Juni 2015 | Indonesië (deel 1)

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Juni 2015 | Indonesië (deel 1)

Bericht door Jeroen »

Van 2 tot en met 28 juni 2015 was ik met mijn ouders weer eens op vakantie naar Indonesië. Na een tiental keer naar Indonesië vond ik het wel eens tijd om wat treinfoto's te maken daar. Ik ben niet bewust achter treinen aangegaan, alleen als ik toevallig in de buurt was. In Indonesië had maar 2 echte treindoelen: het treinmuseum bezoeken en commerciële stoomlocjes vastleggen. Helaas ging het laatste doel niet door. In Surabaya (Oost-Java) bleek het nog 5 uur rijden te zijn naar de dichtstbijzijnde rietsuikerplantage, waar stoomlocjes actief zijn. We moesten ook nog eens op goed geluk daarheen, dat bleek het niet waard te zijn. Voor beeldvorming bekijk dit even: https://youtu.be/_RN8UIcC-Cc" target="_blank

Het Indonesische spoorwegnet is volledig gelegd in kaapspoor (1067 millimeter) door de Nederlanders, omdat dit destijds goedkoper was in bergachtig gebied. Er ligt alleen spoor op het eiland Sumatra en Java. Hoewel het spoor smaller is zijn de treinen dat niet, ze zien er net zo fors uit als normaalspoor treinen.

Het zijn geen spectaculaire foto's van treinen door de jungle en bergen, maar wil ze toch graag delen om een indruk te geven over het Indonesische spoor. Het fotoverslag is verdeeld over 2 (misschien 3) delen.

Medan, 3 juni 2015
Afbeelding
Lok BB 203 78 05 van Kreta Api Indonesia (letterlijk vertaald Trein Indonesië) rangeert naar de rijtuigen links, op station Medan (Sumatra).
Afbeelding
Het nieuwe vliegveld van Medan Kuala Namu is in 2013 geopend en heeft spooraansluiting gekregen. Meerdere keren per dag pendelt er een treintje tussen het vliegveld en station Medan.
ARS (Airport Rail Shuttle) Raillink treinstel komt vanuit vliegveld Kuala Namu aan in station Medan.
Afbeelding
Elk station in Indonesië heeft voor het station een stoomloc, die dienst hebben gedaan in het land, als monument staan. In Medan staat lok 39 (fabrikant onbekend). Arnold poseert er op.

Medan, 7 juni 2015
Afbeelding
Op 7 juni ging ik op pad met mijn oom en op terugweg naar huis werd bij een emplacement gestopt, waar helaas geen activiteit was. Het emplacement en baanvak was nog mechanisch beveiligd en de armseinen laten duidelijk zien wie het spoorwegnet heeft aangelegd. ;)
Afbeelding
Achter stonden nog enkele verlaten (of gewoon verrotten) wagens.

Na 2 weken Sumatra pakte we het vliegtuig naar Java, waar Jakarta (de hoofdstad) onze eerst volgende stop was.

Jakarta, 17 juni 2015
Afbeelding
Na een dagje rond slenteren in het centrum gingen we in de namiddag een kijkje nemen bij station Jakarta Kota (Jakarta Centraal). Jakarta is de enige stad waar de sporen zijn geëlektrificeerd (1,5 kV DC uiteraard ;) ). Wat ik nog ben vergeten te vertellen. In Indonesië is zwart rijden absoluut onmogelijk. Zonder kaartje kom je het perron niet op. Als je met kaartje het perron op gaat kom je langs de eerste controle. Wil je de trein instappen word je weer gecontroleerd. En als de trein rijdt wordt je door de conducteur gecontroleerd (met beveiliging aan zijn zij). En de kaartjes staan op naam, dus ook niet eens uitwisselbaar. Om dus het perron op te komen kochten we een enkele reis naar het eerst volgende station. Dacht zo uit mijn hoofd dat het €0,40 kostte. :-)) Het station was niet heel fotografisch, maar één perron had wel een leuk motief, waar wel helaas alleen s-bahn treinen stopte.
Een onbekend treinstel (voormalig JR East 205 series treinstel (Japans) komt vanuit (Jakarta) Bekasi aan in Jakarta Kota.
Afbeelding
Op een spoortje stonden deze geinige railvoertuigen. Geen idee wat het moet voorstellen. :-))

Bandung, 18 juni 2015
Afbeelding
Op 18 juni gingen we per trein naar kennissen in Bandung, Java vanuit station Jakarta Gambir (geen foto's gemaakt tijdens het instappen). Bij het kantoor van Kreta Api in Bandung stond een fraai locje als monument. Loc TD 100 gebouwd door Werkspoor, Amsterdam in 1926.

Jakarta, 19 juni
Afbeelding
Na een overnachting bij de kennissen, pakte we de ochtendtrein (eerder de nachttrein) terug naar Jakarta. We arriveerde rond 8 uur op station Jakarta Gambir, waar ik dit keer wel even bleef hangen om foto's te maken. Onbekend Japans treinstel komt Gambir gereden op weg naar Bekasi.
Afbeelding
Loc CC 206 13 25 met 'InterCity' vertrekt uit Gambir naar het oosten. Rechts onze trein, waar de loc inmiddels weer is omgelopen om weer naar Bandung te gaan. De locs zijn gebouwd door GE in Pennsylvania, VS in 2012.

Einde deel 1. Deel 2 (Oost-Java) verschijnt binnenkort.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Bordensteker
Berichten: 11732
Lid geworden op: do mar 10, 2016 8:36 am
Locatie: Bgn

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 1)

Bericht door Bordensteker »

Nog een stuk verder dan 't zuiden dus.
Leuke reportage!
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 1)

Bericht door Hugeau »

Leuk! Zo vaak zie je niet foto's uit die regio :)
db2612
Berichten: 442
Lid geworden op: do aug 23, 2012 10:04 pm
Locatie: Delft

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 1)

Bericht door db2612 »

Mooie reportage.
Kijk ook eens bij mijn Youtube http://www.youtube.com/user/db2612
Of kijk bij mijn Foto's http://www.flickr.com/photos/42239030@N04
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 1)

Bericht door Ronnie »

Leuke serie met Arnold als fotomodel :lol: .
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
GJHV90
Berichten: 308
Lid geworden op: di dec 22, 2015 9:42 pm
Locatie: Zwd

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 1)

Bericht door GJHV90 »

Leuke fotoserie!
Thieske
Berichten: 1377
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 6:28 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 1)

Bericht door Thieske »

Leuke serie, kijk al uit naar het vervolg
parttime member of the Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 1)

Bericht door Jeroen »

Hugeau schreef:Leuk! Zo vaak zie je niet foto's uit die regio :)
Juist, daarom! :)
Bordensteker schreef:Nog een stuk verder dan 't zuiden dus.
Zo'n 10.000 km zuidelijker. :-))
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 1)

Bericht door VinceCargo »

Leuk Jeroen! Nog 2 weken geduld en dan ga ik ook naar Indonesië.. Godzijdank zijn er op Bali geen treinen haha
Geen handvol, maar een land vol
Plaats reactie