Jaaroverzicht 2013 Gijs

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2013.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gijs Cargo
Berichten: 303
Lid geworden op: vr sep 07, 2012 8:11 am
Locatie: Bremen (DE)

Jaaroverzicht 2013 Gijs

Bericht door Gijs Cargo »

Januari
Afbeelding
De maand is nog amper begonnen toen ik op 2 januari deze Locon 203 160 aantrof aan de stamlijn van Moerdijk die gehuurd is van NBE. Aan de haak de beladen (huis)afval-trein uit de Sloe en Kragge welke afval bevatten uit 2012 ;-).

Februari
Afbeelding
Naast het vervoer van kunstmestkorrels in opdracht van OCI en de plasticgranulaat-treinen van Meulenberg naar de haven van Stein heeft ook DSM nog een gebruikte installatie bij de haven van Stein. Het betreft de los-installatie van zwavel wat afkomstig is vanuit het noord Duitse Großenkneten. Op 26 februari had ik geluk en was men nét op tijd klaar met het lossen en verplaatsen van de trein als DBS/DSM loc 3 de trein vanaf de los-installatie naar het centraal emplacement verplaats alwaar de trein de volgende dag zou worden opgepikt door een 6400 die de trein tot Venlo zou verplaatsen, Stein 26 februari.

Maart
Afbeelding
In het voorjaar van 2013 zette DBS weer kortstondig enkele locomotieven 645x in. Op 14 maart trof ik de 6454 in de Amsterdamse Westhaven die hier 2 net beladen Tagnpps bij Steinweg heeft uitgehaald voor een bedrijf in Zwitserland.

April
Afbeelding
Op 23 april passeert de FS Cargo 655 520 met een zuster-loc het station van Roma Ostiënse in de avond-spits met een container-trein van? naar?

Mei
Afbeelding
Net als in Nederland kakt ook het wagenladingverkeer in België steeds verder in. Dat in België het aantal binnenvaart bewegingen minder is dan bij de noorderburen blijkt wel uit het aantal Unit-Cargo's wat er op L24 langs raast. Op 5 mei heeft de NMBS 2813 zo'n Unit-Cargo opgepikt op het grote rangeerstation Köln Gremberg en brengt deze naar het verdeelstation Antwerpen Noord alwaar de wagens verdeeld worden over klanten in de Antwerpse haven en het Belgische achterland.

Juni
Afbeelding
Wat komt daar nou tussen de heg tevoorschijn?! De CT 6605! Op de vroege ochtend van 24 juni passeert deze het gehucht Limbricht met een lege kolen-trein voor Enerco in Born.

Juli
Afbeelding
Op 15 juli duwt de Duitse DBS herder Lammert 6465 4 schuifwandwagens richting de Laad- en Losweg van Oosterhout Weststad, alwaar de achterse wagen zal worden achtergelaten. Inplaats van bloemen, die de klant naar mijn idee eigenlijk zou moeten ontvangen door als enige in Nederland nog structureel gebruik te maken van een LaLo, bevat de wagen spaanplaat uit Oostenrijk.

Augustus
Afbeelding
In augustus had Outokumpu (Hóé? ;-)) grote hoeveelheden afvoer van staalrollen naar het Ruhrgebied. Op 16 augustus was dit zelfs zoveel dat de trein i.v.m. het gewicht en hoeveelheid niet in de reguliere afvoer paste dat de DBS 6512 en 6508 de gecreëerde blok-trein de grens overslepen naar de Kijfhoek waar een BR189 de trein verder zal bespannen tot het Duitse.

Augustus
Afbeelding
Een vervangend december-plaatje.
Op 23 augustus passeert de DBS 6413 de weilanden van Sauwerd opweg uit Delfzijl naar ongetwijfeld het minst rendabele cluster van DBS: Onnen. Op de foto is de één na laatste wagen die Röhm&Haas ooit zou verzenden te zien waarmee als klap op de vuurpijl ook de buurtsuper naar Veendam praktisch verdween.

September
Afbeelding
We blijven in het noorden. Ondanks de perikelen bij het Rotterdamse tankopslagbedrijf Odfjell bleef de aardgascondensaat-trein uit Roodeschool vrijwel het hele jaar (op kleine uitstapjes naar Gent tussendoor) naar het benoemde bedrijf rijden. Waar het vroeger een vaste prik was is ook dit vervoer de laatste jaren flink ingezakt. Op 25 september had ik echter geluk toen de DBS 6413 het dorp Warffum passeert met 7 lege ketelwagens zie in het noordelijkste reizigersstation van Nederland zullen worden voorzien van hun nieuwe lading aardgascondensaat.

Oktober
Afbeelding
Waar vroeger de Maassilo's met NS Cargo en later DBS dit plaatje zouden domineren is dat anno 2013 allang niet meer het geval. Na de privatisering van de spoorwegmarkt in Nederland kwamen er ook andere spelers op het decor. Zo'n 15 jaar na de opstelling pakte ook het Oostenrijkse LTE deze kans en trekt op 24 oktober een beladen biodiesel-trein uit bij de pas geopende Botlek Tank Terminal.

November
Afbeelding
DBS reed in 2013 onverminderd Unit-Cargo treinen Köln Gremberg-Geleen Lutterade DSM. Dat lang niet meer alle bedrijven tot DSM behoren laat dee Unit-Cargo 45743 mooi zien met in volgorde 2 wagens voor DSM, 2 voor Sabic, 4 voor DSM, 1 voor Lanxess, 2 voor Sabic, 1 voor DSM en achterop nog een rits wagens voor OCI: voor de bestuurders op de voorgrond zal deze kennis weinig uitgemaakt hebben toen deze trein onder leiding van de DBS 6411 en de meegevoerde Vlaamse Reus Karla 6508 Tegelen met een slakkengang passeerde, 23 november.
Laatst gewijzigd door Gijs Cargo op za jan 04, 2014 12:57 am, 8 keer totaal gewijzigd.
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2013 Gijs

Bericht door 1622 »

Fraaie serie.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Gijs

Bericht door Marcel »

Leuk om eens wat foto's van je te zien die normaal onzichtbaar zijn. Lekkere serie gemaakt in 2013 :)
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Gijs

Bericht door Peter »

Flink wat DBS!
“Hallo cargo!”
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Gijs

Bericht door Bruno »

Mooie serie foto's Gijs!
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2013 Gijs

Bericht door Rens »

Mooie serie en zowaar weer foto's online :P
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Gijs

Bericht door Ronnie »

Leuke serie. Valt me nog mee dat je iets anders dan DB Schenker op de plaat hebt :P .
Goed sporen. Daar houden we van.
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2013 Gijs

Bericht door robehv »

Leuk deze plaatjes!
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Gijs

Bericht door mattias »

Zitten inderdaad enkele heel erg toffe plaatjes tussen!
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Gijs

Bericht door BjörnNielsen »

Klasse!
Gijs Cargo
Berichten: 303
Lid geworden op: vr sep 07, 2012 8:11 am
Locatie: Bremen (DE)

Re: Jaaroverzicht 2013 Gijs

Bericht door Gijs Cargo »

Dank voor de reacties.
@Marcel: niemand ziet die foto's (ook ik zelf moet wel eens in mijn (jaar-)archief graven wat ik nou allemaal beschikbaar heb..).
@JdC: Ach ja, als je toch staat te wachten. Enne: voor Belgisch reizigers mat ga ik zelfs apart op pad, jwz ;-).
Plaats reactie