30 Mei 2015: Vrutky Nakladi Stanica

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

30 Mei 2015: Vrutky Nakladi Stanica

Bericht door JUSTINIAN »

Zoals beloofd gaan we nu een kijkje nemen op een van mijn IR-doelen en wel de werkplaats van Vrutky, dat een eigen stopplaats heeft: Vrutky Nakladi Stanica. Naast het dagelijkse verkeer was er op 30 en 31 mei 2015 Open Huis en dat betekent in Vrutky enkele gaststomers plus een mooie tentoonstelling.
Poortwachtersmodel: ES 669-2133, een van de vele zesassige eloks van Skoda, staat de vele bezoekers op te wachten op Vrutky Nakladi Stanica:
AfbeeldingES 669 2133 VNS 30V15b by leon2711schrijvers

Slowaakse 2D1 475 179 staat in weer en wind en dat letterlijk, want het weer besloot wisselvallig te zijn, van stralende zon tot bijna hagel en alles, wat daar tussen zit:
Afbeelding475 179 VNS 30V15a by leon2711schrijvers

Wisselvallig weer kán een voordeel hebben, want met volle zon zou de Pilsener 475 101 in volle tegenlicht gefotografeerd zijn:
Afbeelding475 101 VNS 30V15b by leon2711schrijvers

Een van de pronkstukken is Groene Anton 486 007, een van de vele 2D1s, die door de Skoda-fabriek in Plzen gebouwd werden. Helaas komt deze lok dat weekend niet in actie:
Afbeelding486 007 Vrutky NS 30V15a by leon2711schrijvers

Taigatrommel T679-1168 staat op haar thuisbasis mooi te wezen:
AfbeeldingT679 1168 Vrutky NS 30V15a by leon2711schrijvers

Kikkerperspectief van een papegaai: Papusek (Papegaai in het Tsjecho-Slowaaks) 477 013 met de laatste stoomtrein van die dag. Deze kwam uit Martín via Vrutky (het gewone station). Daar stapte niet iedereen uit en werd er dan ook meegereden met deze prachtige trein:
Afbeelding477 013 Vrutky NS 30V15c by leon2711schrijvers

Tenderkant van 477 013:
Afbeelding477 013 Vrutky NS 30V15d by leon2711schrijvers

Ook een Hommel (Csmeliak) was aanwezig in de vorm van 771 020:
Afbeelding771 020 VNS 30V15b by leon2711schrijvers

Polenkrieg! Na de Tweede Wereldoorlog liet Hitlers Wehrmacht niet alleen 20% van de Poolse bevolking dood achter, maar ook ruim 1.200 Kriegsloks Baureihe 52 achter. De heropgerichte PKP stelde deze loks in dienst met wat aanpassingen, waarvan de grotere koplampen met duidelijkst zichtbaar zijn, als serie Ty2. Van een licht verbeterde versie bouwde de Poolse industrie onder de noemer Ty42 nog eens 150 loks, waarvan Ty42-107 uit Chabowka in Vrutky te gast is en met de laatste stoomtrein van die dag (geduwd overigens door bovenvermelde papegaai) is binnengekomen en in de kolenbunker een snelle hap gaat scoren:
AfbeeldingTy42-107 VNS 30V15a (4) by leon2711schrijvers

Veel korter worden (foto) goederentreinen niet: T 466-0254 met één ketelwagen staat bij de uitgang van het spoorwegtechnische pretpark.
AfbeeldingT466 0254 Vrutky NaSt 30V15b by leon2711schrijvers

Pimp my Ride! De ZSR besloten in de jaren 1990 tot deze experimentele modernisering van een Duikbril serie 750/754. Helaas heeft deze 755 001 geen navolging gevonden en staat de eenling nu in Vrutky Nakladi Stanica haar lot te overdenken:
Afbeelding755 001 VNS 30V15b by leon2711schrijvers

Ook in Tsjechië bestaat een mislukt diesel-experiment: T499 0002, eigendom van het museum in LUzna u Rakovnika -welks museum ik een week eerder gemist had. De diesel werd eind april 2015 bedrijfsklaar gemaakt en was te Vrutky te gast -zodat ik toch nog íets van Luzna had:
AfbeeldingT 499 0002 Vrutky NS 30V15b by leon2711schrijvers

We nemen afscheid van het pretpark met T 478-1001 met een extra trein. De Bardotka is in haar afleveringskleuren -inclusief de Rode Ster- teruggebracht; de rijtuigen achter de lok hebben het nieuwste ZSR-kleurenschema, dat verrassend goed combineert met het oude schema van de lok:
AfbeeldingT478 1001 Vrutky NS 30V15d by leon2711schrijvers

Waarmee drie van mijn hoofddoelen van deze InterRail behaald zijn. De Oost-Europadraai Tsjechië-Polen-Slowakije, een paar fraaie dubbelloks serie 131 en het open weekend te Vrutky Nakladi Stanica. Zondag 31 mei zou de gestage terugtocht naar het westen beginnen en Bratislava Hlavna Stanica, dat mij enkele dagen eerder al beviel, zou wederom niet onkomen.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 30 Mei 2015: Vrutky Nakladi Stanica

Bericht door Jeroen »

Fraaie locs! Wist niet dat Skoda ook stoomlocs gemaakt heeft.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: 30 Mei 2015: Vrutky Nakladi Stanica

Bericht door JUSTINIAN »

Jeroen schreef:Fraaie locs! Wist niet dat Skoda ook stoomlocs gemaakt heeft.
Daar kwam ik inderdaad pas op Vrutky achter. Volgens mij heeft Skoda geen dieselloks gebouwd, wel vooral eloks en veel grote stoomloks.
Plaats reactie