Diverse data | Emslandstrecke

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Michel
Berichten: 432
Lid geworden op: zo sep 29, 2013 8:39 pm

Diverse data | Emslandstrecke

Bericht door Michel »

De afgelopen maand ben ik diverse keren vanuit Brabant een dag naar de Emslandstrecke geweest in de hoop om voor de laatste keren nog een DB 139/140 te kunnen platen. Donderdag 21 april 2016 was de eerste keer en toen ben ik de gehele dag tussen Rheine en Osnabrück geweest.

Afbeelding
Nadat de zon goed begon te staan in Ibbenbüren was de trein uit Hanekenfähr met DBC 151 129 de eerste trein die ik op deze stek fotografeerde.

Afbeelding
Na een locwissel in Bad Bentheim, rijdt IC 143 Amsterdam CS - Berlin Ostbahnhof met DB 101 083 door Ibbenbüren. De reis naar Berlijn is nog lang....

Afbeelding
Ruim een half uur na de IC kwam er een lege autotrein uit Emden eraan. Op zich niets bijzonders, maar wel de tractie in de vorm van RBH 271 (ex-DB 151 079) in de blauwe kleur.

Afbeelding
Tegen 13u was het tijd om naar de volgende stek te gaan en werd er verkast naar Osterledde. Ruim een half uur na aankomst kwam IC 146 uit Berlijn door die getrokken werd door DB 120 140.

Afbeelding
Daarna kwam de eerste cargo door op deze stek. Helaas met een DBC 185 in plaats van een DBC 139/140. Maar hebben is houden, zullen we maar zeggen. DBC 185 293 met een beladen autotrein op weg naar Emden.

Afbeelding
De volgende cargo was wel raak als DBC 139 557 met beladen autowagens en daarachter een sleep knikketelwagens door Osterledde kwam.

Afbeelding
Tegen het moment dat ik naar de volgende stek wilde gaan, kwam DBC 261 068 nog door met 7 ketelwagens die bestemd zijn voor een bedrijf in Ibbenbüren.

Afbeelding
Aangekomen op de stek in Laggenbeck kwam DBC 152 119 met een beladen autotrein door.

Met uitzondering van een losse DBC 151 kwam er die dag niets meer door in Laggenbeck. Toen de zon te kops begon te staan, was het tijd om de spullen in te pakken en weer op weg naar huis te gaan.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Diverse data | Emslandstrecke

Bericht door Rens »

Lekker veel met strakblauwe lucht en een 139 was dus gelukt :)
Michel
Berichten: 432
Lid geworden op: zo sep 29, 2013 8:39 pm

Re: Diverse data | Emslandstrecke

Bericht door Michel »

Met de mooi weer periode in aantocht rond Hemelvaart en het daaropvolgend weekend, werden de diverse opties door mij gewogen en beoordeeld. Het feit dat de vrijdag na Hemelvaart een 'brugdag' is zoals de Belgen het zeggen en de kans zeer groot is dat er maar weinig rijdt, maakte de keuze moeilijk. Uiteindelijk werd de keuze gemaakt om maar weer naar de Emslandstrecke te gaan. Nu werd er tussen Lingen en Salzbergen gestaan.

Afbeelding
De dag werd begonnen in het bos van Bernte. De eerste trein na aankomst was de IC met DB 146 561 met IC2-dubbeldeksrijtuigen als IC 2009 Emden Hbf - Köln Hbf.

Afbeelding
Na de IC kwam 10 minuten later de eerste cargo van de dag. In plaats van een DB 139/140 kwam er nu een DB 151 met lege autotrein voorbij. DBC 151 041 met een lege autotrein uit Emden.

Afbeelding
Een uur later kwam de staaltrein uit Hanekenfähr voorbij. Kort na aankomst zag ik 'm al de andere kant op rijden, dus wist ik dat er vandaag een DB 151 voor was gesteld. DBC 151 064 met de staaltrein uit Hanekenfähr in het bos van Bernte.

Afbeelding
Hierna was het een gehele tijd rustig. Kort voordat ik naar de volgende stek wilde gaan, kwam dit duo van RBH voorbij. De RBH 117+109 met een ketelwagentrein in het bos van Bernte.

Afbeelding
Hierna ben ik naar het 2 kilometer zuidelijker gelegen stek bij Leschede gereden. Daar was het zeer rustig. In de ochtend kwam een beladen autotrein voorbij met een DB 151 in opzending voorbij naar Emden. Daar pikte de DBC 151 049 deze knikketelwagens op om deze richting Osnabrück te rijden.

Afbeelding
Een uur later kwam er een lege autotrein voorbij met DBC 185 175.

Afbeelding
De daarop volgende IC bestond niet uit IC2-rijtuigen met een DB 146.5, maar uit gewone IC-rijtuigen met een DB 101. De 101 104 met IC 2205 Norddeich Mole - Koblenz Hbf.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Diverse data | Emslandstrecke

Bericht door Jeroen »

Mooie reeksen! Toch nog een kunnen treffen! Al de 151'ers zijn ook niet verkeerd, wie weet hoe lang die nog mee gaan.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Re: Diverse data | Emslandstrecke

Bericht door Peter1978 »

Mooie series! Ik was die dagen zelf ook op pad op de Emslandstrecke en het waren inderdaad rustige dagen.
Mijn foto's op Flickr
Michel
Berichten: 432
Lid geworden op: zo sep 29, 2013 8:39 pm

Re: Diverse data | Emslandstrecke

Bericht door Michel »

En dan dag 3.
Na de weersvoorspellingen goed in de gaten te hebben gehouden in de loop van de week, werd er op donderdag de knoop doorgehakt. Na mijn vrije dag te hebben geruild met een andere dag, werd op vrijdag 13 mei 2016 nog een keer dezelfde route gereden voor weer een dag langs de Emslandstrecke.

Afbeelding
Kort na aankomst op de stek in Bernte, kwam de IC er al aan. Na vlug de camera uit de tas te hebben gepakt, ben ik samen met iemand anders een stuk het land opgelopen. Tot onze verbazing stond er een DB 120 voor de trein; de 120 124 met IC nabij Bernte op 13 mei 2016.

Afbeelding
Na de klik van de IC, liep ik samen met een medefotograaf een stuk het bos in om op deze stek uit te komen. Daar was het lang wachten op een cargo. Na anderhalf uur kwam eindelijk de eerste voorbij. DBC 152 064 met de staaltrein uit Hanekenfähr op 13 mei.

Afbeelding
Zo'n 10 minuten later was het weer raak. Met luid gerommel kondigde deze cargo zich aan en de vreugde was enorm dat een 'oudje' van DB voor deze lege autotrein stond. DBC 140 401 bij Bernte.

Hierna volgde een moeilijk te maken keuze. Inmiddels hadden we info gekregen dat EVB/"Sunrail" met een beladen autotrein via de Emslandstrecke zou rijden. De vraag was waar we deze het beste konden gaan maken. Bij Salzbergen zou de zon meteen goed staan, maar als de trein later zou opdagen hadden we een probleem. Daarom werd er toch gekozen om naar Leschede te gaan en hopen dat deze niet te vroeg zou komen.
Afbeelding
Nadat de zon ver genoeg was doorgedraaid, kwam eerst DB 146 556 met een IC2-stam voorbij. Nu had ik deze combinatie ook op deze plek, want vorige weer stond de combinatie omgedraaid.

Afbeelding
De knikketelwagentrein die vorige keer met DB 151 reed, reed nu met DB 152. De 152 092 met deze trein bij Leschede.

Ondanks het lange wachten, kwam EVB/"Sunrail" maar niet opdagen. Ondertussen waren er nog 2 treinen met DB 140 doorgekomen. Alleen stond de zon bij de eerste nog te kops en bij de ander zat de zon verscholen achter een wolk. Tegen 16u00 ben ik maar even teruggereden naar Bernte om te kijken of ik daar nog iets zou kunnen. Die gok pakte goed uit :-))
Afbeelding
Na ongeveer een kwartier wachten, kwam DBC 140 821 met een lege autotrein voorbij.

Afbeelding
Na 20 minuten wachten was het weer raak en wederom stond er een DB 140 voor de trein. Deze keer maar een ander standpunt ingenomen na de eerste keer een stuk het veld te zijn ingelopen.

EVB/"Sunrail" heb ik helaas niet meer gezien. Hierna begon de rit naar huis, die mede vanwege wegwerkzaamheden een wat "touristische" route kreeg op weg richting Bad Bentheim.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Diverse data | Emslandstrecke

Bericht door VinceCargo »

Het is jammer dat het aantal privaten zo tegen valt op die lijn.. RBH is in principe ook gewoon DB natuurlijk..
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Diverse data | Emslandstrecke

Bericht door Jeroen »

Leuk nog drie 140'ers kunnen treffen.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Michel
Berichten: 432
Lid geworden op: zo sep 29, 2013 8:39 pm

Re: Diverse data | Emslandstrecke

Bericht door Michel »

Jeroen schreef:Mooie reeksen! Toch nog een kunnen treffen! Al de 151'ers zijn ook niet verkeerd, wie weet hoe lang die nog mee gaan.
Met de platen van die DB 151'ers was ik ook erg gelukkig. Zoals je zelf aangeeft weet niemand hoe de (nabije) toekomst van de DB 151 en 155 eruit gaat zien. Dus gewoon platen als je ze treft voor een trein :-))
Jeroen schreef:Leuk nog drie 140'ers kunnen treffen.
Inderdaad. Het hadden er meer kunnen zijn, maar zoals beschreven ging het bij 2 treinen niet zoals gepland :roll: Desondanks ben ik zeer tevreden en pakte de gok om nog een uur bij Bernte te gaan staan zeer goed uit :-))
VinceCargo schreef:Het is jammer dat het aantal privaten zo tegen valt op die lijn.. RBH is in principe ook gewoon DB natuurlijk..
Het is maar hoe je het benaderd. Ik ben net zo blij met een plaat van een DB 139/140, DB 151 of DB 155, als met een plaat van een privaat langs de Rijn of Maintal.
Plaats reactie