Goederenwagon Twente ontspoord

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Goederenwagon Twente ontspoord

Bericht door Peter »

Goederenwagon Twente ontspoord

woensdag 6 nov 2013, 08:30 (Update: 06-11-13, 08:52)

Bij het Twentse Borne is een goederenwagon ontspoord. Daardoor kunnen er tussen Almelo en Hengelo geen treinen rijden. Volgens de NS zullen de problemen de hele dag duren. Wat er precies aan de hand is, is nog niet duidelijk. Volgens ProRail vervoerde de trein grind of zand. Er zouden geen gewonden zijn.

Bron: NOS
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Goederenwagon Twente ontspoord

Bericht door Peter »

Meer foto's zijn hier te vinden: RTV Oost
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Goederenwagon Twente ontspoord

Bericht door Peter »

Tot zondag geen treinen tussen Almelo en Hengelo

Laatste update: 6 november 2013 13:38

De ontsporing van een goederentrein bij het Overijsselse Borne heeft zoveel schade veroorzaakt, dat er op het traject Almelo - Hengelo tot en met zondag geen treinen zullen rijden.Dat heeft ProRail woensdag gemeld.

Over een lengte van vijf kilometer is schade geconstateerd aan sporen en dwarsliggers (betonnen bielzen). Het herstel gaat lang duren omdat alle zesduizend dwarsliggers moeten worden vervangen.

Niet de hele goederentrein is ontspoord. Twee wielen van een van de wagons zijn naast het spoor terecht gekomen. De trein had een lading zand en grind aan boord.

Oorzaak

De oorzaak is nog niet bekend, meldt de NS. Volgens Prorail is de schade die de ontsporing heeft veroorzaakt ''enorm.''

De spoorwegovergangen in Borne waren na het ongeluk ongeveer een uur allemaal afgesloten. Rond 09.15 uur stonden bij alle overgangen verkeersregelaars, die het verkeer mondjesmaat over laten steken.

Het ongeluk gebeurde ter hoogte van de Oonksweg in landelijk gebied. Het lijkt erop dat de achterste wagon uit de rails is gelopen.

Borne is een kleine gemeente tussen Hengelo en Almelo in Twente. De plaats ligt op de splitsing van de snelwegen A1 en A35, maar het verkeer op die wegen heeft geen hinder van het ongeluk.

Gerepareerd

ProRail heeft woensdagmiddag nog niet besloten hoe de ontspoorde goederentrein bij Borne gerepareerd moet worden. De trein staat nog op het spoor van Almelo naar Hengelo en omdat er wielen uit de rails zijn gelopen, kan de trein niet wegrijden.

De spoorbeheerder overweegt de trein op te tillen met zwaar materieel, zodat er noodwielen onder de ontspoorde wagon gezet kunnen worden. De trein zou dan naar een dieplader kunnen rijden, die de kapotte trein verder vervoert.

Ook bestudeert de spoorbeheerder de mogelijkheid om de enorme schade die over vier kilometer spoor is ontstaan te laten repareren door een zogenoemde robottrein, die op afstand bestuurd kan worden.

Mensen die schade hebben geleden door grind dat door de ontsporing rondspatte, kunnen dat melden bij ProRail.

Geschrokken

Burgemeester Rob Welten van Borne, politieke partijen en actiegroepen als Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking Betuwelijn (RONA) en No Rail in Hengelo zijn geschrokken van de ontsporing van de goederentrein.

Overheden, politiek en actiegroepen voeren al jaren actie tegen de kabinetsplannen om goederentreinen naar Oost-Europa vanaf de Betuwelijn bij Arnhem via bestaand spoor naar Duitsland te laten rijden. Die treinen rijden dan dwars door gemeenten naar Enschede. De tegenstanders vinden dat onverantwoord gevaarlijk en vrezen teveel geluidshinder.

Veiligheid

''Ik hou mijn hart vast voor de toekomst, als over deze lijn nog meer goederentreinen moeten gaan rijden. Ik ben blij dat er geen gewonden zijn gevallen, maar dit is natuurlijk geen goed signaal voor de veiligheid'', zei Welten woensdag op RTV Oost.

RONA benadrukt dat de ontsporing aantoont dat de vrees voor een goederenspoor dwars door woongebieden dus terecht is. ''67.000 mensen in Oost-Nederland lopen gevaar.''

Bron: NU.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Goederenwagon Twente ontspoord

Bericht door Ronnie »

Leger schiet te hulp in Borne
woensdag 6 nov 2013, 16:20 (Update: 06-11-13, 17:00)

Het leger gaat ProRail helpen de ontspoorde goederenwagon in Borne weg te takelen. De wagon weegt 40 ton.

Het 101 geniebataljon uit Wezep helpt met het aanleggen van een noodweg door de weilanden naar het spoor. Daarna wordt de wagon met een hijskraan van het spoor getild en op een dieplader afgevoerd. Dat zal tot morgenochtend duren, verwacht ProRail.

Nieuw stuk spoor
Over een lengte van vier kilometer zijn dwarsliggers, kabels, leidingen en veiligheidsinstallaties kapot, laat ProRail weten. Normaal gesproken is dat een klus die 1,5 jaar voorbereiding vergt; nu wil ProRail dat de reizigers zo snel mogelijk weer met de trein kunnen reizen. De spoorbeheerder hoopt dat de treinen maandagochtend weer volgens de dienstregeling kunnen rijden.

Schade
Daarnaast is er schade aan technische apparatuur, die bijvoorbeeld wissels aanstuurt, aan overwegen en aan het station van Borne. Ook zijn er particulieren die schade aan hun auto hebben gemeld van het grind dat opspatte toen de ontspoorde trein erdoorheen reed. ProRail schat de kosten voorlopig op ruim een miljoen euro.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Goederenwagon Twente ontspoord

Bericht door Peter »

Kamer bezorgd over ontsporing goederentrein

6-11-2013

In de Tweede Kamer is bezorgd gereageerd op de ontspoorde goederentrein bij Borne. De SP wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur een streep zet door plannen om extra goederentreinen te laten rijden door Oost-Nederland.

SP-Kamerlid Eric Smaling heeft vragen aan de staatssecretaris gesteld. Hij wil dat de ontsporing tot op de bodem wordt uitgezocht. Ook het CDA wil niet dat het wordt afgedaan als 'een ongeval'.

Gevaarlijke lading
"We moeten goed kijken naar de oorzaken", zegt CDA'er Sander de Rouwe. De burgemeester van Borne is bang dat er bij een volgend ongeluk sprake kan zijn van gevaarlijke lading. "Ik begrijp die zorgen heel goed. Als de kabinetsplannen doorgaan, gaan er nog veel meer treinen door Borne rijden."

Volgens het CDA is dat niet nodig. "We moeten niet door kernen als deze heen rijden als dat ook anders kan. Wij willen inzetten op binnenvaart en de Betuwelijn, die juist met dat doel is aangelegd."

Buizen
Betty de Boer van de VVD pleit er voor om vervoer van gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk over water en door buizen te laten lopen. Ze gaat daar bij de begrotingsbehandeling van Infrastructuur en Milieu ook om vragen. Dat kost wel tijd.

"Gevaarlijke stoffen mogen niet dwars door stadskernen", zegt Liesbeth van Tongeren van GroenLinks. "De staatssecretaris moet betere oplossing zoeken voor het treingoederenvervoer."

Volgens D66-Kamerlid geeft het ongeluk aan hoe kwestbaar vervoer van gevaarlijke stoffen dichtbij dorpskernen is. "Laat ook zien dat het belangrijk is te kijken naar onderhoud spoor en de staat van de treinen." Ze vraagt Mansveld om een brief hierover.

Bron: RTL Nieuws
“Hallo cargo!”
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Goederenwagon Twente ontspoord

Bericht door Nielske1990 »

Misschien tijd dat de Inspectie Leefomgeving en Transport toch even een keertje gaan kijken naar die Fccpps'en, wat dit is zeker niet de eerste keer dat die uit de rails lopen. :roll:
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Goederenwagon Twente ontspoord

Bericht door Ronnie »

'Rijdende spoorfabriek' herstelt de rails bij Borne
donderdag 7 november 2013 | 15:02 Laatst bijgewerkt: 7-11-2013 | 16:20

Een enorme robottrein is vanmiddag begonnen met de herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Almelo en Borne. Over een lengte van vier kilometer is het spoor flink beschadigd doordat gisterochtend de wagon van een goederentrein ontspoorde.

De gigantische trein, door ProRail zelf een 'rijdende spoorfabriek' genoemd, kan in één keer honderden dwarsliggers vervangen. Dat gaat niet in een razend tempo, in acht uur tijd wordt ongeveer 1200 meter spoor onder handen genomen. Na zo'n reeks moet de trein weer laden en lossen voordat verder gewerkt kan worden.

ProRail verwacht dat de robottrein uit Duitsland zo'n 48 uur aan het werk is. Daarna gaat een andere trein over het spoor om het grind goed te leggen. Dit weekend moeten alle werkzaamheden afgerond worden. De verwachting is dat maandagmorgen om 05.00 uur de eerste treinen weer kunnen rijden tussen Almelo en Hengelo.

ProRail roept particulieren langs het spoor op om schade door bijvoorbeeld rondvliegende stenen te melden. Vooralsnog is er geen enkele meldingen binnengekomen bij de spoorbeheerder.

Bron: RTV Oost
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Goederenwagon Twente ontspoord

Bericht door Ronnie »

ProRail: Onzeker of er maandagochtend weer treinen rijden door Borne
vrijdag 8 november 2013 | 13:36 Laatst bijgewerkt: 8-11-2013 | 17:15

Het is nog helemaal niet zeker of maandagmorgen weer de eerste treinen door Borne kunnen rijden. Volgens ProRail wordt het spannend of de werkzaamheden op tijd klaar gaan zijn.

In principe is maandagmorgen nog haalbaar, maar de ingebouwde buffer voor tegenslagen is opgebruikt. Ruim 1200 meter van het tracé is opgeknapt, dat is ongeveer een derde. Maar het gedeelte dat nu onder handen wordt genomen kost meer tijd doordat er veel overwegen zijn.

Dat de werkzaamheden minder snel gaan dan verwacht, komt volgens ProRail doordat de robottrein moeite heeft met de brokstukken op het spoor. De wagon die woensdagochtend ontspoorde heeft over een lengte van vier kilometer het spoor flink beschadigd. Een speciaal naar Nederland gehaalde robottrein kan in één keer honderden dwarsliggers en grind vervangen. Maar de grote brokstukken die nu nog her en der liggen moeten met de hand worden verwijderd.

Dit hele weekend wordt er nog doorgewerkt. Zondag hoopt de spoorbeheerder duidelijk te hebben of er maandagmorgen weer treinen kunnen rijden. Een woordvoerder zegt er voorlopig van uit te gaan dat dit lukt.

Bron: RTV Oost
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Goederenwagon Twente ontspoord

Bericht door Ronnie »

Werk spoor Borne op schema maar test is cruciaal
zondag 10 november 2013 | 12:47 Laatst bijgewerkt: 10-11-2013 | 12:51

Bij de herstelwerkzaamheden aan het vernielde spoor bij Borne zijn alle zesduizend nieuwe dwarsliggers op hun plaats gelegd. Daarmee liggen de werkzaamheden nog op schema om vanaf morgenochtend weer treinen te laten rijden tussen Almelo en Hengelo.

Maar het is nog niet zeker dat dit ook gebeurt. Volgens een woordvoerder van ProRail mag er dan niets meer tegen zitten. Gisteravond zijn de laatste beschadigde dwarsliggers vervangen, nu moeten de kabels en leidingen nog gerepareerd worden en een spoorovergang in Borne worden hersteld.

De meest kritische factor is het testen van de veiligheid van het spoor. Dat gebeurt vanavond en vannacht. Als zich daarbij geen problemen voordoen, gaat de lijn tussen Almelo en Hengelo morgenochtend weer open. Afgelopen woensdag ontspoorde op dat baanvak een goederentrein met zand en grind, waarbij het spoor over een lengte van vier kilometer werd beschadigd.

Bron: RTV Oost
Goed sporen. Daar houden we van.
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Goederenwagon Twente ontspoord

Bericht door The_Knitter »

Bornse broodjes nu trein weer rijdt
11 nov. 2013 / Nieuwsbericht

Treinreizigers in Twente krijgen van ProRail een authentiek Hollands koffiebroodje van de bakker uit Borne. Als dank voor het begrip voor de overlast van afgelopen week. Doordat een wagon van een goederentrein uit het spoor liep, ontstond er over vier kilometer schade aan het spoor. Reizigers moesten sinds afgelopen woensdagmorgen omreizen of met bussen hun reis vervolgen.

Keihard gewerkt
Sinds woensdag is keihard gewerkt aan herstel van het spoor. Allereerst moest de defecte wagon zo intact mogelijk van het spoor gehaald worden om verder onderzoek te kunnen doen. De genietroepen van de Koninklijke Landmacht legden daarvoor woensdagavond een noodweg door het weiland waarna een kraan de wagon van het spoor kon tillen. Vervolgens is aannemer VolkerRail samen met haar onderaannemers in opdracht van ProRail aan het herstel begonnen.
Spoor vernieuwd

Spoor vernieuwd
Met een enorme vernieuwingstrein zijn circa 6.000 dwarsliggers vervangen. Het werk was allesbehalve standaard. Door de brokstukken van de dwarsliggers, kon de machine minder snel dan normaal het werk verrichten. Ook zijn er vanuit heel Nederland spoorwerkers naar Twente gekomen om te helpen. Diverse partijen stelden materieel en materiaal beschikbaar, waar dit normaal gesproken lang van tevoren ingepland moet worden en gereserveerd.
Restwerkzaamheden

Restwerkzaamheden
Komende tijd zullen er nog wel restwerkzaamheden moeten plaatsvinden, onder andere aan enkele overwegen. Maar deze zijn nu wel weer gewoon te gebruiken. Komende tijd zal ook het onderzoek nog verder worden vervolgd naar de toedracht van het incident.

Bron: ProRail
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Goederenwagon Twente ontspoord

Bericht door Ronnie »

Trein Borne had gebroken wielband
maandag 25 nov 2013, 10:50 (Update: 25-11-13, 14:00)

De oorzaak van de ontsporing van een goederentrein bij het Twentse Borne, begin deze maand, is zeer waarschijnlijk een gebroken wielband. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld op vragen van de SP.

Een wielband is het stalen loopvlak van een treinwiel. De band wordt eerst verhit en daarna afgekoeld om hem om het wiel te klemmen.

De Inspectie doet op dit moment onderzoek naar het ongeluk. Voor de zomer van 2014 moet onder meer duidelijk zijn waar de breuk in de wielband door veroorzaakt is. Ondertussen worden alle wagons met dit wieltype gecontroleerd.

Versleten
Goederenwagons met wielbanden mogen al sinds 2011 niet meer aangeschaft worden. Versleten wielen mogen niet meer van nieuwe wielbanden worden voorzien. In plaats daarvan moet er heel nieuw wiel op de as geplaatst worden. Vanaf 2020 mag er met wielbanden niet harder dan 80 kilometer per uur worden gereden.

Mansveld wil van het Inspectie-onderzoek laten afhangen of de regels aangescherpt moeten worden. Ze wijst er op dat dat alleen in Europees verband kan.

Burgemeester
De staatssecretaris kan zich voorstellen dat de burgemeester van Borne bezorgd is over de veiligheid in zijn gemeente, maar volgens haar wordt er een maximale inspanning geleverd om herhaling te voorkomen.

Bron: NOS. Nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Goederenwagon Twente ontspoord

Bericht door Ronnie »

Eigenaar: 'Goederenwagon Borne was goed onderhouden'
donderdag 28 november 2013 | 13:04 Laatst bijgewerkt: 28-11-2013 | 13:16

De goederenwagon die begin deze maand ontspoorde bij Borne en daardoor een miljoenenschade veroorzaakte, was goed onderhouden. Dat zegt directeur Erno Chevallier van het Hilversumse bedrijf Voestalpine Railpro, eigenaar van de goederenwagon, donderdag in een vakblad voor railbedrijven.

Sinds 1995 is viermaal een wagon van het type FCCPPS uit de rails gelopen, maar dat gebeurde telkens door een andere oorzaak, staat in het blad. Het was al eerder bekend dat de ontsporing bij Borne gebeurde doordat een wielband onder de wagon was gebroken. Hoe de in goede staat verkerende wielband kon knappen, onderzoekt het bedrijf nog.

Vier kilometer onopgemerkt doorrijden
Ook de Inspectie Leefomgeving en Transport doet onderzoek. Dat zal naar verwachting pas in het voorjaar van 2014 klaar zijn, maar Voestalpine Railpro zegt nu al toe eventuele aanbevelingen van de inspectie te zullen nakomen. Volgens het bedrijf is 1 van de 120 assen onder de trein naast het spoor gelopen door de wielbandbreuk. De locomotief van een goederentrein is echter zo zwaar dat het kleine beetje weerstand dat daardoor ontstond, niet is opgemerkt. Zo kon de trein ruim 4 kilometer doorrijden en grote schade veroorzaken aan het spoor en een perron. De inspectie onderzoekt of alle waarschuwingssystemen op de trein goed hebben gewerkt.

Voestalpine Railpro heeft ruim 800 wagons van het type FCCPPS. Ongeveer de helft van die wagons heeft nog wielbanden, maar dergelijke wielen worden de komende jaren allemaal vervangen.

Bron: RTV Oost
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21699
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Goederenwagon Twente ontspoord

Bericht door Ronnie »

Spoorsector trekt onvoldoende lering uit incidenten
woensdag 12 november 2014

De spoorsector heeft onvoldoende lering getrokken uit incidenten waarbij treinen zijn ontspoort door defect materieel. Aanbevelingen van zowel de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) als de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn op het gebied van mankementdetectie niet opgevolgd. Dat concludeert de ILT na onderzoek van een ontspoorde goederentrein in Borne.

Volgens de inspectie kan schade aan het spoor en treinmaterieel voorkomen worden als vervoerders en onderhoudsbedrijven goed gaan samenwerken en gebruik maken van de relevante informatie. Daarnaast moet de inspectie tussen de verkeersleiding (de treindienstleiders) en de machinisten beter.

Niets gedaan met aanwijzingen
Op 13 november 2013 raakte bij Borne vier kilometer spoor beschadigd doordat één wiel van een goederenwagon beschadigd was. Die wielschade had eerder opgemerkt kunnen worden, stelt de IL. "Uit het onderzoek blijkt dat de wielschade is ontstaan omdat de bedrijven niets hebben gedaan met eerdere aanwijzingen over de wielkwaliteit" concludeert de inspectie. Die informatie was te halen uit het Quo Vadis-systeem.

Incident was te voorkomen
Het Quo Vadis-systeem meet onder andere het gewicht van een passerende trein en de krachten die een wiel uitoefent op de spoorstaaf. Dit systeem laat al vanaf 2011 een toename zien in de belasting van het spoor en de onbalans tussen de wielen van de betreffende goederenwagen. Bij technische controles zijn de gebreken aan het wiel nooit naar voren gekomen. De vervoerder en het onderhoudsbedrijf hadden op grond van de beschikbare informatie uit Quo Vadis de wagen nader moeten onderzoeken en het wiel zo nodig herstellen. Tijdige reparatie had dit incident kunnen voorkomen, aldus de ILT.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie