2 t/m 8 aug 2015 | Elbedal deel 2 [34 foto's + spotlijst]

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
BjörnNielsen
Berichten: 968
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

2 t/m 8 aug 2015 | Elbedal deel 2 [34 foto's + spotlijst]

Bericht door BjörnNielsen »

Dit is het vervolg van het bezoek aan het Elbedal bij Dresden van 2 t/m 8 augustus 2015.

Hier staat deel 1

Donderdag 6 augustus 2015

Dresden Briesnitz
De volgende ochtend was het wederom zonnig maar boven het Elbedal hingen wat wolkjes. Hierdoor koos ik er voor eerst naar een andere stek op mijn todo-lijst te gaan, namelijk Dresden-Briesnitz ten westen van Dresden Hbf aan de spoorlijn Coswig-Dresden Friedrichstadt. Tussen de stations Dresden-Kemnitz en Dresden-Cotta verloopt deze lijn dicht langs de Elbe. Afgelopen voorjaar heeft men daar flink gesnoeid waardoor je nu erg fraai plaatjes kan maken in de ochtenduren vanaf de overzijde van de Elbe. Na aankomst omstreeks 6:00 kwam als eerste deze ČD 372 010 met een met Volkswagens beladen BLG autotrein voorbij uit Falkenberg(Elster) naar Děčín.
Afbeelding
6:23 CD 372 010 met beladen BLG ri Tsjechië
6:53 Metrans 386 014 met containers ri Coswig

Ruim een half uur na de BLG-trein was het tijd voor de eerste nachttrein naar Praag. Deze trein, afkomstig van Oberhausen, is vanaf Berlin-Südkreuz onderweg met de ČD 371 002 nadat daar het gedeelte voor Warschau is afgekoppeld. In tegenstelling tot nagenoeg al het regionale treinverkeer, de IC, ICE's in beide richtingen en EC's richting Berlijn rijden de Citynightline-treinen wél via de goederenspoorlijn Coswig-Friedrichstadt waardoor deze plaat mogelijk werd ter hoogte van Dresden-Briesnitz.
Afbeelding
6:56 CD 371 002 met CNL 457 ri Praag

Na de eerste nachttrein was het tijd voor twee goederentreinen. De eerste is deze fraaie nog in rood-gele kleurstelling rondrijdende 372 011 van ČD Cargo die hier met de dagelijkse unitcargo uit Leipzig-Engelsdorf onderweg is naar Děčín.
Afbeelding
7:05 CD 372 011 met UC ri Tsjechië
7:11 DB 101 met EN 476 ri Berlijn
7:21 DB 143 324-8? met RB31 ri Dresden

De spoorlijn tussen Coswig en Dresden-Friedrichstadt wordt naast de 1x per uur rijdende pendeltrein tussen Dresden Hbf en Coswig en de CNL- en EC-treinen náár Dresden Hbf verder alleen gebruikt voor het goederenvervoer. De lijn kent naast dit punt andere fraaie fotopunten zoals de brug op station Niederwartha, het nabij gelegen stuwmeer en de stekken rondom Cossebaude. Doordat dit stuk bij Dresden-Briesnitz afgelopen voorjaar compleet is gesnoeid bleef ik hier hangen tot 9:00 ipv te verplaatsen naar een andere stek met het risico op het missen van een leuke trein. Vaste prik in de ochtend is de bekende Rotterdam-Praag-shuttle van Metrans die steevast met een 186'er gereden wordt. Ook op donderdagochtend 6 augustus liet Metrans uit Nederland me niet in de steek en zo zien we de 186 187 met trein 43305 hier een stuk langs de Elbe rijden op weg naar Praag Uhříněves.
Afbeelding
7:26 Metrans 186 187 met containers ri Tsjechië
7:34 DBS 189 016 met containers ri Coswig
8:04 CD 371 015 met CNL 459 ri Praag

In tegenstelling tot de EC-treinen richting Berlijn wordt richting Dresden altijd via de goederenlijn Coswig-Friedrichstadt gereden, waardoor dit een welkome afwisseling is t.o.v. alle ČD-lokken hier. Ik kon mijn geluk niet op want deze "Hungária", zoals de naam van de trein luidt, werd op donderdag 6 augustus getrokken door de 101 114 "D'r Zoch kütt" die nog steeds met reclame voor het Keulse carnaval rondrijdt. Met twee DB-Intercity versterkingsrijtuigen aan de lok is de trein op weg naar Dresden Hbf waar van lok gewisseld zal worden.
Afbeelding
8:52 DB 101 114 met EC 171 ri Dresden Hbf
8:52 ITL 186 128 met containers ri Coswig
8:59 Metrans 386 008 met containers ri Tsjechië
9:10 Metrans 386 0xx met containers ri Tsjechië
9:19 DBS 155 met leeg autotransport ri Dresden Friedrichstadt

Heidenau Großsedlitz
10:16 Metrans 386 met containers ri Dresden

Königstein
11:01 DBS 189 005 met containers ri Tsjechië
11:15 DB 143 359 met S1 ri Schöna
11:38 DB 182 019 met S1 ri Bad Schandau

Twee dagen geleden kwamen we Flickr-gebruiker Tricky92 tegen die de fraaie ochtendstek boven Königstein toen wel heeft gevonden. Met behulp van enkele foto's van hem namen we deze ochtend nogmaals de gok en klommen we omhoog om uiteindelijk vrij eenvoudig de stek te vinden. Het uitzicht was hier toch wel op zijn fraaist en je staat heerlijk in het bos zonder last te hebben van de warme zon. Het bleef deze donderdagochtend helaas wel erg rustig kwa treinen maar gelukkig liet de Eurocity 173 naar Praag en Budapest ons niet in de steek. Getrokken door de rood-witte 371 004 met één DB IC-rijtuig aan de lok met verder een geheel blauwe set Tsjechische Eurofirma rijtuigen passeert de trein hier over het stadsviaduct van Königstein op weg naar Bad Schandau.
Afbeelding
11:41 CD 371 004 met EC 173 ri Praag
11:58 DBS 189 012 met KLV ri Tsjechië
12:05 ITL 186 127 met ketelwagens ri Dresden
12:07 DB 182 017 met S1 ri Schöna
12:11 185 519 met ketelwagens (33/1114) ri Bad Schandau
12:23 ITL 185 650 met lege Skoda-trein ri Bad Schandau
12:59 DBS 189 056 met UC ri Dresden
13:09 DB 182 016 met S1 ri Schöna
13:49 SNCF 437012 met ketelwagens ri Bad Schandau
14:15 SNCF 437012 losse loc ri Pirna
14:54 CD 371 001 met EC 174 ri Dresden

Kurort Rathen
15:40 RBH 132+106 met ketelwagens ri Bad Schandau
16:00 DBS 189 012+022 met UC ri Dresden
16:24 DB 182 017 met S1 ri Dresden

In het begin van de middag was het erg rustig in het Elbedal waardoor de eerste foto pas weer na 16:00 gemaakt werd. Ter hoogte van het viersporige gedeelte ten westen van station Kurort Rathen heb je ook 's middags fraai zicht op het Elbezandsteengebergte van de Bastei. Het begon eindelijk ook weer te rijden vanuit Bad Schandau, de eerste trein was DB Schenker met een unitcargo, daarna gevolgd door deze fraaie met Audi´s beladen BLG autotrein met aan kop de ČD 372 007 onderweg naar Falkenberg(Elster).
Afbeelding
16:27 CD 372 007 met BLG Audi ri Dresden
16:31 RBH 106+132 losse loc ri Heidenau
16:42 ITL 185 522 met Ermewa ketelwagens (25x1202) ri Dresden (aan de kant genomen)

Met ruim 20 minuten vertraging passeert de ČD 371 004 met EC 172 uit Budapest-Keleti naar Hamburg-Altona hier de hoger gelegen Bastei in het Elbsandsteingebergte boven Kurort Rathen. Opvallend detail waren de eerste drie rijtuigen van de trein die nog in oude kleurstelling rondreden. Samen met de lok die eveneens in de oude kleurstelling rondrijdt had dit plaatje ook flink wat jaren geleden gemaakt kunnen worden.
Afbeelding
16:50 CD 371 004 met EC 172 ri Dresden

