11 maart 2015 | Dagje Ruhrgebiet

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

11 maart 2015 | Dagje Ruhrgebiet

Bericht door mattias »

Goeie middag, Heren.

Het gebeurt regelmatig eens dat ik met de gebroeders Steven en Wouter De Haeck op pad ga.
Veelal in België, maar ook al eens in de buurlanden.
Midden maart was het de beurt aan het Ruhrgebiet.
Reeds een tijdje stond dit op mijn verlanglijst, maar het kwam er nooit echt van.
Nu moest ik dus meegaan en had ik geen andere keuze.. ;-)


Hieronder plaats ik mijn bijdrage van die trip.
Het gaat om een verslag die ik op een Belgisch forum heb neergepend.
Sommige teksten zijn dus aangepast aan Belgische omschrijvingen..
Niet alle treinen komen aan bod, gezien we het overzicht wat willen bewaren op het forum.
Voor de vlotte gang van zaken worden de foto's toonbaar gemaakt op 1024px breedte.
Wil je een vergroting of meer info over de foto, kun je er gewoon op klikken!
Wil je de volledige reeks na elkaar bekijken (op Flickr), klik HIER voor het album.

Na enkele uurtjes slaap, ben ik vrij vroeg naar Halle vertrokken, alwaar we groepeerden.
Dit maal was het enkel de gebroeders en ik.
Doordat we tegen de ochtendspits in Köln moesten passeren, kozen we ervoor om eerst nog langsheen RWE te gaan, ten westen van Köln.
De voorgaande poging van de gebroeders viel letterlijk in het water.
En met de (ditmaal) goede weersvoorspellingen, kon dit niet meer stuk! Of toch??

Bij aankomst zagen we een bruinkool-trein staan aan het sein.
De ene na de andere kwamen uit de richting langswaar de schaduwen teveel plaats innemen in het landschap.
Er waren blijkbaar werken aan de bovenleiding en alles moest via 1 spoor.
De treinen, die via het nieuwe tracé rijden, reden in colonne na elkaar.
Pas wanneer het stil werd aan de ene kant, mocht de andere kant volgen.
Veelal was dit in groepjes van 3 a 4.

We kozen ervoor om ons te verplaatsen naar een iets verdergelegen fotopunt, waar de zon wel al het landschap overgoot met zijn warme gloed.

Afbeelding

Na doorkomst van enkele treinen, reden we uiteindelijk verder.
Na een mislukte poging te Opladen, merkten we na een uur van cargoloosheid, dat we ons best uit de voeten maakten en verder te gaan naar Hilden.
Te Hilden stond reeds een Duitstalige fotograaf te wachten.
Ook die merkte op dat er nog niet veel soeps is geweest.

Niet overdreven veel later zouden we geluk hebben??
Wat komt daar in de verte aangereden?
Ja hoor! Onze eerste "echte" cargo..
DB-Schenker is een vaste waarde op de as Rotterdam - Dillingen, met hun ertstreinen.
Dit keer hadden 189 100 en 189 034 de eer tot het slepen van deze trein.
Opmerkelijk is loc 189 100. Dit is de enige "alleenstaande" loc in rij van de 189'ers van DBS.
Locomotieven 189 091 en 189 099, die eveneens voor DBS werden voorzien, zijn bij levering verkocht aan leasingfirma MRCE.

Afbeelding

En niet overdreven veel later kwam ook Rheincargo langs.
De Class66 met een lange sleep ketels heeft de minste moeite om zicht doorheen het landschap voort te bewegen.

Afbeelding

Ondanks de 2 cargo's, namen we toch het risico om ons te verplaatsen.
Kwestie van enkele fotopunten af te wisselen, reden we verder naar Dusseldorf Eller.
Tussen de bossen door kom je plots op een groot spoorterein uit.
Tijdens het wandelen naar het fotopunt kwam wel al een stromcontainer langs.
Jammer! (dachten we..)
Na weer lange tijd, kwam uiteindelijk nog een container langs.
De loc vervoerde een lange sleep ketels vanuit het noorden van het Ruhrgebiet.
En heel tof dat het daar wel kan, maar de trein rijdt slechts een korte afstand!
De trein beschikt over een rijpad van Moers Gbf naar Köln Gremberg. Niet overdreven ver van elkaar m.a.w. ;-)

Afbeelding

Na de spots in het oog te houden op Drehscheibe Online, werd duidelijk dat Holzlogistik & Güterbahn GmbH Bebra, kortweg HLG, op komst was.
We wisten totaal niet welke firma wat was en lieten ons verrassen door een TRAXX? gehuurd bij Alpha Trains, met een veelvoud aan ketels.

Afbeelding

Tevreden konden we de fotostek achter ons laten en een stapje verder zetten.
Tijdens een tussenstop te Erkrath, konden we een duo aan dieselstelletjes fotograferen.
Niet bepaald het doel van de dag, maar wel een mooie extra! :-)

Afbeelding

Een volgende stop te Langenfeld-Berghausen moest ons de HKX-trein uit Köln richting Hamburg opleveren.
HKX is 1 van de private spoorondernemingen die op lange afstand reizigerstreinen inlegt.
Tot voor kort reden ze met een sleep i6-rijtuigen vanuit Belgie. Bestickerd met reclame en met een zwarte MRCE 182 als voorspan.
Vandaag kregen we helaas een trek en duw-stel op foto. De loc hing achteraan en op kop dus een stuurstand.
Jammer!
Anderzijds wel een br111 op foto kunnen nemen met dubbeldeksrijtuigen..
De inkijk tussen de bomen was een leuke extra! ;-)

Afbeelding

Eindpunt van de reis was voorzien te Ratingen-Lintorf.
Maar doordat er een pijporgel in beeld stond van hardnekkige spotters, zijn we maar iets verder wezen kruipen.
Iets verder op een berm kun je ook mooi fotograferen.
De fotograaf die er reeds stond voordat wij aankwamen, wist te zeggen dat een nieuwe Vectron van BoxXpress in aantocht was.
Vandaar ook de pijporgel op de oude goederenkoer.
Ik liet deze bewust wat aan mij voorbijgaan. De foto moest trouwens in tegenlicht gemaakt worden.

Wel konden we ons verblijden bij het klikken van alweer een keteltrein uit het noorden.
SBB Cargo had de eer deze te slepen. Dit deed ze incognito met een zwarte eurosprinter br189.
Het betreft trouwens 189 093, die (zoals eerder in de tekst vermeld) eerst voor DB-Schenker werd voorzien, maar doorverkocht werd.

Afbeelding

Na een tip van de Duitser, werd koers gezet richting het noorden van Lintorf.
Aan de berm van de autosnelweg heb je een mooie tribune die een wijds zicht heeft over de spoorlijn.
Het is 1 van de weinige fotoplaatsen waar de zon nog zo lang blijft licht geven.
We lieten ons verrassen door deze Ludmilla.
Fijn deze dames nog eens voor de lens te krijgen!

Afbeelding

En net toen we de dag wilden afsluiten en terug te rijden, werden we weer verrast door DB-Schenker met dit keer een br151 richting het noorden, met een ertstrein.
Knappe dame met een leuke trein en in een heerlijk warm zonlicht!

Afbeelding

Na een heerlijke schnitzel mit pommes, werd er koers gezet naar Halle.
Daar namen we weer afscheid en kon ik nadien nog een dik uur verderrijden naar the far West.


MVG
Mattias
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 11 maart 2015 | Dagje Ruhrgebiet

Bericht door arnold »

Leuke serie! Class 66er van HGK nog steeds mijn favoriete loc!
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: 11 maart 2015 | Dagje Ruhrgebiet

Bericht door BjörnNielsen »

Leuk, vooral ook die twee diesel-stelletjes!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 11 maart 2015 | Dagje Ruhrgebiet

Bericht door Jeroen »

Hoop leuks gezien in eEn dagje! Vorig jaar ook in Hilden geweest , is een leuke stek.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Railleon
Berichten: 1093
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 7:30 pm
Contacteer:

Re: 11 maart 2015 | Dagje Ruhrgebiet

Bericht door Railleon »

Fraaie serie geworden!
Plaats reactie