Juli 2015 | Zomervakantie 2015

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3426
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Juli 2015 | Zomervakantie 2015

Bericht door Rens »

Inmiddels ben ik al bezig met de plannen voor de aanstaande zomervakantie en ik bedacht me dat ik nog geen overzicht van de afgelopen zomervakantie had gepost, al staan enkele foto's wel al langere tijd online. De bestemmingen dit jaar waren erg divers (het waren eigenlijk 2 vakanties aan elkaar geplakt) en alle heenreizen werden per trein gemaakt. Tussendoor was er vaak genoeg tijd om even wat treinen vast te leggen, dus bij deze een spoors overzicht.

Op 6 juli reisden we met de IC Berlijn naar - je raadt het niet - Berlijn. Vanwege werkzaamheden moesten we wel helaas per bus van Almelo naar Bad Bentheim. Onze IC 145 had helaas wel ruim een uur vertraging, maar het was aangenaam wachten in het zonnetje in het park naast het station.
Een beroemde stek in Berlijn ligt in Moabit en bleek op loopafstand van ons appartement te zitten. Gezien het treinenaanbod besloot ik direct de eerstvolgende ochtend daar enkele foto's te maken. Het hoofddoel was hierbij de ledig materieelrit van de eerste Berlin Night Express van het seizoen, die ook keurig op tijd passeerde met de GVG 109-3 op kop. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

In Berlijn werd veel met de metro en S-bahn gereisd, waarbij de meeste ritjes toch wel met ringbaan S41/S42 waren. Personeel op deze lijn wordt zo nu en dan gewisseld zodat de het voertuig door kan blijven rijden. Toch heb ik het één keer meegemaakt dat de S41 die ik wilde hebben afgerangeerd werd. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

8 Juli maakte ik 's avonds nog een rondje door de stad om onder andere de Berliner Dom goed op de foto te zetten. Bij de halte Friedrichstraße werd aan de bovenleiding gewerkt en ook op het Hbf kon ik een tweetal treinen vastleggen. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Op 9 juli was het tijd voor de treinreis verder naar Praag, een prachtige rit langs de Elbe. Ik heb geen foto's onderweg gemaakt, maar wie wil zien hoe het er daar uitzag, moet maar kijken bij de foto's van Marcel, Ronnie en Peter. Helaas heb ik ze onderweg niet langs de baan zien staan ;)
De week in Praag was lekker veel feesten en een beetje de toerist uithangen. In de stad zijn een tweetal restaurants waar het drinken niet geserveerd wordt door obers, maar door modeltreintjes. Heel soepel leek dat niet te gaan toen we op de 13e daar gingen eten: we hebben een botsing tussen 2 treinen, een ontsporende trein, een trein die even strandde in een bocht (loc slipte door) en een fout rijdende trein gezien. Toch is het een leuk concept. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Op 15 juli was ik al (relatief) vroeg wakker, dus ging ik maar even een rondje door de stad maken met de camera, onder andere langs het Hlavní Nádrazí (centraal station) en de bekende fotostek bij nové spojení (het "nieuwe spoor"). Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Op het kopstation Praha Masarykovo trof ik een politieafzetting aan en een kapotte trein. CityElefant 471 040 bleek de avond ervoor niet op tijd te zijn gestopt en 20m het station in te hebben gereden. Er is dan ook geen stootjuk dat daar een trein zou kunnen tegenhouden. Men was bezig met het gereedmaken om het treinstel af te slepen met de CD 754 004. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Op 16 juli was het weer tijd om terug te vliegen naar Schiphol om daar van reisgezelschap te wisselen (van vrienden naar familie) en aansluitend de Thalys naar Parijs te pakken. Onze aansluitende trein vertrok vanaf Gare de l'Est, waar ik nog een foto kon maken van de geparkeerde 17079. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Met een auto beschikbaar en wat regionale spoorlijntjes in de buurt, werden er in anderhalve week tijd een paar succesvolle achtervolgingen gemaakt. Van de 88 km lange spoorlijn Châlons-en-Champagne - Troyes zijn de laatste 13 km van Luyères naar Troyes al jaren buiten dienst. Aan het einde van het wel geëxploiteerde traject bevinden zich 2 silo's op 5km afstand van elkaar waarbij die in Luyères in ieder geval vaker werd bediend. Op 20 juli bleek de theorie uit 2012 nauwelijks gewijzigd en hoefde ik maar een kwartiertje te wachten bij de eerste stek op de 475128 met een lege graantrein. Tijdens het rangeerwerk bij de silo brak ook nog even de zon door :) Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Op 22 juli besloot ik weer langs de zelfde spoorlijn een trein op te wachten, ditmaal beginnend op een stek iets noordelijker langs de lijn, in Sommesous. Na iets langer wachten (ik wilde bijna weer vertrekken) passeerden de SNCF 460125 en 460150 met een containertrein naar Arcis-sur-Aube. Aldaar werd de set met lege bulkcontainers gewisseld voor een trein beladen met suiker voor Lugo (Italië). Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

De volgende ochtend wilde mijn moeder toch eens mee op treinenjacht zo 's ochtends. Ik koos ervoor om aan de zuidzijde van Troyes te wachten (bij St-Julien-les-Villas), waar een paar kleine spoorlijntjes afsplitsen waarvan ik niet wist of er nog treinverkeer zou zijn. Als het zou rijden, zou dat in ieder geval 's ochtends vroeg heen zijn en inderdaad: al snel passeerden de SNCF 460034 en 460043 met een lege graantrein naar Polisot. De maximumsnelheid op deze spoorlijn bleek iets hoger te liggen (dan de 20 km/h naar Luyères...), maar mede dankzij de navigatieskills van mijn moeder konden we de trein wel inhalen op het korte stukje. Bij de silo werd een klein rangeerlocje gebruikt voor het doorrijden van de wagens onder de laadinstallatie. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

De 24e, alweer de laatste vakantiedag besloot ik na een eerdere niet-succesvolle poging op goed geluk te gaan kijken bij de spoorlijn tussen Troyes en Vitry-le-Francois. Nabij de silo van Thennelières stond een busje met SNCF-personeel te wachten, dus ik gokte op een bedieningstrein vanuit Troyes. Die gok bleek niet correct, wel kwam er van de andere kant een (op kruipsnelheid) doorgaande trein van Europorte met de 4008 op kop. Het personeel bij de silo was daarna verdwenen, dus kon als laatste treinenfoto van de vakantie nog het rangeerlocje dat daar op de roestige sporen stond, worden vastgelegd. Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

Laatst gewijzigd door Rens op za jun 11, 2016 3:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link naar foto's gerepareerd
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21707
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Juli 2015 | Zomervakantie 2015

Bericht door Ronnie »

Gave serie. Inderdaad jammer dat we niet even hebben kunnen zwaaien in het Elbtal ;).
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Juli 2015 | Zomervakantie 2015

Bericht door Peter »

Nee inderdaad, volgende keer uitstappen!
“Hallo cargo!”
Plaats reactie