Jaaroverzicht 2013 Marcel

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2013.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2013 Marcel

Bericht door Marcel »

Hierbij mijn jaar 2013 in 12 foto's. Ik heb er voor gekozen elke maand de mooiste foto uit te kiezen. Hoewel de nummer 2 van juli misschien mooier is dan de nummer 1 van oktober geeft dit wel het leukste overzicht vind ik.
Januari
Afbeelding
Ondanks dat ik meer met elektrische locomotieven heb, heb ik zeker niks tegen diesel. Vooral de Maaslijn vind ik een erg fraaie lijn om foto's te maken. Helaas rijdt er niet zo veel en is het niet om de hoek. Op 13 januari kon mijn eerste foto van de cokestrein worden gemaakt. We zien de 6418 hier Reuver verlaten met de lege cokes trein aan de haak.

Februari
Afbeelding
In februari heb ik niet heel veel foto's gemaakt. Maar deze ben ik toch wel heel blij mee. De 1619, 1606 en 653-05 van Husa rijden hier Eindhoven uit met de lege dolimetrein richting België. Op dat moment was er nog steeds hoop dat de klaas bestickerd zou worden, helaas weten we ondertussen dat in ieder geval niet meer in Husa kleuren zal gebeuren.

Maart
Afbeelding
In maart zagen we een melding uit Helmond van de Ruhlandshuttle met een schone airco klaas. Dus gingen we er achteraan richting Nispen waar we de Crossrail 6311 in een klein zonnetje voorbij zien rijden.

April
Afbeelding
Wat is er nou mooier dan een schone witte Crossrail? In mijn ogen niet zoveel dus is de foto van 13 april foto van de maand geworden. Op deze dag werd er een tripje naar de Rijn gemaakt ondanks dat het weer niet echt goed zou zijn. Omdat de Rijn rond Neuwied meer open is werd er hier gezocht naar een stek waar al tijden niemand meer geweest is. Dé stek waar het om ging werd niet gevonden maar we stuitten wel op dit punt bij Feldkirchen wat er ook wel aardig uit zag. Niet lang na aankomst kwam de Crossrail 185 581 met Ewals Cargo Care reclame voorbij met een Ewalsshuttle van Novara naar Genk.

Mei
Afbeelding
Op 4 mei werd er richting Duitsland afgereisd. We besloten de ochtend in Lintorf te gaan staan. Geen wereldstek maar er reden gelukkig een paar fraaie treinen. Zo zien we hier de Hectorrail Taurus 242 516 voorbij komen met DGS 42711 van Helsingborgs Central naar Ehrang Nord.

Juni
Afbeelding
In juni kon ik eindelijk een 103 in de zon op de foto zetten. We wilde hem eerst tussen Duisburg en Düsseldorf op de foto zetten maar toen het daar bewolkt was en aan de Rijn blauw zou zijn werd er wat afgezakt. Na zoeken kwamen we per toeval aan op dit punt wat wel aardig uitpakte. De 103 235 komt hier door Oberwinter gereden met EC 119 van Münster naar Innsbruck.

Juli
Afbeelding
In juli was het erg moeilijk kiezen met een dubbele vakantie en vele foto's. In een top 12 met fraaiste foto's van 2013 ongeacht de maand zou denk ik wel de helft gevuld zijn met foto's uit deze maand. Maar goed we moeten er 1 kiezen. Het moest in de vakantie lukken om een BLS 486 op de foto te zetten en dan zou de foto van de maand ook zeker meteen vergeven zijn helaas lijkt er een soort vloek op deze machines te zitten voor mij want waar ik ook kom ik zie ze zelden en als ik ze zie komen ze vanaf de verkeerde kant enz. Dus ook dit jaar vele pogingen gedaan zonder succes. Daarom maar voor deze foto gekozen. Vorig jaar ontdekte we deze stek net buiten Bellizona waar je een fraai zicht hebt op 2 van de 3 kastelen die de stad rijk is. Helaas kon er toen niet een fraaie cargo in de zon worden gefotografeerd. Op 19 juli hadden we nog niet heel veel op de foto toen we in Pradone (net boven Bellizona) afspraken dat zodra er een cargo kwam die mogelijk locwissel had op een 474 of 484 van SBB Cargo we naar deze stek zouden rijden (treinen die over de Gotthard gaan en vervolgens via Luino rijden hebben een locwissel op een meersysteemloc in Bellizona). Toen we deze trein zagen dachten we dat die wel eens via Luino kon gaan dus werd er naar deze stek gereden en passeerde een tijd later de SBB Cargo 474 005 met een fraaie intermodale trein richting Italië.

Augustus
Afbeelding
Augustus was direct vergeven toen ik de 189 203 in de zon kon fotograferen. Al tijden lukte het me steeds niet deze locomotief te fotograferen laat staan in de zon. Op 13 augustus 2013 was de weersvoorspelling helaas niet kloppend en in plaats van mooi strak blauw werd het al snel bijna totaal bewolkt. Toen de 189 203 net niet in de zon ging in America besloot ik hem maar te achtervolgen richting Duitsland. Ondanks dat het daar net zo bewolkt was wilde ik een herkansing in de hoop hem nu wel in de zon te klikken. Nadat het bij vele treinen deze dag al fout ging, zat het bij de 189 203 de 2de keer mee en passeerde deze precies in een 10 minuten durende opklaring. Zo zien we de 189 203 hier Boisheim passeren met een Mannheim/Wörthshuttle aan de haak.

September
Afbeelding
Ook september was een makkelijke. Want al heel lang wilde ik een Locon 189 vol in de zon op de foto en in september 2013 lukte me dat eindelijk. De Locon 502 werd op 27 september 2013 omgeleid via Emmerich met de lege papierpulptrein naar Sloe en reed daarom via Udenhout waar ik de foto maakte.

Oktober
Afbeelding
Oktober werd nog even erg spannend. Tot 30 oktober had ik nog geen foto gemaakt en het kon de eerste maand sinds hele lange tijd worden zonder 1 foto. Gelukkig vroeg Vince me mee naar de Rijn en kon ik wel een dag weg. Fraaiste plaat va ndeze dag was voor mij de 185 142 met Zwitserland werbe die samen met een andere 185 en een unit cargo in fraai avondlicht passeert tussen Linz en Erpel richting Gremberg op 30 oktober 2013.

November
Afbeelding
Nadat ik de RTB 186 110 op de 2de rit op de foto had gezet met een net niet optimale zonnestand moest er lang worden gewacht op een herkansing. Steeds ging het net fout maar op 9 november 2013 hadden we mazzel. Komend vanaf de beurs in Houten werd er nog even gestopt in Haaften om het laatste kwartiertje zon af te wachten voor we naar huis gingen. In Haaften troffen we Rens die meldde dat er elk moment de 186 110 langs kon komen en niet veel later passeerde de 186 110 namens LTE met een graantrein richting Europoort.

December
Afbeelding
Tja december was snel beslist, toen de eerste BLS 186 met Melzoshuttle vol in de zon reed. We zien de 186 105 van BLS Cargo hier door Mierlo rijden met een Melzoshuttle aan de haak op 13 december 2013. In de zomer had ik deze loc ook al bij BLS op de foto toen nog met groot RAILPOOL op de zijkant. Nu is die voorzien van een fraai Alpenlandschap.

Zo dat was het weer voor 2013. Morgen avond begint 2014 en kunnen we weer opnieuw beginnen. Helaas zal ik in 2014 nog minder tijd hebben dan in 2013 en dus is het de vraag of ik nog zo'n fraaie zon platen serie als nu kan neerzetten. Gelukkig is het in de spoorwereld nooit saai en veranderd er genoeg waardoor er altijd wel weer nieuwe dingen op de foto te zetten zijn.
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Marcel

Bericht door Ronnie »

Fraai overzicht 8-) . Juni en juli zijn zeer geslaagd.
Goed sporen. Daar houden we van.
arnold
Berichten: 14489
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Marcel

Bericht door arnold »

Leuke serie! En we hebben toch de BLS! Was ook direct mijn December keuze!
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Marcel

Bericht door mattias »

Petje af! :o :D

Valt op dat we dezelfde interesses hebben... ;)
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Marcel

Bericht door Peter »

Mooie set! ;)
“Hallo cargo!”
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Marcel

Bericht door Bruno »

Fraaie platen!
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Marcel

Bericht door Hugeau »

Het hele jaar door mooi weer, toch best goed geregeld!
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2013 Marcel

Bericht door robehv »

Erg leuke plaatjes! 186 110 staat er bij mij nog steeds niet op
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
CFL1800
Berichten: 2282
Lid geworden op: vr aug 31, 2012 10:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2013 Marcel

Bericht door CFL1800 »

Gaaf, die cokes met een gele 6400 dat is maar een paar keer gebeurd en toen waren alle ATB-NG karren rood. Verder vind ik de foto met de Schweiz ook zeer geslaagd!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2013 Marcel

Bericht door Rens »

Veel moderne elocs uiteraard en een lekker zonnig jaaroverzicht!
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Marcel

Bericht door BjörnNielsen »

Mooie verzameling bij elkaar geklikt!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Marcel

Bericht door Jeroen »

Fraai jaaroverzicht Marcel!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Marcel

Bericht door mattias »

robehv schreef:186 110 staat er bij mij nog steeds niet op
Geen schaamte!
Hier ook nog niet geplaat... :(
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Plaats reactie