Oktober 2017 | Drielandentoer | deel 2

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Oktober 2017 | Drielandentoer | deel 2

Bericht door Ronnie »

Het vervolg van mijn fotoverslag.

Dinsdag 17 oktober

Op dinsdag werd naar Oostenrijk gereisd, meer bepaald de spoorlijn tussen Salzburg en Bischofshofen. In de ochtend werd post gevat bij Salzburg Süd.

Afbeelding
ÖBB 4024 049 als S3 naar Golling-Abtenau.

Afbeelding
Ook de Berchtesgadener Landesbahn rijdt met FLIRT-stellen op de S3 tussen Freilassing en Golling-Abtenau.

Helaas viel het goederenverkeer deze ochtend tegen. Op een nagenoeg lege containertrein, wat losse locs en een slecht beladen Kaindl-trein na reed er niets.

Afbeelding
Iedere twee uur rijdt er een REX van Salzburg naar Wörgl met een ÖBB 1144 en Cityshuttle-rijtuigen.

Hierna werd een stuk naar het zuiden gereisd om uiteindelijk op een viaduct ten zuiden van het dorp Kuchl uit te komen.

Afbeelding
Hier uiteraard ook de ÖBB-talenten in overvloed.

Na ruim een half uur op het viaduct was er nog steeds geen goederentrein langsgekomen, maar een paar minuten na bovenstaande Talent werd dan eindelijk het sein groen en ging de sluis open 8-) .

Afbeelding
De aftrap werd gegeven door deze leuke combi van een ÖBB 1144 en 1016 met een containertrein.

Afbeelding
Deze werd meteen gevolgd door Lokomotion 185 665 en 193 661 met een Ekol-trein.

Afbeelding
De REX naar Wörgl Hbf.

Afbeelding
Dubbele ÖBB 1116 met een unit-cargo.

Afbeelding
Daarna volgde deze twee Slovenen met een unit-cargo naar het zuiden. In de ochtend had ik deze locs al los in Salzburg richting Hallein zien rijden, waar ik ze zag staan toen ik er langs reed. Ik hoopte daarom dat ze op iets stonden te wachten en dat bleek gelukkig het geval.

Afbeelding
Van de andere kant kwam SLB 91 voorbij met de Kaindl-trein naar Salzburg.

Afbeelding
ÖBB 1144 240 met nog een unit-cargo richting het zuiden.

Afbeelding
Lokomotion 185 663 trok een intermodale trein.

Afbeelding
ÖBB 1116 192 met de EuroCity naar Klagenfurt. Net als een dag eerder weer een Nightjet-rijtuig in deze trein.

Afbeelding
Vlak na de EuroCity kwam een trein waar ik ook nog op hoopte: de staaltrein van CargoServ uit Linz. Omdat deze de vorige keer dat ik in deze buurt was als losse loc reed, was ik blij dat er deze keer lading achter de loc hing :).

Vanwege een oprukkend sluierveld werd na deze trein nog even in Freilassing gekeken of daar wat mogelijk was, maar dat was helaas niet het geval. Daarom nog wat avondopnames in Salzburg gemaakt.

Afbeelding
ÖBB 1144 099 staat klaar voor vertrek met de REX naar Wörgl Hbf.

Afbeelding
Westbahn-treinstel 4010 003 is aangekomen vanuit Wenen en staat klaar om afgerangeerd te worden.

Vervolgens werd de RailJet richting hotel genomen.

Woensdag 18 oktober

Vandaag stond het Italiaanse deel van de Brenner op de planning. Op een enkele stationsplaat in Brennero na was ik nog nooit in Italië geweest, dus alles was nog nieuw voor me. Het oog was gevallen op de stekken bij Vipteno (of Sterzing op zijn Duits) en Campo di Trens (Freienfeld). Goed voorbereid en met de route van Google Maps in de hand stapte ik in Vipiteno uit de trein. Datzelfde deed een Duitse fotograaf ook en hij wist zelfs een kortere route naar de stek. Mooi meegenomen :).

Afbeelding
Aangekomen op de stek kon het wachten beginnen. Na de regionale trein kwam als eerste RTC langs met deze unit-cargo.

Afbeelding
De EuroCity naar Bologna met ÖBB 1216 007.

Afbeelding
De goederentak van Trenitalia heet sinds een aantal jaar Mercitalia Rail. Voor deze tak was loc 412 012 onderweg met een sleep Tadgns-wagens.

Afbeelding
Het merendeel van de reizigerstreinen op dit traject wordt uitgevoord met deze leuk gekleurde FLIRT-stellen.

Afbeelding
Daarnaast zijn er ook een aantal treinen met rijtuigen die worden getrokken door de 'halve' locs van de serie 464.

Afbeelding
Rail Cargo Carrier Italia heeft een aantal Railpool 186'ers in dienst die voorheen bij Lokomotion reden. Loc 186 290 en 186 284 kwamen voorbij met een papiertrein.

Een van de redenen om deze woensdag naar Italië te gaan was de VSOE, die volgens de eigen website een rit zou maken naar Londen. Uitzoekwerk leerde dat de trein dan meestal halverwege de middag op dit deel van de Brenner was, dus werd samen met de Duitser op tijd naar de volgende stek bij Campo di Trens verkast.

Afbeelding
Omdat je hier vlak bij het station staat hoor je ook de omroepen over doorgaande treinen. Bij de eerste omroep ging het om Mercitalia Rail 412 004 en 412 015 met een intermodale trein die vooral uit Nothegger-wissellaadbakken bestaat.

Afbeelding
Daarna de EuroCity naar München Hbf.

Toen werd het spannend óf de VSOE zou komen en of dit nog zou gebeuren voordat de zon achter de bergen zakte, omdat er een behoorlijk hoge bergrug aan de rechterkant buiten beeld ligt. De komst van een Italiaan, die uiteraard alleen Italiaans sprak, kondigde al iets aan. Toen de Italiaan zenuwachtiger werd bij een omroep op het station kon dat maar één ding betekenen: de VSOE was in aantocht.

Afbeelding
En zo geschiedde: Trenitalia 402 176 en 402 035 trokken de lange sleep rijtuigen naar grensstation Brennero.

Afbeelding
Ook de regionale trein naar Brennero kwam nog voordat de zon achter de bergen zakte...

Afbeelding
...maar Mercitalia Rail 412 013 met een ARS Altmann-trein was de laatste trein die in het licht doorkwam.

Daarna werd afscheid genomen van de Duitser, die nog een dag in de regio bleef, en reisde ik terug naar Duitsland.

Wat ik op de laatste dag fotografeerde volgt binnenkort in deel 3.
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie