Meer spanning op het spoor?

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Meer spanning op het spoor?

Bericht door Ronnie »

Meer spanning op het spoor?
08 jan. 2014 / Nieuwsbericht

ProRail onderzoekt de mogelijkheden voor het verhogen van de spanning op de bovenleiding naar 3000 Volt. Als een van de weinige landen in Europa heeft Nederland een lage bovenleidingspanning van 1500 Volt. Hier is op zich niets mis mee, maar met de groei van het aantal treinen moeten nu steeds meer onderstations (die de bovenleidingen voeden) worden bijgebouwd om genoeg spanning op de draad te houden.

Tijdwinst
De voordelen van het verhogen van de spanning zijn substantieel. Door de verhoogde spanning kan meer vermogen geleverd worden aan een trein die daarmee sneller kan optrekken. Hierdoor zullen treinen een snellere reistijd hebben. Per stop kan dit, afhankelijk van de uiteindelijk te bereiken snelheid, resulteren in een tijdwinst van circa tien seconden. Stoptreinen en intercity’s zitten elkaar dan ook minder in de weg. Dit levert meer ruimte voor groei op en is een verbetering voor de punctualiteit.

Energiebesparing
Hiernaast levert de verhoogde tractiespanning een energiebesparing op van circa 20%. Dit is een jaarlijkse energiebesparing die vergelijkbaar is met het gebruik van 85.000 huishoudens. Dit wordt bereikt doordat er bij een verhoogde spanning minder elektriciteit verloren gaat (minder transportverlies).

Besluitvorming
De investering voor de infrastructuur is ongeveer 400 miljoen euro. Samen met de ombouw van het materieel kan dit na de ombouwperiode in minder dan tien jaar terugverdiend worden. Een besluit voor het ombouwen is er echter nog niet, ProRail gaat hierover in overleg met alle betrokkenen.

Duurzaam streven
Deze energiebesparing maakt deel uit van ons duurzaam streven. We vinden het belangrijk dat het spoor de meest aantrekkelijke vervoersvorm is in Nederland; qua betrouwbaarheid en veiligheid, maar zeker ook als duurzaam alternatief. We letten daarom tot in ieder detail van onze processen op duurzaamheid, om het groene alternatief te blijven voor reizigers die net als wij geven om de toekomst van Nederland en de wereld.

Bron: ProRail
Goed sporen. Daar houden we van.
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Meer spanning op het spoor?

Bericht door Hugeau »

Waarom dan in vredesnaam 3000 volt? Economisch gezien is het toch veel handiger om dan gelijk 15.000 volt op de bovenleiding te zetten. Grensoverschrijdend verkeer met Duitsland, wat qua handel het belangrijkste land is, wordt dan ineens een stuk makkelijker. Ook zit er nog meer power in. Het zal wel met geld te maken hebben aangezien 3000 volt een stuk makkelijker in te brengen is dan 15kv.

3000 Volt: België, Spanje, Italië, Polen, Tsjechië, (deels) Slowakije, Slovenië
15.000 Volt: Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Zweden, Noorwegen
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Meer spanning op het spoor?

Bericht door Peter »

Ik denk inderdaad een goedkopere upgrade, zo blijf je gelijkspanning behouden ipv dat je naar wisselspanning moet zoals bij 15k en 25k Volt.
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Meer spanning op het spoor?

Bericht door Jeroen »

Volgens mij moet er bij wisselspanning, meer aangepast moet worden wat dus duurder is. Ik denk dat de huidige portalen ook niet toegestaan zijn voor wisselspanning, als elektro student denk ik dat dat iets te maken heeft met het magnetisch veld.
Laatst gewijzigd door Jeroen op wo jan 08, 2014 10:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3426
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Meer spanning op het spoor?

Bericht door Rens »

Alle recent geplaatste/vervangen bovenleiding is gewoon voorbereid op 25 kV, inclusief (aansluitpunten voor) retourstroomdraden om het EMF te neutraliseren. Alle trajecten die daar niet op voorbereid zijn, zijn ook niet voorbereid op 3000 V (misschien een enkel grensbaanvak met België uitgezonderd). Neemt niet weg dat ombouw van de infra naar 25 kV duurder is dan ombouw naar 3000 V en dat 'spanningsverdubbeling' best leuk klinkt...
Maar... materieel ombouwen naar 3000 V is gewoon peperduur en echt no way dat je zulke dikke trafo's kan vinden met een rendement hoger dan 80%. Diewinst die je in energieverbruik kan halen omdat je sneller accellereert, ben je dus al direct kwijt in je trafo's.
Wat mij betreft keiharde bullshit om over te gaan op 3000 V. Het enige waar je wat aan zou hebben is om over een paar jaar volledig over te schakelen naar 25 kV (en nee, niet 15 kV).
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Meer spanning op het spoor?

Bericht door Hugeau »

Treinfan schreef:Het enige waar je wat aan zou hebben is om over een paar jaar volledig over te schakelen naar 25 kV (en nee, niet 15 kV).
Dan nog zou het efficiënter zijn om voor 15 kV te kiezen omdat je anders een eiland blijft wat bovenleiding betreft. Tenzij er Europese regels komen voor het standaardiseren naar 25 kV voor elk EU land of in elk geval een hoop landen, gefinancierd door de unie zelf uiteraard :mrgreen:
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Meer spanning op het spoor?

Bericht door mattias »

Het verdubbelen van de spanning noem ik eerder een "belgische" oplossing...
Ja, op korte termijn ben je daarmee wel beter af.
Maar op lange termijn... Nee, ik dacht het niet!
Dat is zowat de manier van werken in Belgje.
Niet verder denken dan de neus lang is!

Bij ons zijn ze grote delen van L162 zelfs al aan het aanpassen voor 25kV...
En het zou me niet verwonderen dat we binnenkort nog zo'n lijn zullen hebben..
Lijnen 1, 2, 3, 4, 165 en 166 zijn nu volledig 25kV...
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Gebruikersavatar
CFL1800
Berichten: 2282
Lid geworden op: vr aug 31, 2012 10:30 pm

Re: Meer spanning op het spoor?

Bericht door CFL1800 »

mattias schreef:Bij ons zijn ze grote delen van L162 zelfs al aan het aanpassen voor 25kV...
En het zou me niet verwonderen dat we binnenkort nog zo'n lijn zullen hebben..
Lijnen 1, 2, 3, 4, 165 en 166 zijn nu volledig 25kV...
Lijn 42 (Rivage) Spanningssluis Martinrive (B) - Gouvy (B) -Troisvierges (L) is ook 25kv Mattias.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3426
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Meer spanning op het spoor?

Bericht door Rens »

Hugeau schreef:
Treinfan schreef:Het enige waar je wat aan zou hebben is om over een paar jaar volledig over te schakelen naar 25 kV (en nee, niet 15 kV).
Dan nog zou het efficiënter zijn om voor 15 kV te kiezen omdat je anders een eiland blijft wat bovenleiding betreft. Tenzij er Europese regels komen voor het standaardiseren naar 25 kV voor elk EU land of in elk geval een hoop landen, gefinancierd door de unie zelf uiteraard :mrgreen:
Het grote probleem met 15 kV dat ze in Duitsland gebruiken is de bijbehorende frequentie van 16,7 Hz. Dat betekent dat er of een apart elektriciteitsnet nodig is (zoals in Duitsland) of elk onderstation voorzien moet worden van draaiende omvormers. 25 kV kan met de bijbehorende 50 Hz vrijwel direct uit het elektriciteitsnet worden gehaald (zelfs gemakkelijker dan de huidige 1800 V gelijkspanning). Het heeft dus een reden dat 25 kV de Europese standaard is en een eiland zullen we echt niet worden nu zowel Nederland als België steeds meer wordt voorzien van 25 kV op de bovenleiding ;)
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Meer spanning op het spoor?

Bericht door mattias »

CFL1800 schreef:
mattias schreef:Lijnen 1, 2, 3, 4, 165 en 166 zijn nu volledig 25kV...
Lijn 42 (Rivage) Spanningssluis Martinrive (B) - Gouvy (B) -Troisvierges (L) is ook 25kv Mattias.
Inderdaad.. Die lijn was mij effen ontglipt. :oops:
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Plaats reactie