Jaaroverzicht 2013 Koen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2013.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Plaats reactie
KvdLee
Berichten: 471
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Jaaroverzicht 2013 Koen

Bericht door KvdLee »

Mag het nog? Al bijna tweeënhalve maand na de jaarwisseling :)
Het was even uitzoeken, maar bij deze mijn foto-jaaroverzicht. In 2013 had ik mijn Nikon D50 een jaar, en ik begon er zowaar een beetje feeling mee te krijgen. Ik heb de beste foto's uitgezocht, en heel veel crap-foto's achterwege gelaten.

Januari
Afbeelding
Een plaatje waar ik wel tevreden over ben. In het begin van de dienstregeling van 2013 was er op het Soesterlijntje weer volop Plan V te vinden. Op 5 Januari passeert mij in de ochtend Plan V 457 als trein 5537 naar Baarn. Dit plaatje is nu niet meer te maken; het Plan V is verdreven en waar hier nog betonnen paaltjes stonden, staat nu een hoog, groen hek.

Februari
Afbeelding
In de tijd dat HTRS / HUSA nog volop reed, gebruikte men de G2000 1042 voor de Afval Zuid Kennemerland (AZK). Ook wel bekend als trein 50100 van Hlmvam naar Hrp, via Utg. Op 22 februari is hier de trein net binnengekomen te Uitgeest, en zal na enkele meters van uitrollen tot stilstand komen om na het omlopen zijn reis naar de Houtrakpolder verder te vervolgen. De G2000 is een paar maanden terug ingewisseld voor Shunter 203 101, welke nu op zijn beurt is ingewisseld voor RF 23.

Maart
Afbeelding
EETC 1251 heeft op 1 Maart drie ICR rijtuigen opgehaald in Haarlem, en zou deze verder brengen naar Leidschendam (als ik mij niet vergis). Het was al met al nog een gelukje dat ik de trein er op kreeg, de rit was eerst tijdens schooltijd geplanned.

April
Afbeelding
In Maart 2012 is onze DE2 in een rood jasje gezet. Een jaar en een maand later maakte ik deze foto van de 180. Inmiddels is het treinstel, samen met Sik 232 en Stalen DIV 6072 overgebracht naar spoor 22 en 23 in de spoordriehoek. Enkele tientallen meters verderop dus. We verwachten, gezien andere klussen die ons als BSH te doen staat, eind 2014 of begin 2015 aan te kunnen vangen met de grondige revisie van het dieseltreintje.

Mei
Afbeelding
Op 13 Mei 2013 reden er nog steeds verscheidene DDAR stammen rond. Aanvankelijk zouden ze met wijzigingsblad april (8-4-'13) uit dienst gaan, maar stammen die nog konden mochten het nog wat langer uithouden.
Loc 1724 komt hier in het avondzonnetje met stam 7439 station Haarlem binnengerold als trein 5462. Op 25 Maart zou de laatste DDAR met loc rijden als trein 4818 van Uitgeest naar Amsterdam Centraal (link.

Juni
In Juni helaas niet zo veel moois gefotografeerd.

Juli
Afbeelding
Op 2 Juli stond er een bijzondere rijtuigoverbrenging op het programma van NSR/NT. Negen DDAR rijtuigen welke 'ombouwwaardig' bevonden waren, werden van de Dijksgracht naar de Zaanstraat overgebracht. Tractie hiervoor waren twee locs 1700, en wel de 1724 + 1715. Deze twee locs waren, samen met Bvk 7039 en 7035 nog niet terzijde gesteld, en het viertal aan spoorwegmaterieel bracht de sleep over. Een leuke combinatie (Bvk+1700+1700+Bvk) als trekkracht, welke een paar uur later weer retour zou gaan om dan toch echt definitief terzijde te gaan.

Afbeelding
In Juli ben ik ook op zomervakantie geweest, en wel in het minuscule dorpje Besseges, in de Franse Cevennen. Het dorp, wat is ontstaan uit de tijd van de mijnbouw in Zuid Frankrijk, heeft altijd een spoorverbinding gehad met het grotere Alès. In mei 2012 reed hier voor het laatst het dieseltreintje, wat maar enkele keren per dag heen en weer pendelde. De spoorlijn zou niet rendabel zijn, en zoals inmiddels te zien is het busvervoer ook niet. Het (kop)station van Besseges (welke in jaaroverzicht 2014 vast wel voorbij gaat komen), is in 2008 nog helemaal opgeknapt, in tegenstelling tot de rest van de haltes aan de spoorlijn. Naast station Besseges bevind zich een oude stoomlocomotievenloods. Hierin en hiernaast stond tot 2012 nog materieel opgesteld, bestaande uit: een personenrijtuig, een goederenwagen die veel op een Gs lijkt, een paar jaar terug nog een stoomloc, en ook het frame van een oersik achtig locje stond er bij. Anno 2013 staan de personen- en goederenwagen op het emplacement van Alès te wachten op wat komen gaat. Op de foto zien we de andere kant van het emplacement, naast het station. SNCF 81802 + 37805 staan te wachten op een volgende inzet, de trein naar Nîmes is net in de verte verdwenen. 26 Juli 2013.

Augustus
Afbeelding
Op 23 Augustus werden de Plan K en Plan D van het Spoorwegmuseum overgebracht van Utm naar Aswplz (de Zaanstraat). Tractie hiervoor was loc 1202, eveneens van het NSM. Op spoor 12 werd even halt gehouden voor een rood sein, en de machinist maakte daar gebruik van om even een plaatje te maken.

September
Afbeelding
In September reed DB Schenker 2 weken lang extra vervoer van Beverwijk Hoogovens Centraal (Bvhc) naar de Amsterdamse Westhavens. De trein bestond uit staalplakken, en reed onder de treinnummers 63020 en 63022 waarvan de laatste te zien op de foto. Foto is nabewerkt op een slecht gekalibreerd beeldscherm, vandaar de hoge verzadiging.

Oktober
Afbeelding
Op 5 oktober was de grote dag voor het materieel van de st. WIJS aangebroken. Plan U 115 van st. DE3 kwam naar Haarlem voor een onderhoudsrit, en te Haarlem werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om het materieel over te brengen van spoor 15 naar 23. Verder op de dag is nog wat geschoven met materieel in de spoordriehoek, maar hier zien we treinstel 180, welke klaar staat om door de 115 naar de driehoek geduwd te worden.

November
Afbeelding
Op 6 november 2013 bracht VolkerRail 203-3 een vijftal DDAR rijtuigen over van de Zaanstraat naar Haarlem, ten behoeve van revisie naar DDZ.

December
Afbeelding
De keuze voor de beste foto van december was lastig. Erg veel gefotografeerd, veel bijzondere dingen gezien en uiteindelijk is de keuze op deze foto gevallen. Niet zozeer omdat ik 'm de mooiste vind, maar ik vind 'm wel het bijzonderst. Syntus heeft in samenwerking met de Bentheimer Eisenbahn van 2010 t/m 2013 een uursdienst uitgevoerd tussen Hengelo en Bad Bentheim onder de naam 'Grensland Express'. Op 7 december was de laatste rit van de genoemde trein, omdat het niet genoeg opleverde. We zien op de foto treinstel 3436 welke gereedstaat voor de op één na laatste keer vertrek naar Hengelo.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3404
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2013 Koen

Bericht door Rens »

Leuke serie zo!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21622
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Koen

Bericht door Ronnie »

November is erg fraai 8-) .
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Koen

Bericht door Peter »

Genoeg te zien rond Haarlem.
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Koen

Bericht door Marcel »

Fraaie serie ben erg benieuwd naar de vorderingen van de DE2.
"The chase is better than the catch."
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Koen

Bericht door Bruno »

Leuk overzicht, Koen!
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
KvdLee
Berichten: 471
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2013 Koen

Bericht door KvdLee »

Thnx iedereen :D
Peter schreef:Genoeg te zien rond Haarlem.
Uiteraard :P
Marcel schreef:Fraaie serie ben erg benieuwd naar de vorderingen van de DE2.
Thnx, de vorderingen van de DE2 en ons andere materieel zijn te volgen op: onze facebookpagina.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3957
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Koen

Bericht door Jeroen »

Leuke plaatje Koen! Veel ouwe meuk gezien afgelopen jaar. :P
Plaats reactie