SPTN : Winter op het spoor

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Andre »

Kars schreef:Winter op het spoor

Het spoor kan net als de luchtvaart en verkeer op de weg last hebben van sneeuwval en vorst. We bereiden ons zo goed mogelijk voor op het winterweer. Daarin nemen we de lessen van afgelopen winter mee en leren we van spoorbeheerders in het buitenland. Ondanks al onze inspanningen sluiten we niet uit dat winters weer voor overlast kan zorgen op het spoor. Bekijk de animatie hoe we ons samen met vervoerders en aannemers zo goed mogelijk voorbereiden op het winterweer.

Sneeuwbaleffect
Het Nederlandse spoor behoort met 6.500 reizigers- en goederentreinen per dag tot het drukst bereden spoor ter wereld. Door dit intensieve gebruik is het systeem kwetsbaar, vooral bij winterse omstandigheden. Door storingen en stremmingen ontstaat een sneeuwbaleffect met hinder voor reizigers en vervoerders.

Om grote verstoringen te voorkomen en sneller te verhelpen, werkt ProRail op de lange termijn samen met de vervoerders aan het vereenvoudigen en meer betrouwbaar maken van de infrastructuur en de planning van treinmaterieel en -personeel.

Vastgevroren wissels
De bewegende delen van een wissel zijn het meest kwetsbaar voor winterse weersinvloeden. Door een combinatie van vorst, wind en sneeuwval kan sneeuw zich ophopen tussen de bewegende delen van het wissel. Hierdoor kunnen delen van het wissel vastvriezen en blokkeren.

Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, hebben we alle belangrijke wissels voorzien van een verwarming. In totaal zijn 5.500 wissels voorzien van verwarming. Dit is echter geen garantie dat nooit meer een wissel zal uitvallen. Sneeuw kan zich bij extreem weer alsnog zodanig ophopen dat de wisselverwarming uitvalt.

Wisselverwarming
Wisselverwarming moet goed functioneren om sneeuw en ijs te laten smelten. We hebben daarom alle wisselverwarmingsinstallaties gecontroleerd. Waar nodig hebben we preventief onderdelen vervangen. Daarnaast monitoren we de wissels op de meest cruciale plaatsen permanent op afstand. Zo zien we snel wanneer een wisselverwarming niet goed werkt en onderhoud nodig heeft.

Storingsploegen paraat
Ondanks inspecties en (preventief) onderhoud kunnen wissels door sneeuw of vorst nog steeds in storing raken. Om dit zo snel mogelijk te verhelpen, staan extra storingsploegen paraat. Daarnaast gaan bij slecht weer tientallen sneeuwploegen naar belangrijke wissels om deze sneeuw- en vorstvrij te houden. We hebben niet de capaciteit om naar alle 5.500 verwarmde wissels een ploeg te sturen. Het oplossen van een storing kost dus altijd tijd. Reizigers of vervoerders kunnen hier hinder van ondervinden.

Vallende ijsblokken
Sneeuw en ijs kunnen zich ophopen in de wielkasten van treinen. Als de trein over een wissel rijdt, schudt hij iets. Hierdoor kan zo’n ijsblok loslaten en in het wissel vallen. De wisselverwarming kan een groot blok ijs niet direct smelten, waardoor het wissel blokkeert.

Deze winter starten we met een proef voor ‘anti-icing’ van treinen. Daarbij wordt warme glycol tegen de onderkant van de trein gesproeid zodat sneeuw zich een tijdlang moeilijk kan hechten.

Gladheid op perrons
Perrons kunnen door vorst en sneeuw glad worden, wat het in- en uitstappen bemoeilijkt en waardoor de kans op uitglijden toeneemt. We bestrijden de gladheid op de meeste stations door het strooien van zand, zout of dooikorrels. Bij sneeuwval zorgen we tevens dat de perronrand, de looppaden en de toegangswegen voldoende sneeuwvrij zijn. Soms kost dit tijd, zeker bij hevige sneeuwval.

Op een aantal stations staan warmtezuilen waaraan reizigers zich tijdens het wachten kunnnen verwarmen. We onderzoeken de mogelijkheid om deze zuilen op meer stations te plaatsen.

IJzel aan de bovenleiding
Een laagje ijs aan de bovenleiding vermindert het contact tussen de stroomafnemer op de trein en de bovenleiding. Hierdoor kunnen de bovenleiding en de stroomafnemer beschadigen, met in het ergste geval een breuk in de bovenleiding tot gevolg. Treinverkeer is dan niet meer mogelijk.

Voorbijrijdende treinen zijn het beste middel tegen ijzelvorming aan de bovenleiding. Als de stroomafnemer tegen de bovenleiding komt, schraapt het een beginnend ijslaagje er grotendeels vanaf. We kunnen ijsafzetting echter niet helemaal uitsluiten. Daarom hebben we - bij kans op ijzel - extra storingsploegen paraat staan om problemen te verhelpen.

Winterwegsleepdienst
Door een storing, bijvoorbeeld een gebroken bovenleiding, is het mogelijk dat treinen op het spoor stranden. Zeker in winterse omstandigheden is dat onwenselijk.

Van 15 november tot 15 maart 2012 staan vier extra diesellocomotieven permanent paraat om te dienen als wegsleepdienst. Deze locomotieven kunnen in geval van (voorspelde) sneeuwval op strategische plaatsen in het land worden neergezet om gestrande treinen weg te slepen. Het wegslepen kost wel tijd, dus hinder voor reizigers is niet altijd te voorkomen.

Aangepaste dienstregeling
Ondanks alle getroffen maatregelen kan winters weer toch voor problemen zorgen. Bij voorspelde hevige sneeuwval en vorst besluiten we samen met NS een aangepaste dienstregeling te rijden. Dit betekent dat treinen op kortere trajecten of minder vaak gaan rijden. Hiermee voorkomen we een kettingreactie of file op het spoor. Informatie over de aangepaste dienstregeling wordt gecommuniceerd via http://www.ns.nl.
Bron: ProRail
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

Spoorsector bij calamiteiten knel door organisatiestructuur en bijsturing
zaterdag 29 september 2012

De winterproblemen op het spoor werden vooral veroorzaakt door de bijsturing, uitvallende computers en de organisatiestructuur. Defecte wissels en treinen zijn in veel mindere maten verantwoordelijk voor de spoorchaos. De komende jaren blijft de kans op herhaling aanwezig. Dat meldt de Telegraaf op basis van vertrouwelijke rapporten.

Een woordvoerder van de NS bevestigt het bestaan van het rapport. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe wil dat het rapport zo snel mogelijk naar de Kamer wordt gestuurd. Dat zou eerder niet zijn gedaan omdat het bedrijfsgevoelige informatie zou bevatten. De Telegraaf trekt op basis van het rapport de conclusie dat ProRail en NS kunnen stoppen om naar elkaar te wijzen: beide kemphanen hebben even veel schuld aan de winterproblemen.

Bijsturing
Dat de bijsturing een knelpunt is bij veel of grote storingen, is eigenlijk geen nieuws. Ook Minister Schultz kwam eerder tot de conclusie dat de bijsturing het knelpunt was van de winterproblemen. Dezelfde analyse maake treinreiziger.nl al een week na de winterproblemen. Echter, niet alle analyses wezen in eerste instantie richting de bijsturing. Uit een eerder intern uitgelekt rapport van NS werden de vele wisselstoringen als oorzaak gezien. Overigens, wat ook deels correct is. Immers, als er geen wisselstoringen waren geweest was de bijsturing niet in problemen gekomen.

Organisatiestructuur
Uit de vertrouwelijke rapporten waaruit de Telegraaf citeert komt echter nog een ander probleem naar voren: de organisatiestructuur. Een terechte constatering. Bij de bijsturing is een groot aantal spelers betrokken. Daardoor verloopt communicatie via veel schakels en is het moeilijk bij een grote ontregeling het totaaloverzicht te bewaren. De oplossing leek in het verleden vaak gezocht te worden door een nieuwe schakel aan het proces toe te voegen.

Nieuwe structuur
ProRail en NS erkennen nu dat het proces geheel hernieuwd moet worden. "We gaan de bijsturing van treinen volledig herzien’’, zegt Erik Sigger, verantwoordelijke voor de wintermaatregelen bij NS tegen de Telegraaf. "Bij het ontwerpen beginnen we bij nul. Uitgangspunt is: hoe zet je die processen optimaal neer. Daarbij kijken we niet naar wat het beste is voor ProRail of voor NS, maar voor de reiziger.” Nu gebeurd de bijsturing nog via 22 locaties; onder andere via de treindienstleiding (13 posten), NS bijsturing voor personeel (5 locaties) en via het OCCR.

Vergissing
Verder erkent hij in de krant dat NS aanvankelijk er vanuit ging dat het spoorbedrijf winterklaar was. "Maar dat is niet zo", zegt Sigger nu. Voordat het proces herzien is, kan er een aantal jaar overheen gaan. Tot die tijd hopen NS en ProRail herhaling te voorkomen door op

Computersysteem
Ook een nieuw computersysteem, Crews genoemd, moet uitkomst bieden. Met dit systeem zouden vier personeelsleden 400 tot 500 treinen per uur kunnen bijsturen. Nu kan de bijsturing slechts 70 treinen per uur bijsturen. Het systeem zou zelfs op interesse kunnen rekenen van de Zwitserse Spoorwegen.

Planning
Een andere oplossing is die snel en gemakkelijk te realiseren is, is het versimpelen van het personeelsrooster. In de volksmond inmiddels beter bekend als 'het rondje om de kerk'. Maar dat ziet NS anders; volgens het bedrijf vormen de personeelsroosters geen probleem. NS ziet dan ook niets in het 'rondje om de kerk', tot blijdschap van de vakbonden.
Als personeel in de planning alleen op één traject per dag mag worden ingezet, zou er meer personeel nodig zijn. Dat zou de NS 60 miljoen euro per jaar kosten. Volgens NS wegen de voordelen dan ook niet op tegen de extra kosten.

Vakbonden
Het geld kan echter moeilijk de reden zijn: het bedrijf heeft een jaarlijkse omzet van 3,6 miljard en maakte in 2011 nog een winst van 211 miljoen euro. Tussen 2010 en 2011 stegen de loonkosten ook met 60 miljoen; van 1.238 miljoen naar 1.299 miljoen. De werkelijke reden is het personeel, die een simpele personeelsplanning nooit zullen accepteren. In 2001 werd duidelijk dat het personeel dan liever het spoorsysteem dagen lang plat legt. In dat jaar daalde zowel de punctualiteit als de klanttevredenheid naar een dieptepunt. Door de spanningen binnen het bedrijf liep het ziekteverzuim onder conducteurs op tot bijna 18 procent. Dat nooit meer, moet de huidige NS top gedacht hebben.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

CDA wil opheldering over chaos NS en Prorail

(Novum) - Het CDA wil opheldering van minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) over de organisatorische chaos bij de NS en Prorail. De Telegraaf meldde zaterdag dat uit een intern rapport blijkt dat de problemen op het spoor in de winter kwamen door de organisatie en niet door materieelpech.

Een woordvoerder van de NS bevestigde dat er een rapport is met die strekking. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe wil dat het rapport zo snel mogelijk naar de Kamer wordt gestuurd. Dat zou eerder niet zijn gedaan omdat het bedrijfsgevoelige informatie zou bevatten.

De Maatschappij Voor Beter OV laat in een reactie weten dat allang duidelijk was dat de NS voor te ingewikkelde oplossingen kiest. De 'hardnekkige beweringen' van de NS dat de problemen door defecte wissels zouden komen, worden volgens de reizigersclub nu gelogenstraft.

De NS kan niet garanderen dat de komende winter beter verloopt. Het kan jaren duren voordat de ingewikkelde organisatiestructuur op de schop is genomen. Het probleem zit hem vooral in het bijsturen van vertraagde treinen. De huidige werkwijze is volgens het rapport te ingewikkeld, waardoor oplossingen weer nieuwe problemen veroorzaken.

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer
Gepubliceerd: 26 juni 2013 19:38, Laatste update: 26 juni 2013 19:37

De NS zal bij winterdienstregelingen vaker met langere treinen gaan rijden om te voorkomen dat de treinen stampvol zitten en reizigers op het perron achterblijven.

Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) woensdag in een brief over de winterweeraanpak op het spoor.

Om een totale platlegging van het spoorsysteem te voorkomen werd gewerkt met uitgeklede dienstregelingen indien er winters weer werd voorspeld. Dit heeft goed gewerkt, blijkt uit een evaluatie, want de olievlekwerking is daarmee voorkomen.

Het voornemen om in de uitgeklede dienstregeling met langere treinen te rijden is echter niet altijd nagekomen. "Dat moet volgende winter beter en daar zal ik op toezien", aldus de staatssecretaris.

Als oorzaak wordt genoemd dat het aanpassen van een dienstregeling veel vergt van de bijsturingscapaciteit. Immers, niet alleen de dienstregeling moet worden aangepast, ook de treinen moeten worden verlengd.

Vorstcriterium
Verder gaat de NS onderzoeken over de criteria om een aangepaste dienstregeling in te zetten kunnen worden gewijzigd, zodat vaker aan het reguliere spoorboek kan worden vastgehouden.

Afgelopen winter werd de dienstregeling omgegooid indien er minimaal 10 procent kans was op minimaal 3 centimeter sneeuw of minimaal 10 graden vorst.

Mansveld wil in aanloop naar komende winter bekijken of er mogelijkheden zijn deze criteria te wijzigen. Zo kan mogelijk bij de eerste sneeuwval later worden overgestapt op een andere dienstregeling.

Ook kan wellicht sneller worden teruggegaan naar de reguliere dienstregeling. De staatssecretaris overlegt komende tijd over de criteria met NS, Prorail en de consumentenorganisaties

Omschakeling
NS en Prorail werken daarnaast momenteel aan een plan van aanpak om het beheer van de treindienst fundamenteel te herzien. Hierdoor moet sneller kunnen worden omgeschakeld in een dienstregeling.

Ook gaat Prorail de storingsgevoeligheid van de wissels aanpakken. Op sommige gebieden moet dit de storingen met de helft verminderen.

Uit de evaluatie blijkt verder dat de klanttevredenheid afgelopen winter is toegenomen. Ook de reizigersinformatie werd goed gewaardeerd, schrijft Mansveld.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

Dienstregeling bij winterweer minder vaak op de schop

Om te voorkomen dat treinreizigers net als vorig jaar veel last hebben van het winterweer, wordt de dienstregeling minder vaak aangepast. Ook gaan de treinen sneller weer volgens het spoorboekje rijden, ook als de weersvooruitzichten slecht zijn.

Daarmee komt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer en reizigersorganisaties.

Kans op 10 graden vorst
Mansveld schrijft vandaag aan de Kamer dat de dienstregeling deze winter pas wordt aangepast als er 50 procent kans is op 10 graden vorst. Dat is nu al bij 10 procent kans. Voor sneeuwval blijven de regels gelijk: bij 10 procent kans op 3 centimeter sneeuw wordt de dienstregeling anders.

Als de dienstregeling op de schop gaat, wordt dat een dag van tevoren bekend. Volgens Mansveld kan dat al om 16:00 uur. Om te voorkomen dat het te druk wordt in de treinen die bij zo'n aangepaste dienstregeling gaan rijden, gaan er ook automatisch langere treinen rijden.

Apparaat tegen ijsvorming
Ook worden speciale installaties om ijsvorming bij de treinen te voorkomen, in het hele land ingezet. De staatssecretaris verwacht dat door de maatregelen de dienstregeling minder vaak op de schop hoeft. Vorig jaar gebeurde dat twaalf keer. 

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

NS wil kortere aangepaste dienstregeling in winter
Gepubliceerd: 30 juni 2014 17:52, Laatste update: 30 juni 2014 17:52

De NS gaat kijken of komende winter bij extreem weer de aangepaste dienstregeling slechts één dagdeel kan worden ingezet in plaats van een hele dag.

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maandag aan de Tweede Kamer laten weten.

Verder zal de winteraanpak weinig verschillen van de vorige. Door de milde winter heeft de NS niet goed kunnen testen hoe effectief de aangekondigde maatregelen zijn. Afgelopen winter heeft de NS namelijk niet een keer een aangepaste dienstregeling hoeven in te zetten.

Wel wil de NS proberen het aantal treinen dat is behandeld met anti-icing te verhogen. Daardoor valt minder sneeuw en ijs van treinen tussen wissels. Ook zijn extra maatregelen getroffen voor wissels op 55 risicolocaties en zijn verbeteringen bij wisselverwarmingen doorgevoerd, aldus Mansveld.

De NS zette de aangepaste dienstregeling vorig najaar wel twee keer in tijdens zware stormen. De NS onderzoekt momenteel hoe de criteria van de inzet ook hier kan worden aangescherpt zodat de overlast voor reizigers verder kan verminderen.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

Aangepaste dienstregeling NS duurt gehele dag bij extreem weer
Gepubliceerd: 29 oktober 2014 18:54 Laatste update: 29 oktober 2014 18:53

De komende winter blijft bij extreem weer de aangepaste dienstregeling van NS de hele dag van kracht.

De spoorvervoerder wilde het beperken tot één dagdeel, maar uit onderzoek blijkt dat de hinder voor reizigers hierdoor uiteindelijk juist zou toenemen.

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld woensdag aan de Tweede Kamer geschreven. Om de problemen in de winter beter aan te kunnen, zijn verder op 55 risicolocaties de wissels verbeterd. Op nog eens zestien locaties wordt daaraan gewerkt.

Verder is de verwachting dat het aantal treinen dat met anti-icing kan worden behandeld met 10 tot 15 procent zal toenemen ten opzichte van vorig jaar. Door anti-icing valt minder sneeuw en ijs van treinen tussen wissels.

Het verlengen van een aantal perrons om langere treinen te laten rijden tijdens een aangepaste dienstregeling is geen optie. Dat zou tientallen miljoenen kosten.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

NS gaat minder snel treinen schrappen bij slecht weer
5 november 2014, 14:20, door Jos Verlaan

De NS gaat komende winter bij extreem slecht weer minder snel treinen uit dienst nemen. Als er vijftig procent kans op meer dan tien graden vorst is, wordt de dienstregeling aangepast. Eerder gebeurde dat als er tien procent kans was op extreem weer. Verder hebben de NS en ProRail geïnvesteerd in verbetering van wissels op belangrijke spoorknooppunten zodat bevriezing minder vaak voorkomt.

De dienstregeling aanpassen als gevolg van vorst is een ingrijpende maatregel. In de randstad wordt dan de helft van de treinen uit dienst genomen, in de rest van het land gaat het dan om twintig procent. Vanaf grote spoorknooppunten als Utrecht en Amsterdam vertrekt of arriveert elke minuut een trein. Als dat aanbod wordt gehalveerd, heeft dat grote consequenties voor de passagiers: langere reistijden en overvolle treinen.

Bron: NRC
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

NS, ProRail redelijk tevreden ondanks sneeuwellende
28 december 2014 om 14:25 door Ruben Eg

De eerste sneeuwdag van deze winter is bepaald niet soepel verlopen op het spoor. Ondanks een ingestelde uitgeklede dienstregeling, lag het treinverkeer zaterdagochtend enkele uren in het zuiden van het land volledig plat door de sneeuw. In Eindhoven kwam ook het busverkeer tot stilstand.

Reizigers begrepen niets van de problemen op het spoor, vooral omdat de treinen door een aangepaste dienstregeling juist zouden moeten blijven rijden tijdens sneeuw. Rover heeft NS, spoorbeheerder ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu om uitleg gevraagd. „Wij horen graag hoe deze eerste dag met stevig, maar niet extreem winterweer tot een zo grootschalig stilvallen van het treinverkeer heeft kunnen leiden”, schrijft de ontevreden reizigersvereniging.

Schade beperkt
NS en ProRail benadrukken in een reactie aan Metro dat de winterproblemen zaterdag beperkt bleven tot het zuiden. De ellende sloeg niet over naar de rest van het land, verwijst een woordvoerder van NS naar het sneeuwloze noorden waar de treinen bleven rijden. „En we waren in staat om de dienstregeling in Brabant binnen enkele uren weer op gang te krijgen. Rond 10 uur ’s morgens lag het plat, maar vanaf 12 uur kon het treinverkeer weer worden opgestart. Met een normale dienstregeling had dit veel langer geduurd.”

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

IJzelritten ProRail hadden nauwelijks effect
Gepubliceerd op 26-01-2015 om 10:52

IJsafzetting op de bovenleiding heeft er zaterdag voor gezorgd dat het treinverkeer ernstig verstoord is geraakt. Duizenden treinen in verschillende plaatsen kampten met storingen. Op de grote knooppunten Utrecht, Amsterdam, Amersfoort en Alkmaar reden tot in de middag geen treinen. ProRail heeft op vrijdagavond al diesellocomotieven ingezet om de bovenleiding ijsvrij te maken alleen mocht dit niet baten.

Totdat de dooi intreedt, is de beste remedie tegen ijzelvorming het continu laten rijden van treinen. Deze schrapen beginnende ijsvorming van de bovenleiding. Doordat er op zaterdag later met de dienstregeling wordt gestart en minder treinen rijden dan doordeweeks had het ijs volgens ProRail langer de tijd om zich te hechten. Daardoor zou de opstart van de dienstregeling zaterdag niet op gang zijn gekomen.

Onvoldoende maatregelen
Maatschappij Voor Beter OV spreekt van een “ronduit beschamende dag”. De reizigersorganisatie stelt dat door inschattingsfouten “onvoldoende maatregelen werden genomen om aan de ijzel op de bovenleidingen het hoofd te bieden”, waardoor de treindienst op veel belangrijke trajecten geheel stil kwam te liggen. Daarnaast zou het opstarten van de treindienst veel te lang hebben geduurd.

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

Kamer zet vraagtekens bij winterregeling NS
Donderdag 29 januari 2015, 15:41

De Tweede Kamer wil van staatssecretaris Mansveld weten waarom de NS de dienstregeling heeft aangepast, terwijl het tot nu toe meevalt met het winterweer. De oppositiepartijen CDA, PVV en eenmansfractie Van Vliet hebben geen goed woord over voor het besluit van de NS om vandaag de helft minder treinen te laten rijden in de Randstad.

"Dit paardenmiddel is echt belachelijk. Er is nauwelijks sneeuw gevallen. De NS heeft dit veel te snel besloten", zegt CDA-Kamerlid Van Helvert. Hij vergelijkt het NS-besluit met een arts die zijn patiënt in een isoleercel zet om een griepje te voorkomen. "De helft van de treinritten valt uit, nog voordat er maar een vlokje sneeuw is gevallen", zegt PVV-Kamerlid Madlener. "Dit is te gek voor woorden."

Ergenis
Andere partijen zoals PvdA, VVD, D66, GroenLinks, ChristenUnie, SGP en de eenmansfractie Klein hebben nog geen oordeel over de aanpak van de NS. In een brief moet de staatssecretaris duidelijkheid geven over de aanpak van de spoorwegen. "Ik snap de ergernis van reizigers heel goed, maar de winterdienstregeling is er niet voor niets", zegt PvdA-Kamerlid Hoogland. Hij wijst erop dat de Kamer enkele jaren geleden om zo'n aangepaste dienstregeling heeft gevraagd, na grote spoorproblemen wegens het winterweer.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

Treinen rijden morgen normaal
Donderdag 29 januari 2015, 16:34

De treinen rijden morgen weer volgens de normale dienstregeling. Dat heeft de NS laten weten. Gisteren werd besloten met een aangepaste dienstregeling te rijden vanwege de verwachte weersomstandigheden.

De Tweede Kamer wil van staatssecretaris Mansveld weten waarom de dienstregeling is aangepast, terwijl er vandaag weinig was te merken van extreem winterweer.

De Nederlandse Spoorwegen houden de weersvoorspelling wel in de gaten. Als het weer slechter wordt, kan vanavond nog wel worden besloten om in delen van het land de dienstregeling aan te passen.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

Winterdienstregeling NS volgens Mansveld 'voldoende onderbouwd'
Gepubliceerd: 04 februari 2015 17:11 Laatste update: 04 februari 2015 17:11

Met de aangepaste dienstregeling op het spoor vorige week donderdag, hebben NS en Prorail de ''afgesproken werkwijze gevolgd, alle risico’s afgewogen en een onderbouwde beslissing gemaakt''.

Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) woensdag aan de Tweede Kamer.

De winterdienstregeling werd ingesteld omdat er veel sneeuw werd verwacht. Dat viel uiteindelijk erg mee. Onder meer PVV en CDA hebben vragen gesteld over de kwestie. Mansveld betreurt het dat reizigers ''achteraf gezien wellicht onnodig'' te maken hebben gehad met hinder door de aangepaste regeling.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

NS laat eerder lege treinen rijden bij ijzel
Gepubliceerd: 16 november 2015 17:31 Laatste update: 16 november 2015 17:39

In de strijd tegen ijzel op bovenleidingen worden voortaan eerder lege treinen ingezet. Deze treinen moeten vaststellen of het ijs weggeschraapt kan worden, en of er daarna weer betrouwbaar kan worden gereden.

Dat maakt staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor) maandag bekend. Ze wil zo veel mogelijk voorkomen dat treinpassagiers stranden.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

ProRail wil winterhinder voorkomen met slimme sensoren op spoor
Gepubliceerd: 11 november 2016 12:49 Laatste update: 11 november 2016 13:47

ProRail wil problemen op het spoor voorkomen door slimme sensoren aan te brengen. Die kunnen onder meer meten wanneer wissels dreigen te bevriezen.

Dat heeft de spoorbeheerder vrijdag bekendgemaakt. De sensoren zijn in het afgelopen jaar al getest rond station Utrecht Centraal.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

Minder treinen met anti-icing
vrijdag 11 november 2016

Dit jaar zullen treinen minder vaak een anti-icing behandeling krijgen dan de bedoeling is. Dat blijkt uit een brief van Staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer.

Sinds 2012 spuit NS aan de onderkant van treinen anti-icing, waardoor sneeuw en ijs minder goed hechten. Zonder anti-icing kan sneeuw onder rijtuigen aangroeien tot brokken sneeuw en ijs.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

ProRail gebruikt nieuwe sensor om wisselstoring tegen te gaan
Donderdag 28 september 2017, 14:52

Om storingen tegen te gaan maakt ProRail komende winter bij belangrijke spoorknooppunten voor het eerst gebruik van draadloze sensoren. Met deze apparatuur wordt op afstand de temperatuur van de wissels gecontroleerd. De spoorbeheerder plaatst ruim 1500 sensoren.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

Irritatie bij VVD over sneeuwbestendigheid NS
Gepubliceerd: 11 december 2017 16:25 Laatste update: 11 december 2017 16:53

De NS moet als het aan de VVD ligt minder snel overschakelen op een alternatieve dienstregeling zodra er sneeuw op komst is.

"Zodra het KNMI een kleurcode afgeeft, schiet iedereen gelijk in de kramp en is er minder NS-materieel beschikbaar. Ik begrijp daar niets van", zegt VVD-Kamerlid Erik Ziengs tegen NU.nl.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

Reizigersorganisaties: Impact winterweer buitensporig
11 dec 2017 12:32

Reizigersorganisatie Rover heeft bij ProRail en NS om opheldering gevraagd over de buitensporige impact en duur van de winterweer verstoringen. Met name de storingen zondag rond Gouda en Amersfoort hadden een enorme impact.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

34% van de treinen viel uit door winterweer
12 dec 2017 14:06

Op het Nederlandse spoor zijn maandag 34% van de treinen geschrapt als gevolg van het winterweer. Van de rijdende treinen had ruim veertig procent een vertraging van 3 minuten of meer.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

Een winterdienstregeling op het spoor, wat gaat eraan vooraf?
Gepubliceerd op 13-12-2017 om 09:43

ProRail en NS besloten de afgelopen dagen vanwege het winterse weer de dienstregeling op het spoor aan te passen. Daardoor reden op een aantal trajecten minder treinen, om te voorkomen dat één of meerdere lokale verstoringen het gehele treinverkeer op zijn kop zou zetten. Marry van Dijke, Officier van Dienst Spoor bij ProRail, legt uit wat er aan zo’n beslissing voorafgaat.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

'ProRail was niet klaar voor het zware winterweer in december'
Dinsdag 16 januari 2018, 05:41

Toen het KNMI vorige maand code rood afgaf voor zwaar winterweer was ProRail daar nog niet klaar voor. De spoorbeheerder zegt tegen het AD dat werkzaamheden aan de verwarming van de wissels nog niet waren afgerond.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

ProRail: voorbereidingen op winters weer waren op orde
Gepubliceerd op 17-01-2018 om 16:10

ProRail was in december wel degelijk voorbereid op het winterse weer, volgens woordvoerder Jaap Eikelboom. Eerder deze week kreeg de spoorbeheerder kritiek niet voorbereid te zijn op de grote hoeveelheid sneeuw die viel op 10 en 11 december. In de Tweede Kamer werd staatssecretaris Stientje van Veldhoven woensdag gevraagd om hier uitleg over te geven. Elke dag waren er vijftig wisselstoringen, waardoor honderden treinen uit vielen.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

Rover hoopt op minder overlast door winterdienstregeling
01-11-2019 09:25 | Algemeen | auteur Redactie

AMSTERDAM - Rover wil dat NS en ProRail minder snel op grote schaal treinen gaan schrappen bij de dreiging van sneeuw en vrieskou. Daarop hebben NS en ProRail toegezegd de overlast te beperken door meer maatwerk te gaan leveren.

Bron: Transport Online
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Winter op het spoor

Bericht door Ronnie »

Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
30-06-21 11:11

Het Nederlandse spoornetwerk is niet goed voorbereid op uitzonderlijke winterse omstandigheden, melden NS en ProRail na een evaluatie van het zware winterweer van begin februari. 

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie