InterRail september '15 deel 1: 8 en 9 september 2015

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

InterRail september '15 deel 1: 8 en 9 september 2015

Bericht door JUSTINIAN »

Het is even geleden, maar in september heb ik in verband met het gala in Gävle, waar 100 jaar elektrische tractie op het spoor in Zweden gevierd werd, een extra interrail ingelast. Het plan was simpel: met een Sparpreis voor 29 euri naar Celle om daar te spotten, de volgende dag naar Kopenhagen springen via Padborg en en passant in Denemarken wat platen en vervolgens via het Zweedse cargobedevaartsoort Hallsberg naar Gävle voor anderhalve dag museumtreinen. Omdat ik een tegoedbon voor een hotel in Wenen had liggen, werd besloten om via Hässlehom in het zuiden van Zweden en Kassel naar Wenen te gaan om daar o.a. het indrukwekkende Heeresgeschichtiliches Museum te bezoeken dat op 10 minuten lopen van Wien Hbf ligt. Waarna via Treuchtlingen en Weissenfeld (Bw-Fest Arnstadt) naar huis gegaan zou worden.

Deze rit is gelukt, maar ik kwam meteen al in de eerste grote vluchtelingenstromen terecht. De rit naar Celle verliep zonder problemen en met een overstap te Zutphen kon het grote schieten beginnen. Syntus 40 in Twentse reclame staat op 8 september 2015 in Zutphen.
Afbeelding40 Synthus Zutphen 8IX15 by leon2711schrijvers

Helaas was het weer in Bad Bentheim niet goed en bovendien stond een Westfalenbahnflirt op spoor 2, zodat ik 'mijn' IC-Berlijn niet met 186 148 op kop kom fotograferen. Meer geluk qua weer had ik te Celle -waar door spoorwerkzaamheden en een seinstoring een aantal cargo's uitgevallen was. Toch kon er van DB Schenker-huurling 193 879 genoten worden:
AfbeeldingX4-879 by leon2711schrijvers

Een van de Duitse privaten met materiaal in museumkleuren bracht met 228 321 wat troost door Celle, waar ik een half uur 'droog' had gestaan.
Afbeelding228 321 Celle 8IX15a by leon2711schrijvers

De volgende dag, 9 september 2015 komt Metronom 146-15 over de brug bij Celle:
Afbeelding146-15 Celle 9IX15 by leon2711schrijvers

Veel meer zat er voor Celle niet in! een seinstoring sloeg weer toe en de enige cargo, die ik die hele dag nog kon hebben, bestond uit een BoxXPress met 193 843 -wel een mooie trouwens.
Afbeelding193 843 Celle 9IX15a by leon2711schrijvers

En toen kon het gekkenhuis beginnen. De trein naar Hamburg liep een uur vertraging op en ik vreesde al een aansluiting naar Flensburg en vandaaruit over Padborg naar Kopenhagen te missen. Een idee om te Hamburg-Harburg uit te stappen en later via de zeeroute over Puttgarden en Rödby te gaan verwierp ik vanwege de seinstoring, die mij van de nodige cargo's/redenen om op HHAR te spotten beroofde en daarnaast ook nog mijn geplande doorsteek naar Denemarken op het spel zette. In Hamburg Hbf bleek ik goed gegokt te hebben. De vluchtelingenstroom via Oostenrijk en Duitsland naar Zweden had zulke vormen aangenomen, dat de eerste drie treinen van Hamburg naar Flensburg uitgevallen waren; 'mijn' trein naar Flensburg (waar ik een half uur zou hebben voor een overstap op de trein naar Kopenhagen) was volgepropt en verliet om 10;33 Hamburg Hbf.
De route via Puttgarden en Rödby was dan al afgesloten omdat je in principe te voet vanuit Puttgarden de veerboot naar Rödby kan oplopen -wat paspoortcontrole dusdanig zou bemoeilijken dat uit voorzorg de hele route gesloten werd.
De rit naar Flensburg leek goed te komen totdat er bij Schleswig op nog geen kwartier van het eindpunt Flensburg opnieuw een "seinstoring" plaatsvond, die exact 25 minuten aanhield. Met andere woorden, lang genoeg om de aansluiting naar Kopenhagen van de legale reizigers af te pakken! Omdat er maar één trein per twee uur de Deense grens bij Flensburg overstak was het wachten geblazen totdat om 14;57 ein-de-lijk een treintje met drie bakken van de DSB naar Padborg vertrok. En daar hield de reis voor de naar schatting 250 meegereisde vluchtelingen op: iedereen moest uitstappen en zijn/haar paspoort laten zien.
'Legale' reizigers konden naar een gereedstaande IC-3 gaan die om 15;25 zou vertrekken -het tijdstip, waarop ik bij de planning had gehoopt ergens in Roskilde of zo te zijn. Dertig mensen -waaronder tikker dezes- hadden een paspoort en reisden naar Kopenhagen door.

In Padborg werd nog wel iets gedaan:
GM-Gruppen/Tagfrakt, ex DSB 1425 staat te Padborg en ziet de toestanden in het station, waar een dubbel politiekordon alle reizigers controleerde, rustig aan:
Afbeelding1425 Padborg 9IX15b by leon2711schrijvers

Ook Contec MX 1008 deed wat om de pijn te verzachten. Let trouwens op de rangeerhekken:
AfbeeldingContec 1008 Padborg 9IX15c by leon2711schrijvers

En daar eindigt het wegens de vluchtelingencrisis drastisch beknotte fotografische aanreis naar Scandinavië. Ik kwam pas om 19;16 in de Deense hoofdstad aan en wie KObnhavn centraal station kent, weet, dat daar nagenoeg niet te fotograferen valt. Dan maar het via airBN&B geboekte adres gezocht in de hoop, dat het de volgende dag allemaal wat beter zou gaan.
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: InterRail september '15 deel 1: 8 en 9 september 2015

Bericht door Hugeau »

Het was nou juist wel interessant geweest om plaatjes van de vluchtelingencrisis te laten zien, hier in West Europa. Je moet je reis ook niet laten leiden, maar juist van de gelegenheid gebruik maken. Jammer dat je plaatjes hier en daar van slechte kwaliteit zijn.
Plaats reactie