InterRail september '15 deel 2: 10 september 2015

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

InterRail september '15 deel 2: 10 september 2015

Bericht door JUSTINIAN »

Na uitgerust te zijn van de chaos van 8 en 9 september (en de AirB&B-huisbewoner met 3-0 met schaken ingemaakt te hebben) vertrok ik op 10 September vanuit Kopenhagen. Al ik sinds 2004 voor het eerst ooit Denemarken aandeed, heeft de Öresundforbindselen op mijn agenda gestaan. Tien jaar van succesvolle verkenningen in de Alpenlanden en daarna Tsjechië, Polen en Slowakije hebben voor deze vertraging gezorgd. Wat níet vertraagd was, was het treinverkeer tussen Denemarken en Zweden. Terwijl tientallen studenten de vluchtelingen in het centrale station van Kopenhagen welkom heten, wordt te Kopenhagen de eerste prent gemaakt.

Zoals gezegd valt er in Kopenhagen centraal niet te fotograferen en deze plaat van MZ 1512 is nog met minst slechte wat er te behalen valt. De verf op de lok is er ook trouwens ooit beter aan toe geweest:
Afbeelding1512 Kobnhavn 10IX15a by leon2711schrijvers

Maar goed. Op naar Hallsberg en dat via Göteborg en niet via de rechtstreekse route over Linköping omdat ik deze op de terugweg wilde doen en Zweden in een driehoek wilde aanpakken. De Öresund-oversteek is indrukwekkend, ook al was het de 10e mistig. Treinen van/naar Denemarken komen op een klein ondergronds gedeelte van Malmö Central aan en om geen tijd te verliezen (zeker niet na de chaos van de 9e) bleef ik zitten, zodat Malmö Central een andere keer bekeken moet worden.
Na een mooie rit door een grotendeels bijna onbewoond Zweeds landschap wordt er in Göteborg Central overgestapt op een regionale trein naar Hallsberg.
SSRT Rc3 1041 staat namens Veolia in Göteborg klaar:
Afbeelding1041 flank Gtb 10IX15a by leon2711schrijvers

Net als Västtrafik X 61407.
AfbeeldingX 61407 Gtb 10IX15 by leon2711schrijvers

De rit naar Hallsberg gaat door enorme bossen met naaldbomen, afgewisseld door veel meertjes en dat maakt Zweden bijna het omgekeerde van Nederland. In Nederland heb je bij wijze van spreken drie bossen en de rest is stad. IN Zweden heb je ogenschijnlijk drie steden op je reis en de rest is bos. Een aanrader voor natuurliefhebbers.

En dan Hallsberg, waar de lijnen tussen Malmö en Stockholm en Göteborg-Stockholm bij elkaar komen waardoor er veel verkeer is. Helaas staat de zon voor het langs het emplacement rijdende goederenverkeer na de middag toenemend ongunstig.
Eerst een ICtje naar Stockholm met Rc6 1405:
Afbeelding1405 Hallsberg 10IX15a by leon2711schrijvers

Vervolgens huppelt HectorRail 161 006 Deckard voorbij:
AfbeeldingHR 161 106 Hallsberg 10IX15a by leon2711schrijvers

Enkele cargo's werden gezien, maar de foto's mislukten, op deze na. GreenCargo 1105 sleept een goederentrein met wat spul in opzending naar het nabijgelegen rangeerterrein. Wie denkt, in Nederland met hekkenterreur te maken te hebben, mag proberen vanaf de westkant iets met het depot en het rangeerterrein te Hallsberg te ondernemen...
Afbeelding1105 Hallsberg inkom 10IX15 by leon2711schrijvers

Er dreigde dus een blauwtje gelopen te worden en wát voor een. Wie wil een dergelijk blauwtje nu niet lopen met Skandinaviske Jernbanor (met de mogelijke afkorting SJ een sneer naar die andere?) 193 922 en BLäTäg (Blauwe Trein) uit Stockholm naar Göteborg, die tweemaal per dag rijdt.
Afbeelding193 922 BlaTag Hallsberg 10IX15b by leon2711schrijvers

X 2001 te Hallsberg op 10 september 2015; sommige X2000 stoppen te Hallsberg, anderen rijden door. Voor deze treinen geldt een verplichte reservering en wie niet over allerlei apps en dergelijke beschikt ligt hier een probleem. De enige plaats in Zweden, waar je met je InterRail een reservering voor een X-Tög (X2000 of X3000) kunt kopen is Stockholm Centraal, wat lastig is voor wie wil of moet improviseren. In de weekeinden zijn er minder regionale (lees: treinen zonder verplichte reservering) treinen en dan kan planning soms lastig zijn. Voor het nemen van een foto van een X2 hoeft er niet gereserveerd te worden:
Afbeelding2001 Hallsberg 10IX15 by leon2711schrijvers

En dan dit> InfraNord heeft enkele oude dieselloks omgebouwd tot sneeuwploeg annex trekkracht en daarbij geen geluidsdemper aangebracht. Voordat ik en twee andere spotters het gevaarte zien, horen we 3108 een werktrein duwen. Tussen Avesta Krylbo en Noorwegen waren er werkzaamheden -en er bleken later cargo's uitgevallen te zijn nadat op 7 september hoosbuien het centrum van Hallsberg onder water gezet hadden en enige consequenties voor het goederenverkeer hadden. "Europa blank" zoals sommigen zeggen? Nou, ik wet het zo net nog niet...
Afbeelding3108 DLL Hallsberg 10IX15a by leon2711schrijvers

Met de alomtegenwoordige treinstellen X 50-53 verzorgt Tagkompaniet het regionale verkeer tussen Hallsberg en Borlánge via Örebrö. De volgende dag zou ik besluiten deze rit niet te doen. Misser! want te Borlánge rijden ook veel cargo's en Örebrö is het hoofdkwartier van de particuliere vervoerder RushRail... Weer een agendapunt. Trenstel 9022 komt uit Örebrö in Hallsberg aan.
Afbeelding9022 Hallsberg 10IX15 by leon2711schrijvers

Volgens afspraak werd ik te Hallsberg opgepikt door mijn geboekte bed-and-breakfast adres. We sluiten dan deze Hallsbergavond af met HectorRail 242 531:
AfbeeldingHR 242 531 Hallsberg by leon2711schrijvers

De volgende dag zou er via Stockholm naar Gävle gereisd worden. een bezichtiging van de Zweedse hoofdstad stond niet op mijn programma en ook dat zal een andere keer moeten. Het was mijn eerste keer in Zweden en dan verken ik zo'n land op spoorse wijze om een globale indruk te krijgen. Mijn indruk van Hallsberg is in elk geval goed geworden.
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: InterRail september '15 deel 2: 10 september 2015

Bericht door Rolandrail »

JUSTINIAN schreef: En dan dit> InfraNord heeft enkele oude dieselloks omgebouwd tot sneeuwploeg annex trekkracht en daarbij geen geluidsdemper aangebracht. Voordat ik en twee andere spotters het gevaarte zien, horen we 3108 een werktrein duwen.
Dit is geen ombouw maar een van de tien in 1969/1070 door Nohab als vierassige sneeuwploeg/diesellocomotief aan SJ geleverde Tb's. Ze kunnen multiple rijden met elkaar maar ook met T44. Na splitsing van infra en vervoer zijn de Tb's (nu DLL 3100) te vinden bij de diverse infrabedrijven, Strukton heeft er ook eentje in Zweden.
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: InterRail september '15 deel 2: 10 september 2015

Bericht door JUSTINIAN »

Rolandrail schreef:
JUSTINIAN schreef: En dan dit> InfraNord heeft enkele oude dieselloks omgebouwd tot sneeuwploeg annex trekkracht en daarbij geen geluidsdemper aangebracht. Voordat ik en twee andere spotters het gevaarte zien, horen we 3108 een werktrein duwen.
Dit is geen ombouw maar een van de tien in 1969/1070 door Nohab als vierassige sneeuwploeg/diesellocomotief aan SJ geleverde Tb's. Ze kunnen multiple rijden met elkaar maar ook met T44. Na splitsing van infra en vervoer zijn de Tb's (nu DLL 3100) te vinden bij de diverse infrabedrijven, Strukton heeft er ook eentje in Zweden.
Dank je voor de correctie. De blauwe Struktonloc kwam ik een dag later tegen bij vertrek uit Hallsberg.
Plaats reactie