25 April t/m 5 Mei | Vakantie naar Tsjechië/Slowakije | #1

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

25 April t/m 5 Mei | Vakantie naar Tsjechië/Slowakije | #1

Bericht door The_Knitter »

Op zaterdag 25 april vertrok ik met Patrick Meeder en Michael Postma voor een oorspronkelijk 14 dagen geplande vakantie richting Tsjechië en Slowakije. Door diverse omstandigheden werd dat ingekort t/m 5 mei, mede omdat ik op 6 mei mijn hond moest laten inslapen, zo bleek op 3 mei. Ver uitgezaaide botkanker bij zijn linker achterpoot, maar hij heeft nooit klachten gehad, tot 3 weken voor de fatale prognose (en diverse bezoeken aan de dierenarts).

Maar goed, de fotoverslagen zijn niet geheel per datum. Dit gezien ik niet veel tijd heb om de lading foto's uit te zoeken, en ik op dit moment de hoogtepunten wel een beetje online heb staan. In het midden van deze vakantie was ook een fotorit ingepland met de PPS 751 131, maar daar zal ik ter zijner tijd een apart verslag van maken.
Tijdens deze week vakantie zijn wij diverse keren van hotel/pension gewisseld, om de aanrijtijden van/naar spoorlijnen kort te houden. We hebben in één hotel 3 nachten gezeten, de rest hooguit 2 of zelfs een enkele keer maar één nacht.

Zaterdag 25 April 2015
Deze dag werd er om 5 uur uit Capelle a/d IJssel vertrokken richting Tsjechië, om precies te zijn Mirovice. Door werkzaamheden op het baanvak České Budějovice - Zdice reden er pendeltreinen tussen České Budějovice en Příbram. Uitzonderlijk kwamen hier een Bardotka voor in actie van depot Praag, met rijtuigen uit depot České Budějovice. Een andere omloop betrof een gemoderniseerde Duikbril.
Uiteraard wilden wij deze Bardotka fotograferen, en gingen deze trein bij het station van Mirovice opwachten.
Afbeelding
CD 749 264-8 + 2 rijtuigen
Maar na vertrek kwam er nog een pluimpje..
Afbeelding
CD 749 264-8 + 2 rijtuigen

Daarna werd de trein tijdens het omlopen in Příbram nog gefotografeerd, en werd er nog een moderne Duikbril opgewacht. Ik spring nu echter gelijk door naar de laatste foto van deze dag, namelijk in Čížová:
Afbeelding
CD 749 264-8 + 2 rijtuigen

26 April was een drukke dag met veel inhalen, maar uiteindelijk staat er nog maar één foto van online..
Afbeelding
CD 754 042-0 + 4 rijtuigen
Ook op deze zondag werd er nog wat op treintjes gejaagd, en werd er ook een zogenaamde Duikbril gefotografeerd. Één van de stekken was de spoorbrug bij Vlastějovice.

27 April was het een dag met veel hektiek: treinen te vroeg, te laat en proberen in te halen..
Afbeelding
CD 754 086 + rijtuigen
Nabij Kunčice pod Ondřejníkem passeert in een prachtig zonnetje de fotografen, en is onderweg richting Frenštát pod Radhoštěm.

Op 28 April was de laatste dag in Tsjechië, maar werd vervroegd afgebroken vanwege het zeer slechte weer wat men voorspeld had: Nog geen uur na onderstaande foto hoosde het, was er onweer maar ook hagel kwam naar beneden. Wij vertrokken richting Slowakije.
Afbeelding
CD Cargo 742 433 + buurtgoederentrein
28 April 2015 - Bij Zátor passeerde keurig volgens dienstregeling de buurtgoederentrein van Krnov richting Bruntál. Aan de haak heeft de trein 2 Eas-wagens en 5 ketelwagens. Helaas was de trein naar Krnov een losselok.

Op 29 April gingen wij uiteraard ook weer op jacht, maar dan in Slowakije. Het weer begon toch een stuk beter dan wij eindigden in Tsjechië.
Afbeelding
ZSSK 751 192 + 751 124 + goederentrein
29 April 2015 - Bij Ráztočno (Slowakije), gelegen tussen Prievidza en Handlova, passeert al brullend een korte goederentrein met voorop 2 fraaie Bardotka's in dubbeltractie, gevolgd door 6 wagens, namelijk 3 ketelwagens en 3 Eas'n. De goederentrein was onderweg richting Horná Štubňa.

Afbeelding
ZSSK 754 084 + rijtuigen
29 April 2015 - Tijdens het laatste zonlicht passeert de stoptrein richting Nove Zamky. De rijtuigen zijn normaal voor een sneltrein, maar er zijn enkele omlopen die ook via stoptreinen lopen, zoals hier op de foto te zien is.
Er wordt een oud Slowaaks armsein gepasseerd.

Vervolgens maken we een grote sprong, namelijk naar 4 mei 2015. De overige dagen komen nog wel aan bod, maar gezien 30 april al een begin was van de fotorit (overbrenging van de museumlok met plancargo, en dan vóórop de goederentrein) slaan wij die datum én die van 1 + 2 mei 2015 over. Voor 3 mei 2015 was het Elektrische hoofdlijn, en daar heb ik nog niks van online gezet, want de diesellijnen zijn vaak de fraaiere platen, zeker gezien het 3 mei maar erg grijs en donker weer was.

Afbeelding
ZSSKC 752 040 + buurtgoederentrein & ZSSKC 751 125
SLOWAKIJE 4 Mei 2015 - Deze dag werd onder andere de buurtgoederentrein tussen Slavošovce en Plešivec en de buurtgoederentrein tussen Lubenik en Plešivec gefotografeerd. De eerste trein kon met het vele rangeerwerk in Slavošovce vastgelegd worden, waarna de volgende buurtgoederentrein vastgelegd ging worden.
De trein tussen Lubenik en Plešivec wordt gereden met een Bardotka, maar indien nodig nog voorzien van een opdruklok. In het station van Hucin werd vandaag de opdruklok geplaatst, omdat de trein voor een solo locomotief de berg opwaarts veel te zwaar zou zijn.
Hier arriveert de 752 040 met de buurtgoederentrein, terwijl de 751 125 staat te wachten om zich aan de staart van de trein te mogen vervoegen.

Afbeelding
ZSSKC 752 040 + buurtgoederentrein
SLOWAKIJE 4 Mei 2015 - Na de foto in Hucin werd doorgereden naar een volgende stek, waar helaas de volledige treinlengte + opdruklok niet op de foto pasten. Circa 3 wagens + lok missen hier op de foto. Verderop de lijn is er ook weinig mogelijk, vanwege het bergachtige gebied met weinig wegen. De trein werd dus niet meer achtervolgd.

Met veel gebrul klimt de 752 040 met de buurtgoederentrein naar Plesivec, opgedrukt door de Bardotka 751 125, de 3 aanwezige Nederlandse fotografen.

Afbeelding
AWT 753 737 + 753 704 + 753 735 + 753 731 & keteltrein
4 MEI 2015 - terwijl wij een bezoekje brachten aan het Hongaarse Banreve, zagen wij later ook nog een lange keteltrein gereed staan, met aan de Slowaakse kant een kwartet duikbrillen van de privaat AWT.
Al snel werd duidelijk dat men op vertrek stond te wachten, en nadat de wisselwachter wat wissels had omgelegd, werd er ook vertrokken.
Hier is men aan het vertrekken uit Banreve richting Slowakije.

Afbeelding
ZSSKC 752 041 + 752 020 + goederentrein
MAANDAG 4 MEI 2015 - Na een bliksembezoek vanuit Hongarije terug richting het pension zagen wij bij Lenartovce een fraaie goederentrein onze neus passeren, tijdens het wachten bij een overweg.
Gezien de weg binnendoor steekt, en de trein een hele slinger moet maken om bij Abovce te komen, konden wij - buiten ons weten om - zonder al te veel moeite de trein alsnog inhalen, en bleek hij hier nog goed voor de zon te staan ook.
Hier passeren 2 Bardotka's in dubbeltractie de 3 Nederlandse fotografen met circa 40 Eas'n aan de haak richting Roznava en verder.

Zo, dit was deel 1 met voornamelijk de hoogtepunten uit de vakantie. Ik zal de andere delen logischer indelen, dus per keer één datum of iets dergelijks. Hopelijk hebben jullie hiervan al genoten :)
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: 25 April t/m 5 Mei | Vakantie naar Tsjechië/Slowakije |

Bericht door Rens »

Vooral die laatste foto is erg fraai qua licht!
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: 25 April t/m 5 Mei | Vakantie naar Tsjechië/Slowakije |

Bericht door Peter »

Mooi!
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: 25 April t/m 5 Mei | Vakantie naar Tsjechië/Slowakije |

Bericht door mattias »

Het is niet zozeer een regio waar ik heen zou gaan..
Toch niet in eerste instantie.

Je hebt anderzijds wel een mooi beeld geschetst van het (trein)landschap ginds!
Knappe reeks hoor!!
En zoals Rens reeds mededeelde is die laatste voor mij de topper van deze eerste reeks!
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Cees_1251
Berichten: 1730
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 11:27 pm

Re: 25 April t/m 5 Mei | Vakantie naar Tsjechië/Slowakije |

Bericht door Cees_1251 »

Mooie reeks Durk ;)
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: 25 April t/m 5 Mei | Vakantie naar Tsjechië/Slowakije |

Bericht door Ronnie »

Mooie serie. De plaat bij Ráztočno is mijn favoriet.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 25 April t/m 5 Mei | Vakantie naar Tsjechië/Slowakije |

Bericht door Jeroen »

Mooi al dat diesel geweld!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
db2612
Berichten: 442
Lid geworden op: do aug 23, 2012 10:04 pm
Locatie: Delft

Re: 25 April t/m 5 Mei | Vakantie naar Tsjechië/Slowakije |

Bericht door db2612 »

Mooie serie Durk.
Kijk ook eens bij mijn Youtube http://www.youtube.com/user/db2612
Of kijk bij mijn Foto's http://www.flickr.com/photos/42239030@N04
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: 25 April t/m 5 Mei | Vakantie naar Tsjechië/Slowakije |

Bericht door Hugeau »

Geweldig leuk land, Slowakije!
Plaats reactie