaciteit van het spoor te vergroten en met hogere snelheden te rijden. Mansveld streeft ernaar het systeem vanaf 2016 in te voeren, wat naar verwachting al met al zo'n 10 jaar zal duren. Maar ze wil zich niet op allerlei deadlines vastleggen. Zorgvuldigheid in het proces gaat altijd boven tempo, benadrukte de PvdA-bewindsvrouw.

Haar partijgenoot, Kamerlid Duco Hoogland, is het daarmee eens en gaf aan geen haast te hebben met de invoering van ERTMS. Volgens hem moeten eerst de uitkomsten van proeven bekend zijn en moet er een degelijke financiële onderbouwing zijn. Collega Sander de Rouwe van oppositiepartij CDA pleitte voor een pas op de plaats om te voorkomen dat het project op een fiasco uitloopt. Hij wil eerst alle feiten op tafel en de bevindingen afwachten van bijvoorbeeld de parlementaire enquêtecommissie over de mislukte Italiaanse Fyratreinen.

Bron: Treinreiziger.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » vr apr 11, 2014 5:06 pm

Kabinet kiest voor beperkte invoer nieuw spoorsysteem
Gepubliceerd: 11 april 2014 13:26, Laatste update: 11 april 2014 13:25

Het kabinet kiest ervoor om ERTMS, het nieuwe beveiligingssysteem dat treinen sneller achter elkaar moet kunnen laten rijden, alleen op de drukke trajecten in te voeren.

Dat zegt staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) vrijdag na afloop van de ministerraad.

Het kabinet wil dat het systeem in 2022 in alle treinen is ingebouwd. Vanaf 2030 moeten de drukst bereden spoorlijnen uitgerust zijn met ERTMS.

Het systeem moet er voor zorgen dat de capaciteit op het spoor beter wordt benut, doordat treinen dichter op elkaar kunnen rijden.

Met het nieuwe systeem wordt de beveiliging op het spoor voor een groot deel geautomatiseerd. De elektronische beveiliging vervangt de seinpalen.​

Meerwaarde
Volgens Mansveld is de meerwaarde van het nieuwe systeem het grootst op de drukst bereden sporen, omdat daar de meeste reizigers en goederen worden vervoerd.

Het gaat dan om de Randstad en de sporen richting Arnhem, Almelo en Vlissingen. Op deze manier is ook het internationale spoor in Nederland van ERTMS voorzien. Gezien de hoge kosten en de beperkte toegevoegde waarde blijft op de rustigere trajecten het oude systeem in stand.

Voor de operatie is tot 2028 2,5 miljard euro beschikbaar. ​Eerder ontstond ophef in de Kamer omdat het systeem door tegenvallers veel duurder zou worden, tot wel 5 of 6 miljard. Experts zeiden in De Volkskrant te vrezen voor een fiasco van "Fyra-achtige proporties".

Volgens Mansveld is de invoering echter mogelijk binnen de bestaande budgetten.

Amsterdam-Utrecht
De staatssecretaris schrijft dat momenteel al 20 procent van de treinen zijn uitgerust met ERTMS, alsmede de Betuweroute, HSL, Hanzelijn en het traject Amsterdam-Utrecht.

De variant van het systeem dat Mansveld voor ogen heeft is al beproefd in diverse landen in Europa.

Bron: Nu.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Hugeau
Berichten: 647
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Hugeau » za apr 12, 2014 9:33 am

Opvallend vind ik, als je het kaartje bekijkt, dat Eindhoven-Venlo er niet bij zit. Nu is dit geen druk traject, maar wel een internationale corridor. Het zou een truc kunnen zijn om ook zo de betuweroute te stimuleren. Dan nog is het omhandig in geval van omleidingen.
flickr

"Just travelling"

Gebruikersavatar
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Nielske1990 » za apr 12, 2014 12:11 pm

Als ze dat doen om de Betuweroute te stimuleren zijn ze wel heel diep gezonken. Overigens zit er rond Hilversum ook al zo'n onhandige situatie ingebouwd...
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account

