Spoorvervoer Antwerpen plat

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Spoorvervoer Antwerpen plat

Bericht door Peter »

Spoorvervoer Antwerpen plat

30 augustus 2012

De haven van Antwerpen is waarschijnlijk de hele dag onbereikbaar voor goederentreinen als gevolg van een staking van treinbestuurders van de nationale vervoerder NMBS. De staking duurt waarschijnlijk tot vanavond 22.00 uur, afhankelijk van de uitkomst van crisisberaad tussen de betrokken partijen in de loop van de middag.

Woordvoerster Veerle van Mierlo van NMBS Logistics sloot niet uit dat het treinverkeer weer eerder op gang komt, mocht er in de loop van de middag een akkoord bereikt worden. Anderzijds erkende ze dat de stakers gedreigd hebben de actie desnoods tot en het komende weekend voort te zetten als er geen overeenstemming wordt bereikt.

Eerder had spoorvervoerder DB Schenker op basis van informatie van Infrabel gemeld dat er naar verwachting tot zaterdagmiddag twee uur waarschijnlijk geen internationaal vervoer van en naar Antwerpen mogelijk zou zijn.

Infrabel, de Belgische railinfrabeheerder, heeft besloten om in elk geval geen internationale treinen meer toe te laten op Antwerpen Noord (foto), het centrale rangeercentrum voor de hele haven. Daar brak gistermiddag onder machinisten van de NMBS een wilde staking uit, die inmiddels overgenomen is door de nationale vakbond ACOD.

De stakers zouden op een aantal trajecten hebben geblokkeerd middels ‘mobiele seinen’, vergelijkbaar met een rode vlag in het spoorvervoer. Ze voeren actie tegen het mogelijke verlies van hun ‘statuut’ als ambtenaar als gevolg van de hervorming van het goederenvervoer van de NMBS. Daardoor dreigen ze historische verworvenheden te verliezen.

NMBS Logistics betreurt de actie, ‘te meer omdat het goederenvervoer het momenteel niet makkelijk heeft’, aldus Van Mierlo. Ze benadrukt dat treinbestuurders niet verplicht worden over te stappen van het oude NMBS naar de nieuwe entiteit NMBS Logistics.

Havenschepen en voorzitter van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Marc Van Peel laat weten ‘niet te begrijpen wat de actievoerders denken te bereiken’. Hij wijst erop dat de NMBS al grote verliezen op het goederenvervoer lijdt. ‘Het is alsof men in een zinkend schip nog een paar luiken extra open zet’, aldus de schepen.

Het Havenbedrijf van Antwerpen schat het dagelijks aantal treinen van en naar de haven op 250. ‘Elke trein is goed voor enkele duizenden euro's. In geval van een 24-uursstaking is de directe economische schade dus snel tussen 0,5 en 1 miljoen euro. De imagoschade is nog veel groter', aldus havenwoordvoerster Annik Dirkx.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Plaats reactie