Jaaroverzicht 2012 Hugo

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2012.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Plaats reactie
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Jaaroverzicht 2012 Hugo

Bericht door Hugeau »

Ik kan uiteraard niet achterblijven met mijn jaaroverzicht. Afgelopen jaar heb ik relatief weinig tijd gehad voor de hobby, maar toch kan ik zeer tevreden terugkijken. Bij het maken van dit rijtje was het 'OJA!' gehalte erg hoog omdat ik nog niet zo vaak terug heb gekeken. Veel kijkplezier!

Januari
Afbeelding
Aan het einde van de middag arriveerde de 2225 van de SMMR in Beverwijk met het doel om de 2278 en de 2368 met wat oude wagons op te halen die al een hele tijd op het terrein van Tata Steel stonden. Toen de avond gevallen was, en ook een behoorlijke regenbui, stond deze combinatie in het station van Beverwijk klaar voor vertrek richting de Waalhaven, 21 januari 2012.

Februari
Afbeelding
Het begin van februari stond in het teken van een periode met finke kou. Het was zelfs de koudste eerste decade (10 dagen) van februari ooit gemeten in Nederland. Na de koudste nacht is het nog altijd -16 als de nog gele 1611 van DB Schenker Santpoort Noord passeert met staaltrein 61601 richting Kijfhoek, 4 februari 2012.

Maart
Afbeelding
Eind februari tot begin maart maakte ik met Wessel een bijzondere reis naar het Noorden van Zweden. We zochten de Ertslijn op tussen Kiruna en Narvik wat boven de Noordpoolcirkel ligt. Het was niet bijzonder koud in de periode dat we daar waren, wel sneeuwde het bijna onafgebroken met veel wind, wat de gevoelstemperatuur vaak liet zakken tot beneden de -40. Tijdens de rustige ochtend van 1 maart 2012 zijn we een stukje de heuvel op geklauterd, waar ze net sneeuw hadden geschoven. Anders was het onmogelijk om daar te komen. IORE locs van de MTAB passeren hier station Katterjakk en het gelijknamige bevroren riviertje met ertstrein 9908 van Kiruna naar Narvik.

April
Afbeelding
Op 02 april 2012 reed RRF een fraaie ketelwagentrein bestaande uit lege wagens waar Zwavel in wordt vervoerd. Dit stofje met 2448 als UN nummer zat er vandaag echter niet in. De trein (51360) was opweg op Nederlands grondgebied van Roosendaal naar Emmerich en was vanwege een draadbreuk op de oorspronkelijke route genoodzaakt via Rotterdam en Utrecht te rijden.

Mei
Afbeelding
Een zeer bijzondere combinatie deed zich vandaag voor op het Nederlandse spoor. Uit logistieke redenen werd de 185 van Captrain niet van de trein afgehaald in Duitsland, maar meegenomen naar de haven van Rotterdam. Zodoende was er dus een loc te zien die zelf niet is toegelaten. Hier komt de combinatie met voorop de 186 142 van Captrain door Amersfoort met een fraaie PCC shuttle waarvan het voorste deel zichtbaar uit Kutno komt en haar eindbestemming heeft in Pernis, 04 mei 2012.

Juni
Afbeelding
Op 02 juni 2012 organiseerde het Spoorwegmuseum een extra ritje door een deel van het land voor 'De vrienden van het Spoorwegmuseum.' De trein bestond afhankelijk van de rijrichting uit de 1312, drie rijtuigen en de 1202. In deze samenstelling werd ook als trein 28104 Santpoort Noord gepasseerd richting Haarlem.

Juli
Afbeelding
De maand juli stond dit jaar weer in het teken van een mooie rondreis door Europa. Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Servië, Montenegro, Kroatië en Oostenrijk werden bezocht. Op 25 juli 2012 was ik in Split: Twee sterke locs van de serie 2 062 staan klaar voor vertrek in het avondzonnetje van Split. Deze Zuid Kroatische stad is het begin van de spoorlijn naar onder andere Zagreb. Links heeft de 2 062 026 een setje regionale rijtuigen aan de haak met bestemming rangeerterrein, gezien de trein niet lang hiervoor is aangekomen. Rechts staat de 2 062 056 klaar met een bijzondere nachttrein, de D 1205 die enkel in de zomermaanden rijdt op maandag, woensdag en vrijdag. De rijtuigen verklappen al een beetje de bestemming van de trein, Budapest Keleti-pu. Helemaal achteraan, maar niet zichtbaar, bevind zich nog een Russisch slaaprijtuig, die in Budapest aan de trein naar Moskou wordt geknoopt.

Augustus
Afbeelding
Op 16 augustus 2012 werd een roestige verblijfswagen van Volker Rail uit de Haarlemse driehoek weg gehaald door HSL Logistik. De (nog gele) 1832 waarbij de NS logo's zijn verwijderd mocht de zware klaren en de wagen als 51500 naar IJsselmonde brengen. Hier wordt in een waterig zonnetje uit Haarlem vertrokken.

September
Afbeelding
De inmiddels bekende RTS trein die met vuile ballast vanuit Duitsland naar Bonder in Maarssen rijdt, trok vandaag ook weer door het land als 50500. Vandaag had de wolkenloterij een winnend lot in oa Driebergen-Zeist, waardoor de trein uit Wesel in een stralend nazomerzonnetje werd vastgelegd.

Oktober
Afbeelding
Tijdens deze droge periode reed Locon 502 het station van Horst Sevenum binnen, een paar minuten later zou de trein weer vertrekken richting Sloe, 5 oktober 2012.

November
Afbeelding
Op de tweede dag van November reed de altijd fraai beladen Busto Arsizio shuttle naar de Waalhaven met de pas gereviseerde 189 096, welke in de fraaie Husa huisstijl rond rijdt. Na een grijs begin van de dag trokken de wolken in de middag langzaam weg uit Breda, wat resulteerde in een leuk zonplaatje van trein 40200 die ism SBB wordt gereden. Breda Takkebijsters, 2 november 2012.

December
Afbeelding
Voor december nog een plaatje van een nieuwe blauwe E-GTW die vanaf 9 december begon in de diensten tussen Zwollen en Emmen. Hier staat de 524 in Zwolle in afwachting van een testritje.

Mijn persoonlijke plaat van het jaar is die van Maart omdat de reis die daar aan vast zat er ook ééntje was om nooit meer te vergeten. Heel erg bijzonder, en iets om nog een keer te doen. Iedereen nog de beste wensen en veel geluk met platen komend jaar! :)
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2012 Hugo

Bericht door Andre »

Mooie platen, vooral die van februari!
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2012 Hugo

Bericht door Nielske1990 »

Mooi mooi, als dit niet veel tijd is ben je efficiënt te werk gegaan... Plaat van het jaar: de MTAB-ertstrein. ;)
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2012 Hugo

Bericht door Bruno »

Leuk! Vooral die van maart en juli zijn toch wel iets wat je niet zo heel vaak tegen komt.
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2012 Hugo

Bericht door Peter »

Inclusief header van het jaar 2012. :mrgreen:
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2012 Hugo

Bericht door Ronnie »

Ik ga voor de ertstrein :D .
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2012 Hugo

Bericht door Marcel »

Erg fraai Hugo
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2012 Hugo

Bericht door Jeroen »

Je hebt een erg fraai jaartje achter de rug! 8-)
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Plaats reactie