19 mei-10 juni 2015| InterRail #4: 23 mei 2015

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

19 mei-10 juni 2015| InterRail #4: 23 mei 2015

Bericht door JUSTINIAN »

Tijd voor een tussendoortje na de Tsjechië-dagen. Omdat ik te Pirna geboekt had, kon ik na het einde van de GDL-staking, het kleine Bw Nossen bekijken, waar het jaarlijkse kleine Frühlungsfest was. Daarna werd er nog even op Bad Schandau gekeken. Maar eerst werd er meegereden op de afscheidsrit van de 23 1097. Tussen Pirna en Bad Schandau mocht er meegereden worden op de rit, die de excursie naar Decin-Vychod, Liberec en Zittau bracht. Omdat de hele excursie ruim 100 euri kostte, besloot ik daarvan af te zien. Helaas mislukten foto's van de trein te Pirna en Bad Schandau; het slotaccoord van die dag leverde mij deze loc in Dresden op.

Op het station Nossen stond een stoompendel met 52 8131 ein DB-Silberlinge te wachten:
Afbeelding52 8131 Nossen 23V15b by leon2711schrijvers

In het Bw werd onder meer 234 304 op de korrel genomen. Toen de DB nog variatie in haar kleuren had werd 234 304 als proef in DB Regio-kleuren geschilderd om bij de bestaande rijtuigen te passen. Het concept vond geen navolging, Bw Nossen ontfermde zich over de eenling.
Afbeelding234 304 Nossen 23V15a by leon2711schrijvers

Ook 130 002 -in het kleurenschema, waarin DR een proef deed- was present.
Afbeelding130 002 Nosen 23V15b by leon2711schrijvers

In de lokloods stond een en ander in het steeds grijzer wordende weer tentoongesteld, waaronder ITL 106 001:
Afbeelding106 001 Nossen 23V15 by leon2711schrijvers

Op de draaischijf werden een paar stoomloks getoond, waaronder de laatste in de DDR gebouwde stoomlok, 23 1113. Let op de schuine voorplaat, waaraan het verschil met de DB 23ers meteen te zien is:
Afbeelding23 1113 Nossen 23V15c by leon2711schrijvers

Iemand nog een Kriegslok? Nossens eigen 52 8047 staat op de draaischijf in het kleine Bw. Omdat er maar een maal per twee uur een trein van/naar Leipzig reed, besloot ik Nossen na anderhalf uur voor gezien te houden. De collectie is klein en ik had alles wat ik daar wilde hebben.
Afbeelding52 8047 Nossen 23V15a by leon2711schrijvers

Via Leipzig en Dresden werd er naar Bad Schandau afgereisd, waar nog wat gedaan werd.
LTE 186 238 rijdt laat in de middag met een ketelwagentrein Bad Schandau binnen.
Afbeelding186 238 BadS 23V15a by leon2711schrijvers

Wat later trad ITL 185 650 met een glastrein aan in Bad Schandau. Ook de zon deed weer mee.
Afbeelding185 650 BadS 23V15a by leon2711schrijvers

KDS 753 197 neemt de glastrein te Bad Schandau over: het is bij mijn weten de eerste lok ter wereld met een heuse QR-scancode (P.S. deze foto heb ik helaas wat later geupload op flickr.com, vandaar dat deze nu pas te zien is. Excuses voor het ongemak):
AfbeeldingKDS 753 197 BadS 23V15c by leon2711schrijvers

CD 371 001 in het Najbrt-II schema stopt even te Bad Schandau:
Afbeelding371 001 BadS 23V15a by leon2711schrijvers

Waarna te Pirna gespot werd.
Treiteraar van de week was 182 016, die reclame maakt voor een regionaal vervoersbewijs en die mij de afgelopen dagen zes keer ontglipte. Om 18;02 kwam deze Pirna binnen en wist mij bijna voor de zevende maal te foppen. Bijna, maar nog niet helemaal:
Afbeelding182 016 Pirna 23V15a by leon2711schrijvers

Afsluiter leek ITL 152 197 te worden: Afbeelding152 197 Pirna ITL 23V15b by leon2711schrijvers

Tegen 19;30 reed in naar Dresden Hbf, waar de afscheidsrit van 23 1097 zou aankomen. Die ochtend had ik twee mislukte foto's gemaakt. Dat 23 1097 (die in onderhoud moet) om 20;37 deze prent mogelijk maakte, rondde de tussendag af.
Afbeelding35 1097 DDH 23V15a by leon2711schrijvers

Waarmee 23 mei 2015 eindigde. Vanaf de 24e kon de eigenlijke, geplande vakantie beginnen en het doel was, vanuit Pirna via Bad Schandau en Rumburk naar Decin te rijden.
Plaats reactie