Königstein
Na de Eurocity reden we met de S-Bahn terug naar Königstein om daar op meerdere locaties het laatste zonlicht van de dag mee te pakken. Aan de andere kant van het spoor ter hoogte van het voormalige Güterbahnhof kan je in de namiddag en begin van de avond ook prima staan met het hele huis rechts als motief. Nadat we aan het eind van de ochtend al de lege Skoda-trein naar Bad Schandau zagen rijden met deze ITL 185 650, kwam deze pas in de late namiddag terug met de beladen variant onderweg naar Rheinhausen.
Afbeelding
17:41 ITL 185 650 met Skoda-trein ri Dresden
18:07 ITL 293.01 met ketelwagens ri Bad Schandau
18:16 Metrans 386 013 + 386 005 met containers ri Tsjechië

De Android-app van de DB is een verrekt handig ding, want het heeft ons deze vakantie al flink wat platen opgeleverd die je zonder die informatie misschien wel gemist had bij het verkassen. Enig nadeel is dat de eventuele vertraging meestal pas wordt aangegeven zodra de trein op Duits grondgebied had moeten zijn. Zo lijkt een trein soms gewoon op tijd en opeens heeft ie +70... Communicatie tussen twee landen met dezelfde belangen (toch?) is anno 2015 nog lastig zo blijkt. Toen we rond 18:00 zagen dat de laatste Eurocity van de dag, trein 170 uit Budapest-Keleti naar Berlijn Hbf zo'n 25 minuten vertraging had, drong het nog niet echt tot ons door om de vorige stek bij het huis in te wisselen voor een andere. Toen de bergen op de achtergrond daar langzaam in de schaduw begonnen te raken was het inmiddels half 7 geweest. Als een speer vertrokken we naar het pontje bij het station om naar de overkant te gaan. Ondanks enig gestress van mijn kant, want de schipper bleef wel erg lang wachten aan de stationskant, lukte het wonderbaarlijk prima om net op tijd aan de overkant te komen. Slechts een paar minuten na aankomst en terwijl de schipper nog niet eens teruggevaren is, passeerde al de ČD 371 005 met EC 170 het stationnetje van Königstein op weg naar Dresden Hbf.
Afbeelding
19:05 CD 371 005 met EC 170 ri Dresden

Kort achter de Eurocity mocht Metrans voor vandaag de laatste duit in het zakje doen met een vrij standaard containertrein die je in het Elbedal wel meer ziet. Lok 386 020 draait hier het stadsviaduct op in richting van Dresden ev met een containertrein uit Praag naar een van de Noord-Duitse Zeehavens.
Afbeelding
19:19 Metrans 386 020 met containers ri Dresden
19:51 DB 182 017 met S1 ri Dresden
19:55 CD 371 015 losse loc ri Dresden
20:07 DB 182 016 met S1 ri Schöna
20:44 CD 371 201 met CNL 457 ri Dresden

Vrijdag 7 augustus 2015
Königstein
De volgende ochtend was het weer stralend mooi weer dus werd de ochtendstek op het puntje van het perron te Königstein weer opgezocht.
6:22 Metrans 386 010 met containers ri Tsjechië
6:24 CD 371 005 met EN 476 ri Berlijn
6:25 DB 642 149 ri Tsjechië

Dit keer hadden we geluk met de 6:38 S1 naar Bad Schandau, die vandaag met de VVO-182 016 reed.
Afbeelding
6:38 DB 182 016 met S1 ri Bad Schandau
6:56 Metrans 186 291 met Praag-sh ri Tsjechië
7:08 DB 182 met S1 ri Schöna
7:14 185 518 losse loc ri Bad Schandau
7:15 DBS 189 015 met containers ri Dresden

Met het pontje staken we nu ook in een keer in de ochtend over naar de overkant van de Elbe. Dit was vooral voor de aanstaande nachttrein uit Oberhausen naar Praag, maar eerst was het nog tijd voor de uit Bad Schandau vertrokken S1 naar Meißen Triebischtal die zoals eerder te zien was met de VVO 182 016 terug moest komen. Hier is de fraaie lok zojuist vertrokken met trein 31714 uit Königstein en rijdt hier het mooie bogen-stadsviaduct op. Links is de Marienkirche van Königstein te zien.
Afbeelding
7:21 DB 182 016 met S1 ri Dresden

