19 mei-10 juni 2015 | InterRail #1: 19 en 20 mei 2015

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

19 mei-10 juni 2015 | InterRail #1: 19 en 20 mei 2015

Bericht door JUSTINIAN »

Na drie weken InterRailen en een maand foto's bekijken, sorteren, aanpassen en andere zaken komt hier het eerste deel van mijn InterRail, die dankzij de negende spoorstaking in Duitsland van de hand van GLD omtrent hetzelfde onderwerp bijna niet was doorgegaan. Het doel was een dag Denemarken te doen en daarna via Duitsland een rondje Midden-Europa te doen via Tsjechië, Polen, Slowakije, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België. Denemarken werd opgeofferd om de rondreis mogelijk te maken. De fotografische opbrengst van één en ander staat hieronder.

Op 19 Mei 2015 begon ik zoals gewoonlijk vanuit Nijmegen met een NRW-Ticket om in Minden te komen. Minden was nodig voor de rit naar Denemarken, maar naarmate de dag vorderde, groeide ook de stakingsdreiging. Vóór vertrek had ik voor alle zekerheid een hoteladres te Decin (Tsjechië) opgeschreven voor als ik niet in Denemarken zou kunnen komen. Een van de beste zetten, die ik ooit heb gedaan.
Eerste stop voor mij was Oberhausen Osterfeld Süd -de overstaptijd tussen de bus Nijmegen-Emmerich en de RB Emmerich-Oberhausen is erg krap en het weer was te Emmerich niet goed.

MRCE 5001570 gaat met drie ketelwagens aan de haal in OberOst.
AfbeeldingMRCE 500 1570 OberOst kewa 19V15 by leon2711schrijvers

Vervolgens een oude bekende: 232 905 sleept ECR 247 039 door OberOst:
Afbeelding232 905 OberOst 19V15a by leon2711schrijvers

Vervolgens 151 004, nog Verkehrsrot, maar wel met RBH-kentekens.
Afbeelding151 004 OberOst 19V15b by leon2711schrijvers

Verder ging de rit naar Gladbeck West, waar de opbrengst wat tegenviel. Toch nog RBH 901 op de plaat gezet:
AfbeeldingRBH 901 GbW 19V15b by leon2711schrijvers

Om uit te komen in Minden (Westfalen), waar de stakingsdreiging concreet werd. De 20e zouden veel DB-treinen in Duitsland uitvallen. Private spoorwegen reden wel, maar omdat ik niet wist of de RE tussen Hamburg en Flensburg reed én omdat de einddatum van de staking niet bekend was, zag ik me gedwongen Denemarken af te blazen en zo nodig met de paar treinen, die wél reden, naar de Tsjechische grens te komen. De ECs tussen Dresden en Praag reden wel, omdat die door de CD getrokken worden. Het stuk Hamburg-Berlijn-Dresden viel wel uit.
Ik was zo van slag, dat ik het presteerde om in twee uur tijd ruim tien cargo's te missen. Slechts een paar fotootjes waren mijn deel:

Alpha Trains 185 575 is in dienst van HGK en schuift door Minden (Westfalen) heen op de avond van 19 mei 2015:
Afbeelding185 575 MInden 19V15 by leon2711schrijvers

DB-oudje 140 544 komt uit het Ruhrgebiet door Minden:
Afbeelding140 544 Minden 19V15 by leon2711schrijvers

De 20e bleken er enkele stoptreinen te rijden en ik besloot in elk geval zo ver mogelijk naar het oosten door te rijden ten koste van de Denemarken-uitstap. Tot Magdeburg werd er met stoptreinen gereden. Daar bleek niet iedereen gecharmeerd van GLD-Führer Claus Weselsky, want er stond een vervangings-IC naar Leipzig klaar, dus dat was boffen. Tijdens het wachten op Magdeburg Hbf betrok de lucht, maar kwam RailPool 186 141 mij opvrolijken;
Afbeelding186 141 Magdeburg 20V15a by leon2711schrijvers

Kort nadat met 'mijn' IC richting Leipzig vertrok, kwamen er vier cargo's uit de tegenrichting naar Magdeburg -maar ik besloot met de Duitsers geen risico's meer te nemen en nu Leipzig mij in de schoot gevallen was, begon ik te denken aan een doorstoten richting Tsjechië. In Leipzig stond met een krappe overstaptijd een vervangings-IC naar Dresden klaar en vandaaruit kon ik tegen 19;00 in de regen in Decin aankomen.
Ook CD 363 051 kwan in de regen in Decin hl.n. aan.
Afbeelding363 051 DecinH 20V15 by leon2711schrijvers

Het door mij opgeschreven adres bleek een geweldig hotel iets buiten de stad te zijn. De eerste twee dagen InterRail waren letterlijk in het water gevallen, maar het tij begon te keren en de vakantie kon nu beginnen!
Plaats reactie