De reis naar Zwitserland (deel 3) | 02-08-2019 en 03-08-2019

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

De reis naar Zwitserland (deel 3) | 02-08-2019 en 03-08-2019

Bericht door teunlukassen »

Na een paar maanden voorbereiden en de nodige dingen geregeld te hebben, gingen mijn opa, oma en ik met z'n drieën van 28 juli tot 5 augustus een weekje naar Zwitserland. In deze fotoreeks (bestaande uit 3 - misschien 4 - delen) laat ik foto's (en dan naar mijn mening de mooiste foto's) van de vakantie zien. Bij elke foto zal er een verhaal staan. Veel kijkplezier!

02-08-2019
Op 2 augustus hadden we een soort rustdagje, even geen reizen vandaag. Voordeel van de Swiss Travel Pass Flex, je kunt zelf kiezen op welke 3 dagen je reist binnen 1 maand. Mijn opa en oma wouden graag de 'altstadt' van Lenzburg bezoeken. De camper werd geparkeerd bij het station. Eerst even wat eten en drinken, daarna even overleggen wat we gingen doen. Ik ging even wat plaatjes maken op het station, mijn opa en oma gingen de stad door. Ik zou ze een berichtje sturen zodra ik die kant op kwam, we spraken af bij een café in de stad. Daar nog even een bakkie koffie, en weer terug richting Mosen.

FOTO 1
SBBC 420 283 met schuifwandwagens te Lenzburg (CH)
Afbeelding

Vanuit de camper zagen we al een Vectron van Railcare en een 420er van SBBC passeren. Of dit nou de enige cargo's waren wisten we niet, maar dat bleek anders te zijn nadat we aankwamen op het station. Na nog geen vijf minuten kwam de eerste cargo al voorlangs. Dit keer was het de 420 283 van SBB Cargo die langs kwam. Achter de loc hangen enkele 2 en 4-assige schuifwandwagens. Na een korte stop voor een rood sein, werd er om 14:14 vertrokken richting Brugg / Wettingen.

FOTO 2
SBBC 420 324 met gemengde goederentrein te Lenzburg (CH)
Afbeelding

Kort na de 420 283 toonde de uitrijdseinen richting Aarau en Brugg / Wettingen beide veilig. Dus dat zou een treinkruising worden. Nu werd er gewacht tot één van de treinen langs kwam, even kijken welke mij het meeste trok om een foto ervan te maken. Vanuit Brugg / Wettingen kwam een ICE richting Duitsland door, die zouden we vaker zien, dus geen foto. Van de andere kant daarentegen kwam wederom een 420er met een goederentrein. Deze werd dan maar gefotografeerd. Het is 14:19 als de 420 324 van SBB Cargo met een gecombineerde goederentrein door Lenzburg rolt, op weg richting Brugg / Wettingen.

Voor degene die zich afvragen waarom ik Brugg / Wettingen zeg: richting het oosten is er kort na Lenzburg een splitsing, ene kant richting Brugg en de andere kant richting Wettingen. Ik benoem deze plaatsen maar, aangezien ik van de meeste de bestemming niet wist ;)

FOTO 3
SBB 420 302 (11302) met IR 2270 te Lenzburg (CH)
Afbeelding

Een paar keer Re460 met IC2000 rijtuigen en je hebt je dagelijkse portie IR / IC in Lenzburg wel gehad. Ik hoopte toch nog op een getrokken trein, en dan natuurlijk door een Re 4/4-II. Ik wist dat er op de IR lijn Zürich - Basel zo af en toe nog met 420ers gereden wordt, en dat klopte ook. Want om 14:27 liep IR 2270 naar Basel SBB binnen, getrokken door de 11302 (oftewel 420 302). Toch nog een leuke afwisseling vergeleken met de 460ers die je hier om de zoveel minuten ziet!

FOTO 4
SBBC 430 355 met een werktrein te Lenzburg (CH)
Afbeelding

Aangezien het uitrijdsein van spoor 3 weer veilig toonde, werd er op spoor 4 gewacht op de doorkomende trein. In de verte dook het neusje van een andere trein op. Ditmaal was het een Re 4/4-III, genummerd in de 430-serie. De 430 355 van SBB Cargo heeft een werktreintje aan de haak. De trein bestond uit Rs'en, beladen met bielzen en uit 'Weichentransportwagens' van de SBB, type 08. De trein kwam om 14:33 binnenrollen vanuit de richting Aarau. Na een stop voor een rood sein, werd er om 14:45 vertrokken richting Brugg / Wettingen.

FOTO 5
SBBC 421 376 met een werktrein te Lenzburg
Afbeelding

De laatste trein van SBB Cargo die voor vandaag gefotografeerd werd, was deze. We zien voor de 5e keer vandaag een Re 4/4-II van SBB Cargo, ditmaal de 421 376 met Cargo-bestickering. De loc had een robeltrein (spoorstaaftransport/legtrein) aan de haak (bedankt voor aanvulling GvTrail :) ), bestaande uit een rijtuig met onbekende rongenwagens. Ik zag iets van Xas op de wagens staan, weet iemand of dit ook het type is? Afijn, de 421 376 rolt om 14:40 met haar korte treintje langs de fotograaf in Lenzburg, op weg richting Aarau.

Na deze foto had ik het wel gezien (en de accu van de camera was ook bijna leeg :p) Toen werd er dus koers gezet richting de stad. Tegen 16:00 vertrokken we weer richting Mosen met de camper. Het was een geslaagd (kort) middagje!

03-08-2019
Op 3 augustus zouden we voor de tweede keer gaan reizen door Zwitserland. Vandaag stond het noorden op het programma. Voor het reizen reden we richting Basel en Zürich, voor het spotten werd Pratteln bezocht. Later die dag stonden we ook nog bij Kiesen (tussen Thun en Bern, weer wat zuidelijker), maar die foto's volgen in het laatste deel van de fotoreeks. Om 08:46 werd vertrokken vanuit Mosen, om 10:17 kwamen we aan in Pratteln. Stukje lopen naar het fotoplekje voor die ochtend, en nu wachten op de treinen.

FOTO 6
BLS 486 504 en 485 005 met Cargobeamer containertrein te Pratteln (CH)
Afbeelding

Na kort te hebben moeten wachten kwam het sein richting Liestal voor het eerst uit de stand stop, er kwam dus een trein vanuit de richting Muttenz / Basel. Meteen was het een goederentrein, hoewel kort na deze foto een hoop reizigersverkeer zou volgen. Maar dat maakte niet veel uit. De trein en tractie waren niet helemaal onbekend, op 1 augustus zagen we al een Cargobeamer containertrein in Spiez (zie deel 1). En ook de 485 005 was niet onbekend, deze trok toen samen met de 186 109 een zelfde soort trein. Maar goed, het is 10:26 als de 486 504 en 485 005 van BLS Cargo met een volbeladen Cargobeamer langs Pratteln raast op weg richting Liestal.

FOTO 7
SNCF TGV Lyria 4405 'Disneyland' te Pratteln (CH)
Afbeelding

Naast enkele ICE's rijden er ook enkele TGV's langs Pratteln. Meestal zijn dit de TGV's op de verbinding Paris Gare de Lyon - Zürich HB. Tijdens het avondje in Muggensturm-Badesee (D) zagen we al zo'n Lyria TGV passeren op weg richting het noorden, maar we hadden er nog geen op de foto gehad. Die kans hadden we nu, en meteen hadden we een fraai stel te pakken. In Nederland kennen we bij Thalys ook al een treinstel met Disney bestickering, maar ook bij de TGV Lyria is er eentje te vinden. Het was de 4405, die op de kopbakken reclame maakt voor Disneyland Parijs. 'Emotionen, die für immer bleiben', 'Des émotions qui restent pour toujours', zo luiden de teksten op de kopbakken die reclame maken voor Disneyland Parijs. Het is 10:40 als de 4405 langs Pratteln raast, onderweg als TGV 9203 richting Zürich HB.

FOTO 8
SBB 460 058 '100 Jahre Circus Knie' met Interregio te Pratteln (CH)
Afbeelding

Kort na de Disney TGV richting Zürich, volgde wederom een normale Interregio. Alleen werd deze weer door een 460er getrokken, voorzien van bestickering. Deze loc - de 460 058 - draagt reclame voor Circus Knie. Meteen de twee 460er voor mij met bestickering, op 01-08 werd in Spiez al de 460 113 gespot. Afijn, het is 10:37 als de 460 058 met een Interregio Pratteln passeert op weg richting Liestal en verder.

FOTO 9
SBBCI 193 259 met (tank)containertrein te Pratteln (CH)
Afbeelding

In Rastatt zagen we op 29 juli voor het eerst een Vectron van SBB Cargo, gehuurd van ELL. Het ging toen om de 193 257. Zo'n zelfde soort Vectron zagen we op 3 augustus weer, nu dan in Pratteln. Ditmaal was het de 193 259. We hadden het hier mee te doen, hoewel ik dus liever een SBB Vectron met het ontwerp van Simon Wijnakker zou zien. Afijn, voor de rest een leuk plaatje. Het is 11:03 als de 193 259 van SBBCI met een goed beladen (tank)containertrein langs Pratteln rolt, op weg richting het zuiden. Rechts staat de 465 012 van BLS Cargo te rusten.

FOTO 10
SBBCI 193 463 en 193 4xx met containertrein te Pratteln (CH)
Afbeelding

Bij de vorige foto vertelde ik dat ik hoopte op een 193er van SBBCI met het ontwerp van Simon Wijnakker. Tot alle verbazing kwamen twee van dit soort locs langs voordat we richting Basel zouden vertrekken! Helaas een wat mindere foto naar mijn mening. Van links kwam BLS aan met twee 486ers, van rechts de Vectrons van SBBCI. Keuzes keuzes, en dan kies ik natuurlijk voor de Vectrons. Gelukkig staan ze er nog redelijk op. Het is 11:29 als de 193 463, genaamd 'Duisburg' en een onbekende 193er in dezelfde kleuren van SBB Cargo International met een volbeladen containertrein - veelal DSV trailers - langs de fotograaf in Pratteln rollen op weg richting Muttenz.

Dit was deel 3 van mijn fotoreeks over de reis naar Zwitserland. Aanstaande zondag zal het laatste deel volgen, waarin de foto's van Kiesen voorkomen en enkele foto's die op 4 augustus zijn gemaakt.
Laatst gewijzigd door teunlukassen op vr aug 09, 2019 2:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
GvTrail
Berichten: 3418
Lid geworden op: vr okt 24, 2014 5:12 pm
Locatie: Hart van de Betuwe

Re: De reis naar Zwitserland (deel 3) | 02-08-2019 en 03-08-2019

Bericht door GvTrail »

FOTO 5; SBBC 421 376 met een werktrein te Lenzburg. Betreft een Robeltrein (spoorstaaftransport/legtrein)
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: De reis naar Zwitserland (deel 3) | 02-08-2019 en 03-08-2019

Bericht door teunlukassen »

GvTrail schreef: vr aug 09, 2019 10:22 am FOTO 5; SBBC 421 376 met een werktrein te Lenzburg. Betreft een Robeltrein (spoorstaaftransport/legtrein)
Bedankt! Zal t er even bij zetten ;)
Plaats reactie