Geluk was het niet, dat deze lok voor de Citynightline Oberhausen-Praag zat. Ok, de vorige avond was dat wel het geval, want de lok was alweer sinds maandagavond niet meer in de omloop gezien van/naar Dresden. De vreugde was dan ook groot toen we deze lok voor trein 456 net voor zonsondergang door het Elbedal zagen rijden. De volgende dag heeft de fraaie lok met Tsjechische vlag al vroeg in de ochtend in Berlin-Südkreuz de nachttrein uit Oberhausen opgepikt en is daarmee richting Dresden vertrokken. Na een korte stop daar wordt de reis via het prachtige Elbedal in zowel de Sachsische als Böhmische Schweiz voortgezet op weg naar de Tsjechische hoofdstad. De foto toont de passage van het stadsviaduct te Königstein op weg naar Bad Schandau, waar een korte stop gepland is.
Afbeelding
7:26 CD 371 201 met CNL 457 ri Praag
7:41 CD 372 009 met UC ri Tsjechië
7:46 DBS 189 016 met containers ri Tsjechië

Schmilka-Hirschmühle
We hadden al het gevoel dat begin augustus de zon nog niet hoog genoeg staat voor de eerste Citynightline in het smalle dal bij Schmilka. Bij aankomst bleek de gok om dat niet te proberen de juiste want een Duitse hobbyist die er al stond had pech gehad. Op een kleine 750 meter vanaf de Tsjechische grens voelt het toch al heel anders dan in het veel toeristischere Königstein. Het dal is inderdaad smaller, er zijn hier minder toeristen en soms zie je hier ook Tsjechische dieselloks voorbij rijden (waarover later meer). First things first; de tweede Citynightline van de dag, trein 459 uit Zürich naar Praag. Het begon een beetje saai te worden, maar ook vandaag zat wederom de 371 015 voor deze trein. Maar op zo'n heerlijk fotopunt bij Hirschgrund, waar de Mühlgrundbach vanuit de bergen in de Elbe uitmond, is elke trein een feest om te zien. Netjes op tijd rijdt de ČD 371 015 hier over het fraai gebouwde bogenviaduct. Over enkele kilometers zal na Schöna de Duits-Tsjechische grens gepasseerd worden.
Afbeelding
8:44 CD 371 015 met CNL 459 ri Praag
8:57 DB 642 ri Tsjechië
9:45 CD 371 005 met EC 171 ri Praag

Na de nachttrein was het tijd voor de eerste goederentrein op dit fraaie fotopunt. Ik koos er voor in de Elbe te gaan staan om net een wat ander zicht te hebben op het geheel. Nu konden ook de fraaie rotsformaties rechts in beeld genomen worden. Deze vol beladen LKW Walter-shuttle werd getrokken door de 189 058 van DB Schenker en passeert hier bij Schmilka op weg naar Děčín.
Afbeelding
9:04 DB 189 058 met LKW Walter ri Tsjechië
9:20 DB 143 359 met S1 ri Schöna
9:39 DB 143 359 met S1 ri Dresden

Tussendoor probeerde ik de stek af te wisselen met de doorkijkjes bij de groentetuintjes maar dat pakte niet zo goed uit. Daarom de Eurocity toch maar op deze stek gedaan. ČD 371 005 met Eurocity 171 uit Berlijn naar Budapest-Keleti @ Schmilka-Hirschmühle.
Afbeelding
9:45 CD 371 005 met EC 171 ri Praag

Direct achter de Eurocity mocht deze fraaie "duikbril" 753 715 van Unipetrol Doprava met een LPG-trein uit Bad Schandau Ost vertrekken richting Tsjechië. Mijn eerste Tsjechische dieselloc (in de zon) eindelijk op de foto :-)
Afbeelding
9:52 Unipetrol 135 (753 715) met gasketelwagens (1965) ri Tsjechië

Terug op het station tijdens het wachten op de S1 terug naar Königstein, maakte de VVO 182 016 heel toevallig net een stop op dit stationnetje. Naast de uurdienst van de S1 tussen Bad Schandau en Schöna bediend ook de U28-lijn, gereden met een dieseltriebwagen van het type Desiro, in een 2uurs-frequentie deze lijn. Hierdoor ontstaat een 30/30/60 interval in minuten per 2 uur.
Afbeelding
10:21 DB 182 016 met S1 ri Schöna
10:31 Metrans 386 012 met containers Rheinhausen-Praag
10:41 CD 372 012 met containers ri Bad Schandau

Bad Schandau Ost
11:00a SNCF 37027 met graan uit ri Dresden

Krippen
11:16 DB 182 021 met S1 ri Schöna

Königstein
Omdat de vlaggenlok 371 201 voor de eerste nachttrein zit komt deze normaal gesproken volgens omloop aan het begin van de middag terug met een Eurocity. Terwijl de DB-app inmiddels +35 aangaf begon de zon steeds beter te draaien, wat voor deze fraaie Knödelpressen wel handig kan zijn, zeker met de hoge zonnestand in de zomer. Uiteindelijk was het nét geen 13:00 toen Eurocity 378 uit Bratislava met de fraaie 371'er aan kop hier door Königstein rijdt op weg naar Dresden Hbf. Een 101 van DB zal de trein dan overnemen en via Berlijn naar Ostseebad Binz rijden.
Afbeelding
12:59 CD 372 201 met EC 378 ri Dresden
13:03 ITL 186 246 met containers ri Dresden

Inmiddels hadden we ook twee fietsen gehuurd, waardoor we ons wat makkelijker konden verplaatsen. Met name de stekken bij Strand en Thürmsdorf, beide gelegen tussen Königstein en Kurort Rathen zijn lopend niet ideaal te combineren, laat staan dat de kans dan groot is een leuke trein te missen. De fraaie boog bij Thürmsdorf stond al een paar dagen op de planning om hier de Eurocity te maken, maar het kwam er steeds niet van. Uiteindelijk bleek de Eurocity met zijn relatief korte lengte hier ook niet heel goed uit de verf te komen. Gelukkig zat kort voor de Eurocity deze fraaie met Volkswagens beladen BLG autotrein die met de ČD 372 011 onderweg is van Falkenberg(Elster) naar Děčín.
Afbeelding
13:22 CD 372 011 met BLG VW ri Tsjechië
13:27 DBS 189 058 met beladen STVA ri Dresden
13:28 Metrans 386 014 met containers ri Tsjechië
13:32 CD 371 004 met EC 175 ri Praag
13:32 CD 372 007 met UC ri Dresden
13:40 DB 182 016 met S1 ri Bad Schandau
13:43 CT 285 119 losse loc ri Bad Schandau

Kurort Rathen
Op de fiets kan je makkelijk van Thürmsdorf via de Elberadweg in Kurort Rathen komen. De spoorlijn ligt hier in een bijna 180-graden bocht, waardoor je op een stuk van zo'n 5 kilometer vrijwel de hele dag elke trein zou kunnen fotograferen. Probleem is vaak dat je niet weet wat er van welke kant komt als het om goederentreinen gaat. Daarom hielden we vaak de Eurocity-treinen aan als leidraad en pak je de goederentreinen mee die er vlak voor of na rijden. Zoals al eerder beschreven ligt boven Kurort Rathen, aan de andere kant van de Elbe, de prachtige en adembenemende Bastei als onderdeel van het Elbsandsteingebergte. Het dient prima als motief voor deze Metrans-containertrein die hier de inhaalsporen bij Kurort Rathen in volle vaart passeert met aan kop de 386 003 met een trein uit Praag richting een van de Noord-Duitse zeehavens.
Afbeelding
14:29 Metrans 386 003 met containers ri Dresden
15:11 CD 371 005 met EC 174 ri Dresden

Hierna fietsten we terug naar Strand voor de volgende Eurocity uit Dresden. Tussen de tweede en derde overweg na het station schoot eerst de ketting van m'n huurfiets. Even gepiel maar ketting zat er snel weer op. Helaas brak vervolgens nog geen 100m verderop de ketting in tweeën. En ik moest toen nog ruim een kilometer tot de stek in de boog bij Strand. Oh en ik vergeet nog te melden dat het 38 graden was en de Eurocity over 10 minuten in aantocht zou zijn. Flink gestresst liep ik, mét fiets, maar door en tot mijn verbazing bleef ook de derde overweg na het station, de laatste horde voor de stek, nog open. Compleet vies en bezweet kwam ik uiteindelijk toch op de stek aan, waar Michael inmiddels ook stond (had m vooruit gestuurd want vond het niet nodig dat hij ook de plaat evt zou missen). Maar de Eurocity kwam nog niet opdagen...
15:37 DB 182 018 met S1 ri Bad Schandau
16:09 DB 143 359 met S1 ri Schöna
16:37 DB 182 019 met S1 ri Schöna

Keurig volgens belofte kwam vervolgens het fietsverhuurbedrijf de kapotte fiets vervangen. Topservice, kan niet anders zeggen! We konden nu in ieder geval ná de klik weer verder naar de volgende stek, maar dan moest de Eurocity wel komen. Het was inmiddels al voorbij half 5... De DB-app gaf inmddels +90 aan in Bad Schandau. Mijn vermoeden was dat de 371 201 er weer eens de brui aan had gegeven en dat de lok van EC 174, die we eerder zagen in Kurort Rathen, meteen terug moest naar Praag ipv de volgende EC van 17:07 uit Dresden te pakken. We hadden immers ook de 371 201 alleen maandag en vandaag pas weer in actie gezien, klinkt niet echt als een betrouwbare inzetbare loc. Toen vervolgens ook de volgende EC, trein 179 +30 aan zijn broek kreeg in Dresden terwijl ie wel op tijd in Dresden zou was gekomen wist ik genoeg. De 371 201 is kapot en de 371 005 is ervoor gezet. Pas om 16:55 kwam het geheel door Strand op weg naar Bad Schandau, Praag en Bratislava. De chaos was compleet en daar zou het niet bij blijven...
Afbeelding
16:54 CD 371 005 + 371 201 met EC 177 ri Praag

Königstein
Bij het verplaatsen mis je vaak treinen, zo ook deze keer toen we terugfietsten naar Königstein waar een tweety ITL 152 met een ketelwagentrein passeerde... Bij de kiosk werd weer voldoende drinken ingeslagen om vervolgens naar de stek met het huis rechts in beeld door te fietsen. Daar kwam ik net op tijd voor Metrans.
17:02 CD 371 001 met EC 172 ri Dresden
17:06 ITL 152 met ketelwagens ri Dresden
17:20 Metrans 386 007 met containers ri Dresden

Op blokafstand van Metrans vertrok deze kolentrein bestaande uit 32 ČD Falls uit Bad Schandau met aan kop de fraaie dieseltraxx 285 119 van Captrain onderweg naar vermoedelijk Profen.
Afbeelding
17:26 CT 285 119 met 32x CD Falls ri Dresden
17:42 Metrans 386 014 met containers ri Tsjechië
17:54 DBS 189 019 met UC ri Dresden
18:00 CD 372 008 met UC ri Tsjechië
18:06 CD 371 001 met EC 379 ri Tsjechië

Later gevolgd door deze 189 008 van DB Schenker met de Hangartner/DB Schenker-KLV-trein van Lovosice naar Hamburg Billwerder Ubf in alweer fraai avondlicht als trein 41378 ter hoogte van Königstein.
Afbeelding
18:14 DBS 189 008 met Hangartner/DB-KLV ri Dresden

Omdat de Eurocity 170 weer met flinke vertraging werd aangekondigd besloten we de stek meteen in te wisselen voor de avondstek aan de overkant van de Elbe met zicht op het stationnetje van Königstein. Nadat we m 's ochtends op een haar na gemist hadden bij Krippen (maar daar hadden we m woensdag toch al dus dat maakte niet zoveel uit) ging deze fraaie 37027 van HSL aansluitend los terug naar Pirna. Aan het begin van de avond zagen we de lok weer los teruggaan naar Bad Schandau Ost dus was de hoop gevestigd dat deze de tegentrein op zou gaan halen. Even na 19:00 kwam ze dan terug met een uit 29 Transcereales wagens bestaande graantrein die in Bad Schandau Ost is aangebracht door een Tsjechische dieselprivaat. Er wordt gezegd dat je een hele zwerm nodig hebt, maar deze ene zwaluw die net op het juiste moment het beeld invloog zorgde al voor een zomerdag van wel 38 graden!
Afbeelding
19:07 SNCF 43027 met graantrein (29xTranscereales) ri Dresden
19:17 ITL 185 521 met graan ri Bad Schandau

Als er een Knödel kapot gaat in Dresden verloopt de dag vervolgens meestal chaotisch in het Eurocityvervoer. De loks staan normaal ruim 2 uur over in Dresden, maar bij een kapotte lok is er dus geen reserve meer en moet de lok die de Eurocity naar Dresden rijdt direct weer terug met de Eurocity naar Praag. Uiteindelijk heb je dan 's avonds een probleem, want de nachttrein naar Oberhausen krijgt geen lokwissel want de 371'er rijdt deze trein door tot Berlijn. Gelukkig kon men in Praag vandaag nog snel bijsturen en een extra lok meesturen met de laatste Eurocity van de dag. Mogelijk mede daarom had de trein inmiddels wel 80 minuten vertraging. Met aan kop de 371 002 (die de inmiddels zwaar vertraagde EC 179 nog moet gaan halen in Dresden; vertrektijd 19:07) en de 371 004 (die de Euronight naar Budapest gaat rijden om 21:07) passeert hier de EC 170 om 19:47 het stationnetje van Königstein in alweer het laatste maar fraaie avondlicht. Kwa kleurencontrast hadden de loks en de volgorde voor de trein niet beter uitgekozen kunnen worden (blauw-rood-blauw).
Afbeelding
19:47 CD 371 002 + 371 004 met EC 170 ri Dresden
19:54 DB 182 018 met S1 ri Dresden

Zaterdag 8 augustus 2015

Königstein
6:38 DB 143 359 met S1 ri Bad Schandau
7:08 DB 182 016 met S1 ri Schöna
7:22 ITL 186 131 met beladen kolentrein ri Tsjechië
7:28 CD 371 005 met CNL 457 ri Praag

Gedurende de week dat we in het Elbedal waren kwamen we relatief vaak beide ITL 152'ers tegen, maar helaas steeds compleet fout voor de zon of net tijdens het verplaatsen. Ik was dan ook zeer in m'n nopjes toen het deze zaterdagochtend wél lukte. De serie 152 is tussen 1996 en 2001 gebouwd door Krauss-Maffei en Siemens. Van de in totaal geplande 195 loks zijn er uiteindelijk 170 in dienst gekomen bij DB Schenker. Met de overige 25 loks had DB Schenker het plan ze in te zetten van/naar Oostenrijk, maar nadat zij de toelating van de serie 152 geweigerd had, heeft DB Schenker besloten van de koop van de overige 25 loks af te zien en hiervoor in de plaats 25 loks van de serie 182 te bestellen. Het bijzondere is nu dat de inzet van deze 182´ers inmiddels niet meer in Oostenrijk plaatsvind maar in het DB Regio verkeer rond Berlijn, én Dresden. Naast de 170 loks van de serie 152 bij DB Schenker zijn er in 2000 ook nog twee loks uitgeleverd aan het toenmalige Dispolok, nu MRCE, die ze sinds 2005 heeft verkocht aan ITL. Gelukkig zijn ze verkocht en niet verhuurd, want hierdoor zullen de loks hun geel/grijze outfit behouden. Met aan de haak 23 homogene zwarte GATX ketelwagens (20/1202) passeert de lok hier Königstein op weg naar Bad Schandau.
Afbeelding
7:43 ITL 152 197 met GATX ketelwagentrein (23x1202) ri Bad Schandau
7:53 ITL 185-CL 006 met containers ri Bad Schandau
7:55 Metrans 386 014 met containers ri Dresden
7:58 ITL 185 522 met Eanos ri Bad Schandau
8:00 CD 372 008 losse loc ri Dresden
8:04 DBS 189 021 met UC ri Dresden
8:21 CD 371 002 met EC 178 ri Dresden
8:35 Metrans 186 291 met containers ri Dresden
8:41 CD 371 004 met EN 476 ri Dresden
8:51 DBS 189 0xx met UC ri Dresden
8:56 Metrans 386 0xx + 386 0xx met containers ri Dresden
9:52 CD 371 015 met EC 171 ri Praag

Ik wilde nog eenmaal het fraaie ochtendpunt vanuit de bergen benutten voor enkele foto's van treinen richting Bad Schandau. Bij de EC 171 stond de zon nog een beetje kops maar bij de daaropvolgende Metrans ging het al een stuk beter. Blokkie achter de Eurocity zat deze Metrans 186 289 met de Rotterdam-Praag-shuttle trein 43305 uit de Waalhaven Zuid naar Praha-Uhříněves. De fraai beladen en gekleurde trein rijdt hier over het stadsviaduct in het in het Elbedal gelegen Königstein.
Afbeelding
9:56 Metrans 186 289 met Praag-shuttle trein 43305 ri Tsjechië
10:13 DB 143 359 met S1 ri Schöna
10:19 DBS 189 061 met KLV uit Ruhrort ri Tsjechië

Als je 3.5 uur lang op deze stek boven Königstein zit, kom je precies 1x de 182 016 tegen. Er zijn voor deze S-Bahn-dienst 7 omlopen nodig van een Lok met vier Doppelstock-rijtuigen. De werbe-VVO-182 016 arriveert hier met trein 31723 uit Meißen Triebischtal in Königstein en zal daarna nog doorrijden naar eindstation Bad Schandau.
Afbeelding
10:40 DB 182 016 met S1 ri Bad Schandau
10:45 ITL 185 650 met lege Skoda-trein ri Bad Schandau
11:09 DB 182 019 met S1 ri Schöna
11:39 DB 182 018 met S1 ri Bad Schandau

De 2e Eurocity van de dag, trein 173, begint in Hamburg-Altona en is in Dresden Hbf overgenomen door deze blauwe 371 002 van České dráhy. Deze trein was vandaag wel érg bont samengesteld.
Afbeelding
11:55 CD 371 002 met EC 173 ri Praag

De 372 008 reed afgelopen voorjaar nog rond in het rood-geel maar heeft zeer recentelijk naast de Hauptuntersuchung ook een frisse blauwe outfit gekregen en is daarmee net weer anders dan de al bestaande blauwe 372'ers van ČD Cargo. Terwijl een groep toeristen weer de reisbus instapt passeert de lok hier op het stadsviaduct van Königstein met een met Volkswagens beladen BLG-trein uit Falkenberg(Elster) op weg naar Děčín.
Afbeelding
12:16 CD 372 008 met BLG (VW) ri Tsjechië
12:38 DB 182 021 met S1 ri Bad Schandau
12:41 Metrans 386 007 met containers ri Tsjechië
13:15 CD 372 0xx (blauw) met UC ri Dresden

Hierna verstopte de zon zich achter opkomende stapelwolken en leek de vakantie ten einde, ware het niet dat een paar kilometer verderop nog een paar foto's gemaakt konden worden.

Stadt Wehlen
13:32 Metrans 386 008 met containers ri Dresden

Met veel containers van Maersk, Safmarine en P&O Nedlloyd zou deze trein zomaar vanuit het Tsjechische Mělník kunnen komen. De door ERS Railways en Locon gereden shuttle tussen Rotterdam en deze containerterminal in Midden-Bohemen had doorgaans exact zo'n type belading als dat deze ITL 186 133 voorttrekt.
Afbeelding
14:05 ITL 186 133 met containers ri Dresden

Omdat ik alle bagage vandaag had meegenomen was ik een beetje besluiteloos en had niet echt zin om nog veel stekken te gaan bezoeken. Immers op de ochtendstek in Königstein moest ik de koffer al meeslepen (en op het bergpaadje meetillen) de berg op. Pas 10 minuten voor doorkomst van de met ruim 20 minuten vertraagde EC 174 uit Budapest bedacht ik me dat ik de Eurocity al 2x op voorgaande stek had gefotografeerd. Bepakt en bezakt begaf ik me naar de stek net bij het stationnetje van Stadt Wehlen, waar je ook het zicht hebt op het stationsgebouwtje. Uiteindelijk werd het juist door de vertraging nog billenknijpwerk ook want er kwam eerst een goederentrein van achter (uiteraard Metrans) en het was inmiddels ook weer bijna tijd voor de beide S-Bahnen (die kruisen elkaar op dit station). Toch ging alles goed toen de 371 015 die alleen vandaag uit zijn CNL-omloop werd gehaald, met trein 174 door het station van Stadt Wehlen reed op weg naar Dresden Hbf.
Afbeelding
14:54 CD 371 015 met EC 174 ri Dresden

Na nog een half uur wachten waar uiteindelijk niks meer kwam pakte ik met een zeer tevreden gevoel de camera op en nam ik de S1 terug naar Dresden. Met de om 17:19 vertrekkende Intercity, alweer de laatste van de dag, vertrok ik naar Hannover waar ik nog een overnachting had geboekt in het Intercity-hotel van de DB. De volgende ochtend was het stralend mooi weer, maar kon ik me er echt niet meer toe zetten om nog ergens te gaan fotograferen en werd via Leer(Ostfriesland) terug naar huis gereden.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: 2 t/m 8 aug 2015 | Elbedal deel 2 [34 foto's + spotlijst

Bericht door Maarten »

Genieten!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: 2 t/m 8 aug 2015 | Elbedal deel 2 [34 foto's + spotlijst

Bericht door Ronnie »

Het Elbedal mooi in beeld gebracht in deze serie 8-) .
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie