Stamlijn Zwijndrecht

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door Bruno »

Voor wie er geïnteresseerd in is maar eens een topic over de stamlijn van Zwijndrecht.
De stamlijn die het dichtst bij de Kijfhoek ligt (nog geen 1,5 kilometer over het hoofdspoor) , en ongetwijfeld het meest onregelmatig bediend is de afgelopen jaren.

Dit jaar is Van Leeuwen Buizen een stuk of 10 keer bediend, aanvoer is meestal op maandag en afvoer op de woensdag, soms aanvoer op woensdag en afvoer op vrijdag.
Bediening gebeurt meestal door de rangeerploeg van de Kijfhoek, waardoor de tijden onregelmatig zijn, maar in de regel tussen 9:00 en 11:00 komt de trein de stamlijn oprijden. De treinen die ik gezien hebben bestonden telkens uit 5 tot 7 rongenwagens, uiteraard beladen met buizen op de heenweg.

Naar aanleiding van een melding van Floris heb ik vanmiddag de stamlijn even afgefietst, ter hoogte van de Drechttunnel, kijkend richting Van Leeuwen is onderstaand bord aan te treffen;
Afbeelding
600 meter verderop, ter hoogte van de ingang van Unimills is het bord voor de tegenrichting, dus kijkend richting de brug en het station, geplaatst;
Afbeelding

Voorlopig zal er dus geen bediening plaats vinden, de afsluiting van deze 600 meter spoor heeft vermoedelijk met de toestand van het spoor te maken; dit deel van de stamlijn heeft nog houten bielzen die er niet al te best meer uitzien. Zou me niet verbazen als men dit stuk spoor binnenkort dus gaat vervangen. Ik zal er nog wel even over informeren, en als ik meer weet uiteraard hier plaatsen ;)
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door Andre »

Dat is zeker interessante en nuttige info, vandaar verplaatst naar foto's ipv 'nutteloze info' ;)
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door The_Knitter »

De Stamlijn is tot nader order gesloten, nadat er bijna een loc los is ontspoort thv Unimills. Eerst moet er reparatie plaats vinden, en daar is geen haast mee.
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door juniorfotograaf »

Dus toch goed gezien,al was het tentijde van mijn melding nog maar 1 bord en dat staat bij Unimills.
Heb nr 2(of 1,net hoe je kijkt)even niet opgemerkt :oops:
Ben benieuwd wanneer men dat spoor gaat vervangen,kan leuke plaatjes opleveren van werkmat op die lijn :D
Bedankt voor het checken trouwens ;)
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door The_Knitter »

Dat kan nog wel lange tijd duren. ProRail heeft geen haast.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door Nielske1990 »

Zolang dit lijntje in de Netverklaring is opgenomen en een vervoerder zich meldt voor een treinpad heeft de Prorail als infra-beheerder de taak om binnen redelijke termijn te zorgen dat dit treinpad ook beschikbaar komt. Op diezelfde manier heeft men ooit het RMO weer moeten reactiveren voor ACTS, omdat ze vergeten waren dat stukje uit de netverklaring te halen. Dus al leunt Prorail nog zo achterover, als een vervoerder zich meldt zal er vast actie in komen...
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
SB6414
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 11:43 am

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door SB6414 »

Niet alleen als een vervoerder zicht meldt, want het spoor is gewoon in dienst en dus is de beheerder ervan (ProRail as we speak) wettelijk verplicht het spoor binnen redelijke termijn te (laten) herstellen.
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door juniorfotograaf »

Wat ik me afvraag is het volgende.
In een tdr vind je de treinen van en naar v Leeuwen niet terug,in hoeverre is die lijn dan in dienst/opgenomen in een netverklaring ?
Verder hoef je zoals wellicht bekend niet bang te zijn dat er nu heel veel klanten en vervoerders een probleem hebben,de enigste vervoerder die er komt is DBS en dat is dan in opdracht van de enigste klant v Leeuwen.
Verder maakt er sinds een jaar of 5 niemand anders van die lijn nog gebruik.
(ja is echt een jaar of 5 terug,zelf nog gewerkt aan herstel van straatwerk omdat een spotvervoertje van een oude klant een ander stuk stamlijn op wilde,ging toen 1st niet om dat de bestrating hoger lag als de spoorstaven :lol: )
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door Andre »

netverklaring en dienstregeling hebben toch niets met elkaar te maken.

Dat spoor behoort tot het net dus moet het beschikbaar zijn. Vandaar ook dat op diverse plekken op niet of amper gebruikt spoor toch onderhoud verricht moet worden zoals bij de IJzeren Rijn.
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door Bruno »

Wat ik mij dan afvraag; de stamlijn van Zwijndrecht kent twee aftakkingen van de lijn naar Van Leeuwen, namelijk die aan de Noordweg en die aan de Merwedeweg; deze aftakkingen zijn middels een wissel nog steeds aangesloten op de stamlijn zelf maar zijn compleet onbruikbaar; hoort dit deel dan toch ook nog onder de netverklaring?
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
SB6414
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 11:43 am

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door SB6414 »

Ik denk dat het wissel geklemd ligt, en daarmee het spoor buiten dienst is.
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door juniorfotograaf »

Bruno schreef:Wat ik mij dan afvraag; de stamlijn van Zwijndrecht kent twee aftakkingen van de lijn naar Van Leeuwen, namelijk die aan de Noordweg,............ maar zijn compleet onbruikbaar;
Die aan de Noordweg is niet onbruikbaar ;)
Zoals ik al eerder zei:
een jaar of 5(kan een jaartje ernaast zitten) terug,zelf nog gewerkt aan herstel van straatwerk langs het spoor omdat een spotvervoertje van een oude klant eensectie stamlijn op wilde die al enige tijd niet was gebruikt.
Daar kon geen trein rijden omdat de bestrating hoger lag als de spoorstaven,en dat moest dus 1st even over een behoorlijke lengte worden aangepakt,evenals verkeersborden die binnen het profiel vrij ruimte stonden(of midden in het spoor :lol: )
Als men daar de bagger uit t spoor haalt en de wissel een beetje smeert dan kan je dr zo de lijn op,al zal de staat van dat stuk geen turbo snelheden toe laten :mrgreen:
Wat de status wordt van een stuk spoor als het aansluitende wissel is geklemd,durf ik niet te zeggen.
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door The_Knitter »

Om het spot-topic niet meer te vervuilen even hier door:
The_Knitter schreef:Vandaag is Van Leeuwen weer bediend met 1 wagen met buizen. De lijn weer in gebruik? Rij straks wel even langs
Bruno schreef:
The_Knitter schreef:Vandaag is Van Leeuwen weer bediend met 1 wagen met buizen. De lijn weer in gebruik? Rij straks wel even langs
Bediening zelf ook gezien of alleen een wagen op het terrein van Van Leeuwen?
Op het terrein staat/stond namelijk een vrachtwagen-trailer op het spoor beladen met buizen, die vanaf enige afstand wel wat weg heeft van een goederenwagen.
The_Knitter schreef:Heb zelf niks gezien. De gele 6433 zou het werk moeten hebben uitgevoerd met één Sns.
Ik rij er over 20 minuten wel even langs ;)
Bron: mdw DBS, die dit via andere collega gehoord heeft
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door The_Knitter »

Ik ben hierop even langs de stamlijn getuft. Het spoor is inderdaad bereden. Maar bij Unimills staan de afsluitborden (opnieuw) op de sporen. Bij Van Leeuwen Buizen staat één Sns die nog niet gelost is.
Wat ze nu precies willen, zal mij een vraag blijven :shock:
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door Bruno »

Heb mijn foto's van de afsluitborden die bij Unimills staan nog eens goed bekeken, en ze zijn aan het spoor bevestigd met een constructie die zeer eenvoudig te verwijderen is. Een logische verklaring zou kunnen zijn dat het een extra attentie is dat het stuk spoor zeer voorzichtig bereden moet worden.
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door The_Knitter »

Dat klopt. Heb er bij stil gestaan, en is enkel een "schroef". Maar de Mcn mag die niet verwijderen, lijkt mij.
Om die reden is er vandaag ook iemand van Strukton bij geweest.
SB6414
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 11:43 am

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door SB6414 »

The_Knitter schreef:Dat klopt. Heb er bij stil gestaan, en is enkel een "schroef". Maar de Mcn mag die niet verwijderen, lijkt mij.
Om die reden is er vandaag ook iemand van Strukton bij geweest.
Strukton meldt desgevraagd dat er vandaag niemand van hen bij de stamlijn is geweest.
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door The_Knitter »

Hm. Ik heb dit van ene Henk Zwoferink dat Strukton er bij was. Hij meldde tevens ook op de OdR-facebook dat de trein gereden heeft, zoals ik ook van een kennis gehoord had.
Ik citeer hem: "Dat verklaart misschien ook waarom Strukton erbij aanwezig was..."
SB6414
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 11:43 am

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door SB6414 »

Tsja, ik weet het niet. Ik kan er ook niet meer van maken ;) Strukton is meestal wel vrij secuur in het melden van werkzaamheden van haar personeel, in verband met rekeningen sturen...
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door The_Knitter »

Ik snap het helemaal. Ik heb het ook maar van horen zeggen. Zelf heb ik alleen kunnen waarnemen dat het spoor bereden is, en er een wagen bij Van Leeuwen Buizen staat.
Henk en de Mcn die mij dit vertelde vertellen qua trein precies hetzelfde.
Maar mag de Mcn/rangeerder zelf dat stopbord verwijderen? Dat is toch niet toegestaan?
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door juniorfotograaf »

The_Knitter schreef:Ik snap het helemaal. Ik heb het ook maar van horen zeggen. Zelf heb ik alleen kunnen waarnemen dat het spoor bereden is, en er een wagen bij Van Leeuwen Buizen staat.
Henk en de Mcn die mij dit vertelde vertellen qua trein precies hetzelfde.
Maar mag de Mcn/rangeerder zelf dat stopbord verwijderen? Dat is toch niet toegestaan?
Volgens mij is het zo dat een Mcn netje met zijn vingers van borden of andere zaken afmoet blijven die met reden op het spoor zijn geplaatst,dat de mcn de reden niet weet is bijzaak.
Moet je is voorstellen,pak de stamlijn als voorbeeld: trein komt aan,mcn haalt borden weg en vervolgt zijn weg en even later blijkt bv dat er op een sectie spoor geen bouten zitten die de rails op z'n plek houden ivm werkzaamheden,knalt de loc tussen de sporen met een gepeperde rekening als gevolg om de zaak terug op de rails te krijgen.
Zomaar een lullig en simpel voorbeeld,maar zo werkt t wel als je niet op past,kortom enkel bevoegd personeel mag zulke zaken plaatsen en weghalen omdat dat vaak de enige zijn die weten waarom het er is geplaatst ;)
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door Bruno »

ProRail weet te melden;
Ik kan mededelen dat er geen plannen zijn om de spoorlijn bij de Lindtsedijk te sluiten. Op dit moment is er wèl een bijzondere situatie; er zitten namelijk 2 wissels in die spoorlijn die niet volledig meer aan de normen voldoen. Deze wissels willen we graag herstellen, maar omdat er op last van Rijkswaterstaat van oktober tot mei niet langs de dijk gewerkt mag worden, kunnen we daar nu even niets aan doen. Daarom zijn die borden geplaatst en mag er tot mei op die plaatsen alleen stapvoets gereden worden onder begeleiding van een medewerker van onze aannemer. In mei zullen we alsnog de wissels op norm brengen en vervalt de beperking van het stapvoets rijden.
De genoemde wissels betreffen de voormalige aansluiting naar Unimills welke ook op mijn foto's in de eerste post te zien zijn.
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door The_Knitter »

Klopt. Die wissels eisen vernieuwing, en daarop is ook bijna ontspoord

De overweg wordt dan ook aangepakt ivm slechte staat
SB6414
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 11:43 am

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door SB6414 »

Bedankt voor het uitzoeken!
juniorfotograaf
Berichten: 430
Lid geworden op: do aug 23, 2012 1:54 pm
Locatie: In de buurt van een paar spoorlijnen
Contacteer:

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door juniorfotograaf »

BEdankt voor de info idd.
Nu dan maar afwachten wanneer er een nieuwe aanvoer trein wordt gebracht,want die heb ik nog niet :lol:
Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door The_Knitter »

De afsluiting van het spoor is - als het goed is - nu wel voorbij. Althans, dat vertelde het dienstdoende personeel mij hedenmiddag op de afvoer van Van Leeuwen Buizen.
THV de poort bij Unimills is een stuk spoor van het afbuigende spoortje naar Unimills verwijderd (rechter spoor). Zie ook Deze foto van vanmiddag.

Edit: De andere aansluiting van Unimills mist nu ook de 'aansluiting'. Foto
Plaats reactie