VinceCargo
Berichten: 2860
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door VinceCargo » za apr 12, 2014 6:40 pm

Gelukkig hebben ze er ontzettend veel verstand van in de politiek (NOT!) Het is een kutsysteem, regelrechte ramp.
2,5 miljard? Wordt vast weer 3x zo duur... Treinen dichter op elkaar? Ik hik nu al blokafstand achter stoptreintjes aan....
Geen handvol, maar een land vol

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » za mei 17, 2014 5:14 pm

‘Nederlandse spoor juist onveiliger door ERTMS-invoering’
Gepubliceerd op 15-05-2014 om 09:27

De uitrol van het Europese beveiligingssysteem ERTMS zal, zoals die nu gepland staat, het Nederlandse spoorsysteem juist onveiliger maken. Deze verwachting zal ingenieur en onafhankelijk spooradviseur Arco Sierts donderdag uitspreken tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Het kabinet wil dat in 2030 de drukst bereden spoorlijnen met ERTMS zijn uitgerust. De spoorexpert denkt dat de veiligheidsproblemen zich daardoor naar de locaties zullen verplaatsen waar het geavanceeerde systeem niet is geïnstalleerd.

“Als een belangrijk deel van het spoor is voorzien van ETCS Level 2, dan komen machinisten in een comfortabele positie terecht. Daardoor zullen zij minder alert zijn op de overige spoortrajecten”, zegt Sierts. Daardoor zullen de rood sein-passages op de andere locaties mogelijk toenemen.

Sierts: “Het valt machinisten niet te verwijten dat ze na verloop van tijd door gewenning aan ERTMS op een aantal punten minder alert zijn. Datzelfde is ook gebeurd toen we in Nederland gebruik gingen maken van ATB en ATB Nieuwe Generatie. Bij een grootschalige overgang naar een alles beveiligend systeem ontstaat er bij machinisten gaandeweg een andere risicobeleving en bijbehorend rijgedrag. Ook bij automobilisten en piloten zie je dit verschijnsel. In de wetenschap is dit effect bekend als de Risico Homeostase Theorie.”

ERTMS
Bij de huidige geplande invoering van ERTMS krijgen treinen speciale apparatuur aan boord die automatisch met de machinist, het spoor en de verkeersleiding communiceert. Het systeem geeft via een scherm aan de machinist aan hoe hard hij op een bepaald traject mag rijden en wanneer hij bijvoorbeeld zijn snelheid omlaag moet brengen. Als hij niet op tijd remt, dan grijpt het systeem automatisch in en wordt de trein zo nodig tot stilstand gebracht.

Bij het huidige treinbeveiligingssysteem ATB Vv wordt er niet op zo’n uitgebreide manier met de trein gecommuniceerd als met ERTMS. Sierts vreest daarom dat als machinisten eenmaal zijn gewend raken aan het nieuwe geavanceerde Europese systeem, dat het vakmanschap sluipenderwijs wordt aangetast en dat er substantieel meer fouten zullen worden gemaakt op de klassieke spoortrajecten met ATB Vv. “Dan krijg je dezelfde situatie als bij Hattemerbroek, in Herfte en in het Spaanse Santiago Compostela”, aldus de spoorexpert.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » za jun 07, 2014 5:06 pm

Spoor kwetsbaar voor cybercriminelen bij invoering ERTMS
Gepubliceerd op 05-06-2014 om 10:10

Als de spoorsector bij de invoering van ERTMS geen maatregelen neemt om haar computersystemen beter te beveiligen, dan kunnen cybercriminelen mogelijk inbreken in dit Europese beveiligingssysteem. Daarvoor waarschuwt adviseur Spoorwegbeveiliging Wim Coenraad van ingenieursbureau Movares. “Een trein een verkeerde movement authority geven zal niet snel lukken, maar het treinverkeer stilleggen is zeker niet ondenkbaar”, zegt de spoorexpert.

Bij ERTMS wordt computersoftware ingezet om via het het mobiele radiosysteem GSM-R de communicatie tussen de treinen en de beveiligingssystemen mogelijk te maken. Coenraad: ”Steeds meer beveiligingssystemen in de spoorsector communiceren over netwerken. Ook zijn de computersystemen steeds meer gebaseerd op commercieel verkrijgbare software. Daarmee haal je een aantal kwetsbaarheden in huis en word je gevoeliger voor hackers en virussen”, zegt Coenraad.

Bedreigingen
”Daarom moeten we bij de voorbereiding op de uitrol van ERTMS potentiële bedreigingen in kaart te brengen en op basis daarvan waar nodig onze systemen tegen hackers te beveiligen. Dat kan bijvoorbeeld door een encryptielaag in het netwerk van ProRail aan te brengen”, zegt de spoorexpert.

Encryptie is een cryptografisch versleutelingssysteem dat ervoor zorgt dat de verstuurde informatie niet nagebootst kan worden om daarmee in te breken. Coenraad: “En wordt die versleuteling toch gekraakt, dan kun je die laag vervangen door een betere. Daardoor blijft het beveiligingssysteem en de safety case in principe intact. In Duitsland wordt dit principe nu getest door DB Netze.”

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

juniorfotograaf
Berichten: 371
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door juniorfotograaf » zo jun 08, 2014 1:01 pm

Ronnie schreef:Spoor kwetsbaar voor cybercriminelen bij invoering ERTMS
Bedreigingen
”Daarom moeten we bij de voorbereiding op de uitrol van ERTMS potentiële bedreigingen in kaart te brengen en op basis daarvan waar nodig onze systemen tegen hackers te beveiligen.
Bron: Spoorpro.nl
Dat is een redelijk apart stukje tekst wat ik heb gequote.
Bedreigingen in kaart brengen,en daar waar nodigsystemen beveiligen
Lijkt mij dat als je niet alles van kop tot teen beveiligd dat men via via alsnog een weg kan vinden om in te breken :roll:
En het lijkt me dat je dat niet wil.
Afijn dat zal ik dan tenminste wel weer verkeerd zien :?
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Rolandrail
Berichten: 732
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Rolandrail » zo jun 08, 2014 1:07 pm

juniorfotograaf schreef:
Ronnie schreef:Spoor kwetsbaar voor cybercriminelen bij invoering ERTMSBedreigingen”Daarom moeten we bij de voorbereiding op de uitrol van ERTMS potentiële bedreigingen in kaart te brengen en op basis daarvan waar nodig onze systemen tegen hackers te beveiligen. Bron: Spoorpro.nl
Dat is een redelijk apart stukje tekst wat ik heb gequote.
Bedreigingen in kaart brengen,en daar waar nodigsystemen beveiligen. Lijkt mij dat als je niet alles van kop tot teen beveiligd dat men via via alsnog een weg kan vinden om in te breken :roll: En het lijkt me dat je dat niet wil. Afijn dat zal ik dan tenminste wel weer verkeerd zien :?
Ja, dat heet marktwerking... Eerst iets aanstippen en daardoor werk genereren om vervolgens er achter te komen dat het alweer achterhaald is en nog beter moet wat dus ook weer werk oplevert.
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » wo jun 25, 2014 6:47 am

Spoor onveiliger door extra vangnet

Het zoveelste nieuwe dure technische foefje om te voorkomen dat treinen door een rood sein rijden maakt het spoor juist onbetrouwbaarder en zelfs gevaarlijker. Dat constateren spoortechnici naar aanleiding van de wens van staatssecretaris Wilma Mansveld om NS-treinen volgend jaar uit te rusten met het ‘Orbit’-systeem. Dit waarschuwt machinisten als een rood sein met te hoge snelheid wordt genaderd.

NS stelt dat een proef met de ‘bewezen technologie’ naar tevredenheid is verlopen. Buiten het bedrijf wordt systeem echter al afgedaan als de ‘Fyra op veiligheidsgebied’.

Orbit voorziet de machinist via mobiele telefoonverbinding van alle benodigde informatie over de locatie, snelheid van de trein en afstand tot de seinen op basis van satellietgegevens. “Iedereen met een TomTom in de auto weet dat gps altijd een beetje achter de feiten aanloopt, omdat de positiebepaling via drie satellieten bepaald wordt”, zo vat spoorwegadviseur Arco Sierts de risico’s samen.

“Je kunt de klok dus gelijk zetten op onterechte waarschuwingen. Treinen die onnodig remmen of tot stilstand komen leiden tot enorme vertragingen. Ook kan de gsm-verbinding wegvallen, bij viaducten, tunnels of de grote stations met vele bovenleidingen.”

Daarbij geven Mansveld en NS met Orbit de indruk dat het ooit afschaffen van de voormalige ‘kwiteerfunctie’ in de trein misschien niet handig was. Een kwart eeuw geleden werd via dit systeem al gewaarschuwd als op een specifiek baanvak te hard werd gereden. Omdat machinisten zeer frequent op een bevestigingknop moesten drukken, werd het systeem tussen 1995 en 2003 weggehaald. Tegelijkertijd liep op het spoor het aantal passages door rode seinen schrikbarend snel op: van 122 in 1994 naar maar liefst 283 in 2000.

Verkeersminister Karla Peijs hield in 2005 nog vol dat het één niet met het ander te maken had. Toen het aantal treinbotsingen in 2003 van jaarlijks één naar drie steeg, was het spoorveiligheidssysteem ATB het nieuwe probleemkind. Dit legt een trein automatisch stil na een roodseinpassage, maar alleen bij hoge snelheid. Besloten werd de meest gevaarlijke drukke spoorknooppunten met vele miljoenen uit te rusten met het verbeterde ATB-VV, dat treinen ook op lage snelheid stopt.

Saillant detail is dat Orbit qua opzet lijkt op het moderne Europese beveiligingssysteem ERTMS, dat in 2028 op het spoor moet zijn aangelegd. Sierts: “Het verschil is dat ERTMS voor de positiebepaling met transponders in het spoor gewerkt wordt, op 30 centimeter afstand van de trein. Zéér betrouwbaar. Dat kán niet falen.”

Mansveld wil ERTMS echter alleen in en rond de Randstad aanleggen, omdat ze maar 2 van de benodigde 5 miljard voor dit systeem heeft. Toch gooide Mansveld er begin dit jaar 112 miljoen tegenaan om alle seinen van ATB-VV te voorzien, als reactie op de dodelijke treinbotsing van twee jaar geleden in Amsterdam.

Bron: Metro Nieuws
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » do aug 21, 2014 4:56 pm

ProRail en NS erkennen twijfel over nauwkeurigheid ORBIT
Gepubliceerd op 21-08-2014 om 12:42

ProRail en NS houden er rekening dat de gps-communicatie van het waarschuwingssysteem ORBIT niet in alle situaties kan zorgen voor een nauwkeurige positiebepaling van de trein. Mogelijk werkt het systeem minder nauwkeurig in tunnels en onder lange overkappingen, omdat het dan de satelliet-verbinding tijdelijk verliest. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer. Er wordt in de brief niet ingegaan op wat dit in de praktijk zal betekenen voor de spoorveiligheid.

NS en ProRail maakten in juni van dit jaar bekend het waarschuwingssysteem ORBIT in te voeren. ORBIT wordt gezien als extra hulpmiddel voor de machinist dat ervoor moet zorgen dat het aantal rood sein-passages (STS-passages) afneemt. Maar doordat ORBIT afhankelijk is van gps-communicatie en van de verkeersleidingssystemen van ProRail, wordt er getwijfeld aan de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het waarschuwingssysteem.

“ProRail en NS zijn zich ervan bewust dat dit punten zijn die zorgvuldig aandacht vergen, omdat deze de effectiviteit van ORBIT in sterke mate kunnen bepalen. Daarom heeft NS besloten om de eerstvolgende projectfase circa vijftig treinen van ORBIT te voorzien en deze in de reguliere dienstregeling in te zetten en te beproeven”, zo schrijft de staatssecretaris in haar brief.

Betrouwbaarheid
Ondanks de kritiek zijn de verwachtingen van NS en ProRail over de positieve werking van van het systeem hooggespannen. Een praktijkproef in 2013 waarbij ORBIT op een tiental treinen op de verbinding Den Haag-Venlo werd uitgetest, toonde een positief effect op het gedrag van machinisten bij rode seinen.

“De uiteindelijke beoordeling van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid gebeurt niet alleen door NS en haar eigen machinisten, maar in samenspraak met ProRail en ILT. Bovendien vervult ILT, zoals gebruikelijk bij dergelijke aanpassingen aan treinapparatuur ten behoeve van de machinist, een toetsende rol bij de toelating en vrijgave van de ORBIT-apparatuur in de treinen”, weet Mansveld.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » ma feb 02, 2015 5:49 pm

ProRail start aanbesteding waarschuwingssysteem machinist ondanks kritiek
Gepubliceerd op 02-02-2015 om 10:12

ProRail heeft de aanbesteding voor het waarschuwingssysteem ORBIT op de markt gezet. ORBIT waarschuwt de machinist als hij dreigt door een rood sein te rijden. Dat doet het systeem op basis van de remcurve van de trein. De keuze voor de installatie van ORBIT in het treinmaterieel is opvallend. ProRail en NS stelden eerder er rekening mee te houden dat de gps-communicatie van het waarschuwingssysteem ORBIT niet in alle situaties kan zorgen voor een nauwkeurige positiebepaling van de trein.

ORBIT waarschuwt de machinist als deze te snel op een rood sein afrijdt. Het waarschuwingssysteem vergelijkt de actuele positie van de trein op basis van gps met informatie uit de verkeersleidingssystemen over het eerstvolgende rode sein. Door deze informatie te vergelijken met de actuele snelheid van de trein, berekent ORBIT of de trein op tijd vóór het rode sein kan stilstaan. Indien de trein voorbij een rood sein dreigt te rijden, wordt de machinist gewaarschuwd met een geluidssignaal en met een waarschuwende stem om onmiddellijk te remmen.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie » di jul 21, 2015 5:54 pm

‘Onvoldoende personeel voor inbouw ERTMS in treinmaterieel’
Gepubliceerd op 21-07-2015 om 09:53

De inbouw van het beveiligingssysteem ERTMS in het treinmaterieel is een karwei met een omvang waarvoor op dit moment geen inzetbaar personeel beschikbaar is. Daarom dienen diverse maatregelen te voorkomen dat personeelsgebrek de plannen onuitvoerbaar maakt. Dat kwam bij een co-creatiesessie over ERTMS tijdens de Dag van de Rail naar voren.

Tijdens de Dag van de Rail discussieerden spoorprofessionals onder leiding van senior consultant Peter Zijdemans van Ricardo Rail (voorheen Lloyd’s Register Rail) over de inbouw van het Europese systeem in het treinmaterieel.

Door de schaarste zullen leveranciers mogelijk meer tijd nodig hebben dan in de offerte uitvraag wordt gevraagd en meer dan in het contract wordt vastgelegd. Beide varianten zijn schadelijk voor het succes van het ERTMS-programma, stelden de deelnemers.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie » do okt 01, 2015 5:26 pm

EU: jarenlange vertraging van ERTMS-project
Gepubliceerd op 01-10-2015 om 12:44

De installatie van ERTMS op het Europese spoor is met enkele jaren tot tien jaar vertraagd. De EU heeft vastgesteld dat het niet haalbaar is om de TEN-T goederencorridors voor de gestelde deadline met het beveiligingssysteem uit te rusten. Dat blijkt uit de voortgangsrapportage ERTMS die door het ministerie van Infrastructuur en Milieu naar de Tweede Kamer is gestuurd.

De Europese lidstaten hebben in 2009 afgesproken dat de TEN-T corridors in 2020, de belangrijkste spoorgoederencorridors van Europa, met het Europese beveiligingssysteem zou moeten zijn uitgerust. Daar is voor gekozen omdat deze verbindingen met name voor het grensoverschrijdende goederenvervoer gebruikt worden. Op deze manier kunnen alle goederentreinen onder hetzelfde beveiligingssysteem rijden.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Ronnie » do jan 14, 2016 9:02 am

Project voor veiliger spoor in Europa loopt vertraging op
Donderdag 14 januari 2016, 08:44

Een project om treinen in Europa sneller en veiliger te laten rijden loopt flinke vertraging op. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma donderdag in een brief aan de Tweede Kamer. Bedoeling was dat het nieuwe systeem vanaf 2016 in stappen zou worden ingevoerd. Het systeem zorgt er onder meer voor dat een trein niet meer door een rood sein kan rijden.  In antwoord op Kamervragen zegt Dijksma dat het "uit het oogpunt van zorgvuldigheid van belang is om meer tijd te nemen".

Voor het ERTMS project heeft Nederland 2,6 miljard beschikbaar gesteld. Een deel van het geld dat voorlopig blijft liggen, wordt nu uitgegeven aan het opknappen van Schiphol, schrijft Dijksma.

Bron: NOS.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » ma jan 18, 2016 7:01 pm

Dijksma schrapt mogelijk spoortrajecten uit ERTMS-programma
Gepubliceerd op 18-01-2016 om 07:00

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu gaat opnieuw naar de spoortrajecten uit de voorkeursbeslissing ERTMS kijken. Mogelijk betekent dit dat sommige spoortrajecten die eerder waren geselecteerd voor de uitrol niet meer of pas later met het Europese systeem worden uitgerust. Dat verklaarde zij donderdagavond tegenover SpoorPro bij de nieuwsjaarsreceptie van KNV in Den Haag. “We gaan kijken welke trajecten heel belangrijk zijn en of mogelijk minder belangrijke trajecten achterwege kunnen worden gelaten.”


Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » do feb 04, 2016 5:35 pm

Dijksma: nieuwe planning ERTMS in de zomer
Gepubliceerd op 04-02-2016 om 10:27

De nieuwe planning voor de uitrol van het Europese systeem ERTMS wordt in de zomer vastgesteld. Dat maakte staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu woensdag bekend tijdens een debat in de Tweede Kamer. Vorige maand werd duidelijk dat de uitrol van het beveiligingssysteem flinke vertraging oploopt.

“Op dezelfde snelheid doorgaan zou onverstandig geweest zijn”, stelde Dijksma tijdens het debat. “De programmabeheersing was niet op orde en nog niet voldoende stevig. Er was ook extra tijd nodig om de aanbevelingen uit de Fyra-enquête mee te nemen.”

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » do feb 04, 2016 5:40 pm

Snelheid Hanzelijn komende jaren niet omhoog
woensdag 3 februari 2016

De Nederlandse Spoorwegen zijn niet van plan om de snelheid tussen Zwolle en Lelystad de komende jaren te verhogen. Pas tussen 2020 en 2022 komt er zicht op een snelheidsverhoging. De in 2012 geopende spoorlijn is geschikt voor snelheden tot 200 kilometer per uur. Toch rijden de treinen momenteel niet sneller dan 140 kilometer per uur, ook al kunnen ze sneller.

Veel treinen van NS kunnen 160 kilometer per uur. Dat kan echter alleen als de treinen geschikt worden gemaakt voor ERTMS.

Bron: Treinreiziger.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » ma mar 21, 2016 5:38 pm

‘Ministerie overweegt ERTMS op baanvak Eindhoven-Venlo’
Gepubliceerd op 21-03-2016 om 17:07

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu overweegt om het treinbeïnvloedingssysteem ERTMS op het baanvak Eindhoven-Venlo te installeren. Dat heeft een van de betrokkenen tegenover SpoorPro verklaard. In 2014 besloot het kabinet om het Europese systeem alleen op de drukst bereden spoortrajecten uit te rollen, maar niet op het traject Eindhoven-Venlo. Deze beslissing werd door de spoorsector met veel ongeloof ontvangen, omdat dit baanvak van groot belang is als achterland-verbinding van Rotterdam.

Het spoortraject werd al snel de ‘missing link’ van het ERTMS-programma genoemd.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » zo mei 01, 2016 8:56 pm

Fouten bij aanbesteding spoorbeveiliging
Zondag 1 mei 2016, 11:59

Het Rijk heeft fouten gemaakt bij de aanbesteding van de invoering van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS. De accountant van de overheid, de Auditdienst, keurt de financiering daarom niet goed.

Volgens de Auditdienst Rijk zijn er onder meer onderhands opdrachten gegund aan de NS en ProRail, terwijl dat niet had gemogen. Ze hadden openbaar moeten worden aanbesteed. Daarnaast is er 600.000 euro betaald aan bedrijven voor prestaties die nog niet waren geleverd, terwijl dat niet contractueel was afgesproken.

Bron: NOS.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » vr jun 24, 2016 5:10 pm

250 miljoen uit het ERTMS-budget gaat naar station Schiphol
Gepubliceerd op 23-06-2016 om 08:29

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat 250 miljoen euro uit het budget voor de uitrol van ERTMS gebruiken voor de uitbreiding van station Schiphol. In totaal is er tot 2030 2,6 miljard beschikbaar gesteld voor de implementatie van het Europese treinbeïnvloedingssysteem. Dat meldt staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer.

Ondanks dat het Infrastructuurfonds met twee jaar wordt verlengd, is het volgens de bewindsvrouw niet mogelijk om de aanpassingen op Schiphol vanuit het Infrastructuurfonds te financieren.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » vr sep 23, 2016 6:32 pm

Uitrol ERTMS start in 2024, vrees voor nationale versie
Gepubliceerd op 23-09-2016 om 19:27

Het nieuwe treinbeïnvloedingssysteem ERTMS wordt naar verwachting vanaf 2024 uitgerold. De installatie van het systeem start op het spoor rondom Haarlem en op het traject Kijfhoek-Roosendaal. Dat blijkt uit aangepaste uitrolstrategie van het programmabureau ERTMS die staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu vrijdagmiddag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zegt in een reactie op de plannen te vrezen dat er in Nederland een nationale versie van ERTMS ontstaat, waarmee de internationale verbindingen in het geding zijn.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » wo sep 28, 2016 4:44 pm

Onderzoek naar werkplaatscapaciteit voor ERTMS
Gepubliceerd op 28-09-2016 om 11:42

Het programmabureau ERTMS is een onderzoek gestart naar de benodigde werkplaatscapaciteit voor de inbouw van ERTMS in het rollend materieel. Het is een logistieke puzzel om al het spoorwegmaterieel dat op het Nederlandse spoor rijdt op tijd te voorzien van het nieuwe treinbeïnvloedingssysteem. Dat meldt het programmabureau in haar nieuwsbrief.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » do sep 29, 2016 4:31 pm

‘Internationale harmonisatie ERTMS onderbelicht in spoorplannen’
Gepubliceerd op 29-09-2016 om 13:35

Er wordt nog te veel nationaal gedacht bij de planvorming voor de uitrol van het spoorbeïnvloedingssysteem ERTMS. Een van de doelen van de installatie van het Europese systeem is het creëren van een Single European Railway Area, maar tot dusver lijkt Nederland niet veel verder te kijken dan de eigen landsgrenzen. Deze vrees werd woensdag uitgesproken tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over ERTMS.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: 'Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem'

Bericht door Ronnie » do nov 10, 2016 6:47 pm

Tot 2030 twaalf spoorlijnen op nieuw veiligheidssysteem
Donderdag 10 november 2016, 12:27

Tot 2030 zullen maximaal twaalf van de 36 spoortrajecten in ons land overgaan op ERTMS, een nieuw Europees Veiligheidssysteem. "Meer kan voor die tijd niet", aldus staatssecretaris Dijksma donderdag in een debat in de Tweede Kamer.

Het gaat onder meer om de trajecten Leiden-Den Haag, Hilversum-Amersfoort, Roosendaal-Den Bosch, Roosendaal-grens en Eindhoven-grens.

Bron: NOS.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over invoering ERTMS

Bericht door Ronnie » di okt 03, 2017 4:45 pm

Spoorbeveiliging kost Nederland 5 miljard
Nieuwsartikel geplaatst op 03-10-2017 12:05 door ANP

LUXEMBURG - Het kost Nederland naar schatting 4,9 miljard euro om het Europese systeem dat de treinen veiliger moet laten rijden volledig in te voeren. Dat stelt de Europese Rekenkamer na een bezoek aan zes EU-lidstaten, waaronder Nederland.

Bron: Transport Online
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over invoering ERTMS

Bericht door Ronnie » vr nov 24, 2017 5:33 pm

Network Rail en ProRail testen ‘hybride ERTMS level 3’ in Engeland
Gepubliceerd op 24-11-2017 om 11:12

Network Rail en ProRail zijn donderdag gestart met het rijden onder een ‘hybride ERTMS level 3’-variant op een testspoor in Engeland. De spoorbeheerders verwachten de kosten voor de implementatie van ERTMS met de keuze voor deze variant naar verwachting lager uitvallen dan bij de uitrol van ERTMS Level 2. Ook zou er een grotere capaciteitswinst behaald kunnen worden.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over invoering ERTMS

Bericht door Ronnie » di dec 12, 2017 5:33 pm

EU trekt 32 miljoen uit voor inbouw ERTMS in goederenlocomotieven
Gepubliceerd op 12-12-2017 om 15:50

De Europese Unie trekt 32 miljoen euro uit voor de inbouw van spoorbeveiligingssysteem ERTMS in Nederlandse goederenlocomotieven die op de internationale spoorverbinding Rotterdam-Genua rijden. Nederland ontvangt in totaal 82,8 miljoen euro subsidie uit Brussel voor infrastructuurprojecten.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over invoering ERTMS

Bericht door Ronnie » do dec 21, 2017 5:32 pm

Ministerie IenW wil programma ERTMS bij ProRail onderbrengen
Gepubliceerd op 21-12-2017 om 11:06

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is van plan om in 2018 ProRail verantwoordelijk te maken voor de uitvoering van het programma ERTMS. Dat zou betekenen dat de programmadirectie van ERTMS in 2018 overgaat van IenW naar ProRail, met IenW als opdrachtgever.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over invoering ERTMS

Bericht door Ronnie » vr mar 30, 2018 4:46 pm

Karel Vinck: uitrol ERTMS gaat te langzaam en is te duur
Gepubliceerd op 30-03-2018 om 12:27

De uitrol van het Europese beveiligingssysteem ERTMS gaat veel te langzaam en kost te veel geld. Er is een mentaliteitsverandering nodig, waarbij de sector zich flexibel opstelt en voorbereidt op verandering naar een nieuw spoorsysteem. Deze oproep deed Karel Vinck, EU-coördinator voor het ERTMS-programma, deze week tijdens een spoorconferentie van UIC in Milaan.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over invoering ERTMS

Bericht door Ronnie » wo mei 30, 2018 4:23 pm

Kosten uitrol ERTMS hoger dan verwacht, programmabeslissing uitgesteld
Gepubliceerd op 30-05-2018 om 13:09

De Nederlandse overheid zal dieper in de buidel moeten tasten voor de uitrol van het beveiligingssysteem ERTMS. Uit een voortgangsrapportage van het Programma ERTMS blijkt de spoorsector met het huidige budget slechts zeven tot acht baanvakken met het Europese systeem kan uitrusten. Eerder werd gedacht dat de financiering de ombouw van twaalf baanvakken zou dekken.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15283
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Nieuws over invoering ERTMS

Bericht door Ronnie » wo jul 11, 2018 4:15 pm

Staatssecretaris: uitrol ERTMS kost één miljard euro extra
Gepubliceerd op 11-07-2018 om 12:46

Om het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS landelijk uit te kunnen rollen is ongeveer één miljard euro extra nodig. Dit bedrag is nodig voor de periode tussen 2030 en 2050. Dat meldde staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat onlangs tijdens een debat in de Tweede Kamer.

Bron: Spoorpro.nl
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten