Jaaroverzicht 2012 Marcel

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2012.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2012 Marcel

Bericht door Marcel »

Het leek mij wel leuk om net als op andere fora een jaaroverzichten topic te maken. Peter vond het ook een goed idee dus vandaar dit subforum. Ik zal dan ook maar de aftrap verzorgen. Voor mij persoonlijk was 2012 een jaar met hoogtepunten maar ook dieptepunten. Op hobbygebied was het ook een best aardig jaar te noemen. Ondanks dat het in Januari heel veel sneeuwde heb ik toch voor een niet sneeuw plaat gekozen. Na jaren is het mij namelijk eindelijk gelukt om de EuroNight in de zon in Nederland op de foto te zetten. Op 28-01-12 kwam de 1742 met omgeleide EuroNight door Mierlo gereden onderweg naar Amsterdam.
Afbeelding

Ook in Februari lag er nog veel sneeuw. Maar een echte sneeuw knaller ontbrak er een beetje aan. Zelf vond ik de Mortara 189 096 met Mortara op enkelspoor wel erg fraai en goed gelukt. Deze foto heb ik dan ook gebruikt in het artikel over Husa wat ik voor de Scope geschreven heb. Op 5 februari is de foto gemaakt in Lind tussen Viersen en Venlo.
Afbeelding

In de loop van 2012 werden de 1600'den van DB Schenker langzaam rood. De mooiste blijft toch de oude 1612 met witte slabbertje in mijn ogen. Helaas is deze loc zijn witte slabber alweer verloren. Op 23 Maart had hij hem nog wel en kwam hij met een vertraagde UBC-shuttle Boxtel binnen rijden onderweg naar Sittard.
Afbeelding

De foto van April was het makkelijkste te kiezen. Op mijn verjaardag lukte het na 10 jaar proberen om de koninklijke trein te zien en te fotograferen. De trein reed ook nog eens in een onmogelijk zongaatje. Met recht dus een van de hoogtepunten van 2012. Dit gebeurde op 19 April 2012 net voor Helmond Brandevoort met de 1747 aan kop.
Afbeelding

In Mei 2012 was het redelijk mooi weer. Ook waren er diverse omleidingen en kwam de PKP voor het eerst het land in met de fraaie nieuwe 189'ers. Als plaat van de maand kies ik echter voor een drievoud Captrain. Nadat de overweg al ruim 8 minuten gesloten was en het zongat echt opwas kwam de trein de bocht om. Er ontstond echter een laatste zongaatje waar de trein in ging. Met recht de plaat van Mei dus. Dit gebeurde op 28 Mei 2012 in Elten met de 186 148 aan kop van een fraaie sleep DEC ketels.
Afbeelding

In Juni 2012 moest er flink gestudeerd worden wat aan het minimale aantal foto's terug te zien is. Als rijtuigliefhebber moest er echter wel een uitzondering gemaakt worden voor de Bauer Cup treinen. Vooral de trein met Zwitserse rijtuigen moest op de foto. De trein werd voor de zekerheid op twee plekken vastgelegd. De fraaiste was uiteindelijk in Heierhoeve waar de 1760 op 10 Juni 2012 nog net in de zon voorbij rijdt met de fraaie sleep SBB wagens aan de haak.
Afbeelding

In Juli 2012 werden er zoals elke Juli veel foto's gemaakt door diverse vakanties. Maar in een jaar overzicht hoort maar één foto per maand. Alle lol met Björn Peter en Ronnie ten spijt kies ik toch voor de vakantie met de familie waar ik met Harold een paar keer foto's kon maken in de Gotthard waar ik nog niet eerder foto's was wezen maken. Ik vond het vooral leuk om de bekende stek in Wassen eens met eigen ogen te zien. De leukste foto vond ik daar een setje Re 10/10 met de HTRS Bolognashuttle.
Afbeelding

In Augustus was het een stuk makkelijker om dé foto te kiezen. Voor het eerst was ik dan eindelijk in het Maintal. Ik heb gekozen voor de WLE 81 met Warsteiner biertrein. Deze wachtte net zolang tot de zon boven te berg was wat al met al meer dan een uur duurde vanaf het moment dat we op de stek aanwezig waren. De foto is gemaakt op 18 Augustus 2012 te Wernfeld.
Afbeelding

In September 2012 kon er na heel hard werken toch begonnen worden met een Master in Eindhoven. Zeker een van de hoogtepunten van 2012. Bijkomend nadeel is wel dat ik sinds die tijd wel veel minder tijd heb voor de hobby wat ook duidelijk te zien is aan het aantal foto's. Bijna alle hoogtepunten in September werden gemaakt op 7 September. Topper was de Captrain 6603 met de Hoyertrein die ik voor het eerst op de foto kon zetten.
Afbeelding

Voordeel van het minder tijd hebben voor de hobby is dat het hoogtepunt van de maand makkelijker te kiezen is. Oktober was helemaal makkelijk want op zondag 07 Oktober lukte het voor het eerst om de 189 205 van PKP Cargo vol in de zon te fotograferen op de erg fraaie locatie in Elst.
Afbeelding

In November werd het hoogtepunt aangevoerd door een Class 66. Dan moet het toch wel heel bijzonder zijn als E-loc liefhebber. Dat klopt ook wel want het was de omgeleide PB03 met GTS containertrein die in erg fraai licht kon worden vastgelegd op 14 November in Mierlo.
Afbeelding

Tot slot komen we in December waar ik slechts op één dag tijd had waar de zon scheen. Op die dag maakte ik wel dé fraaiste stoomplaat tot nu toe. De SSN 01 1075 kwam op 8 december in een besneeuwd Hedel voorbij gereden onderweg naar het Zuiden.
Afbeelding

Dat was het jaar 2012 door mijn ogen gezien in de foto per maand met de meeste waarde. In 2013 hoop ik een persoonlijk beter jaar mee te maken dan 2012. Ondanks dat er veel minder tijd zal zijn voor de hobby hoop ik ook nog enkele fraaie foto's te mogen maken. Kwa vervoer veranderd er weer genoeg om het aantrekkelijk te houden. We zullen zien welke vervoerders er volgend jaar in de 12 platen staan.

Ik hoop dat jullie het een leuk idee vinden en ben benieuwd naar de 12 van anderen :)

Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op di jan 01, 2013 11:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: jaaroverzicht 2012 Marcel

Bericht door Peter »

Leuk idee, mijn topic zal snel volgen. 8-)

Mooi jaar zo!
“Hallo cargo!”
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2012 Marcel

Bericht door Andre »

leuke serie!
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2012 Marcel

Bericht door Jeroen »

Mooi jaaroverzicht!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
SB6414
Berichten: 1534
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 11:43 am

Re: Jaaroverzicht 2012 Marcel

Bericht door SB6414 »

Mooi rijtje!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2012 Marcel

Bericht door Ronnie »

Mooi platen bij elkaar geklikt :) .
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
CFL1800
Berichten: 2282
Lid geworden op: vr aug 31, 2012 10:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2012 Marcel

Bericht door CFL1800 »

Kleurrijk!
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2012 Marcel

Bericht door Bruno »

Fraaie platen en leuk idee om een jaaroverzicht te maken!
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2012 Marcel

Bericht door Nielske1990 »

Mooi jaartje hoor. Dé plaat in dit rijtje is wat mij betreft toch wel de plaat uit april, en dan niet alleen omdat het in Helmond is. :mrgreen:
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2012 Marcel

Bericht door robehv »

Mooie serie marcel! je verjaardags kado leverde inderdaad het mooiste plaatje op
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Plaats reactie