28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 310]

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 310]

Bericht door BjörnNielsen »

Omdat ik nog een week vakantie had maar m'n vriendin alweer aan het werk moest had ik nog een week om zelf ergens te gaan hobbyen. Een kleine twee jaar geleden heb ik samen met Leon al enkele uren aan de KBS 310 tussen Magdeburg en Braunschweig gestaan maar in 2011 was de eerste kennismaking met de lijn toen er, nb op maandagavond, de ene na de andere bizarre privaat voorbij kwam (daar kunnen een drietal medeforumleden alles over mee vertellen). Genoeg reden dus om een bezoek te brengen aan de spoorlijn die tot 1990 verdeeld was tussen West en Oost-Duitsland met in Helmstedt én Marienborn strenge grenscontroles.

De heenreis verliep via de grensovergang bij Groningen. Omdat je vervolgens tot Bremen met je nahverkehr-tickets in de IC mag, kon ik zo een uur eerder in Braunschweig aankomen dan gepland (12:40 ipv 13:40). Dit leverde meteen de eerste plaat op bij Schandelah.

Afbeelding
DBS 185 399, Schandelah (D)
Deze belangrijke oost-west-spoorverbinding handelt het meeste goederenvervoer af tussen Polen/Tsjechië/Berlijn/Leipzig enerzijds en Hamburg/Bremen/Rotterdam/West-Duitsland anderzijds. Nadat ik gearriveerd was aan de KBS 310, zoals deze spoorlijn in de boeken staat, passeerde meteen het hoogtepunt van de maandagmiddag. De 399e 185'er in dienst bij DB Schenker heeft zoals bekend fraaie bestickering. De lok passeert hier met een beladen Geco autotrein de brug over de Autobahn 39 ten oosten van het dorpje Schandelah.

Afbeelding
DBS 185 215, Frellstedt (D)
De zon staat al snel te kops in Schandelah en dus werd verkast naar een andere stek. Ik had wel wat stekken uitgezocht maar de meeste moesten zelf nog gevonden worden, wat best gelukt is. Deze lijn is namelijk nog vrijwel niet gedocumenteerd terwijl er toch aardig wat leuke treinen rijden en ook stekken te vinden zijn. Deze maandag was erg matig wat betreft het private goederenvervoer, dus ik moest het met DB Schenker doen. Bij Frellstedt, één halte voor Helmstedt, passeerde deze fraaie gasketelwagentrein met aan kop de 185 215 de Norddeutsche Zuckerraffinerie (de Noordduitse Suikerraffinaderij).

Afbeelding
ITL 186 246, Marienborn (D)
De spoorlijn Braunschweig-Magdeburg kruist in het bos tussen Helmstedt (BRD) en Marienborn (DDR) de voormalige Duits-Duitse grens. De West-Duitsers controleerden in Helmstedt en de Oost-Duitsers deden dat wat hardhandiger en strikter in Marienborn. Het personeel op het station van Marienborn was gehuisvest in het anno 2014 nog altijd rechtopstaande gebouw hier links op de achtergrond. Het station kent nu nog 4 doorgaande sporen maar wie op het station staat zal nog veel meer sporen herkennen, zowel links als rechts van de perrons. Je kan er met zon ook foto's maken tot pakweg 10:00 (dat kwam zaterdag nog van pas), maar op dinsdag (en woensdag ook) was het het grootste deel van de dag bewolkt (soms zelfs regen). Het geeft extra sfeer aan de grimmigheid van het voormalige grensstation. ITL rijdt op werkdagen een Porsche-onderdelentrein van Hannover Nordhafen naar Leipzig-Wahren. De 186 246 passeert hier met 10 beladen Transwaggon schuifwandwagens het station van Marienborn.

Afbeelding
Metrans 185 510, Marienborn (D)
Naast de vele Metrans-containertreinen tussen Hamburg en Praag waar DB Schenker de tractie voor levert, rijdt Metrans er met een van hun eigen lokken ook een. Driemaal per week (ma-wo-vr richting Hamburg, di-do-za richting Praag) verbindt Metrans de containerterminals tussen Hamburg-CTT en Praag. Toen net het zonnetje even door kwam passeerde de 185 510 met zo'n trein te Marienborn op 29 juli 2014. Al ben ik nu ik dit schrijf niet meer zo zeker van of dat deze trein wel is, want op http://poloha.vozu.cz zijn de 185 510 en 185 511 vooral onderweg op de Noord-Zuid-lijn.

Afbeelding
BEG 221 135, Wefensleben (D)
Vanuit de richting Magdeburg was het lange tijd rustig, op wat DBS-treintjes na dan (niet dat daar iets mis mee is maar die zijn toch net wat mooier in de zon). Kort voor 16:00 kwam de fraaie oranje 221 135 van de Bocholter Eisenbahn Gesellschaft met een bouwtrein voorbij. Ze heeft nog een lange reis te gaan alvorens ze weer thuis is. Het stationsgebouw van Wefensleben is al net zo vervallen als vele andere langs de lijn tussen Helmstedt en Magdeburg. Vanaf het perron aan de overkant kan je voor treinen van beide kanten wel een deel van het stationsgebouw als motief meenemen.

Afbeelding
HVLE V330.1, Wefensleben (D)
Na een kort regenbuitje kwam de zon er weer een beetje door wat het licht wel ten goede kwam. HVLE rijdt bijna dagelijks met twee soorten treinen over de KBS 310 tussen Braunschweig en Magdeburg. Een daarvan betreft een kolentrein bestaande uit de bekende wagens van het type Falns. De stoere Blue Tiger V330.1 trekt het geheel hier langs station Wefensleben in oostelijke richting.

Afbeelding
MTEG 189 800, Ovelgünne (D)
Omdat er langzaam een onweersfront vanuit Oost-Duitsland mijn kant op kwam en de zon steeds meer naar het noordwesten zou draaien, zou dat best wel eens kunnen betekenen dat je fraai licht zou kunnen krijgen op de mijns inziens fraaiste stek (die ik tot dan toe kende), namelijk in de bocht bij Ovelgünne. Dat er soms de meest gave treinen over deze spoorlijn rijden bewees HSL wel toen ze met een Prima en een graantrein passeerden toen ik onderweg was naar deze stek. Een trein missen tijdens het verplaatsen, dat zou deze vakantie nog wel vaker gebeuren bleek later, maar toch werd na een uur wachten de teleurstelling van HSL omgezet in vreugde door deze fraaie en uniek in zijn soort zijnde 189 800 van MTEG, die met een beladen Skoda-trein op ARS Altmann-wagens onderweg was in westelijke richting.

Afbeelding
WLE 81, Ovelgünne (D)
De volgende ochtend was het geheel bewolkt en dus ging ik terug naar de heuvel bij Ovelgünne. Het bleef bewolkt en het ging soms zelfs wat regenen waardoor ik er tot iets voor 20:00 bleef. De Westfälische Landes-Eisenbahn GmbH, kortweg WLE, rijdt drie maal per week een containertrein gevuld met bier van het merk Warsteiner tussen Warstein en München of Berlijn. Op maandag en vrijdag richting de Beierse hoofdstad en op woensdag naar de Duitse hoofdstad. Op woensdag 30 juli kon ik na een aantal mislukte pogingen in het Maintal dan eindelijk deze trein vastleggen. WLE 81 is hier met de beladen trein richting Berlijn onderweg op de KBS 310 tussen Braunschweig en Magdeburg en heeft net het stationnetje van Ovelgünne gepasseerd. De lege trein zou de volgende dag bijna roet in het eten gooien, maar daarover later meer...

Afbeelding
LEG 132 158, Ovelgünne (D)
Nog voor het echt te donker werd passeerde gelukkig nog één knaller de bult bij Ovelgünne. Het werd ook meteen de laatste niet-zonplaat van deze vakantie, dus liefhebbers van zonfoto's komen vanaf nu weer meer aan hun trekken ;-) De Leipziger Eisenbahn Gesellschaft heeft de in DDR-kleurstelling zijnde 132 158 in haar bezig en rijdt er oa ketelwagentreinen mee in met name voormalig Oost-Duitsland. De fraaie lok en haar trein passeren hier Ovelgünne op weg naar Braunschweig (en mogelijk verder).

Afbeelding
Locon 189 098, Eilsleben (D)
Al een tijdje niks meer van gehoord of gezien maar hij rijdt blijkbaar nog steeds (of alweer), de steenslagtrein van/naar het Oost-Duitse Schwarzkollm. Op de vroege morgen van donderdag 31 juli 2014 passeerde de op woensdagmiddag uit Nederland vertrekkende en zodoende vermoedelijk flink vertraagde lege trein bestaande uit 60 Fccpps'n hier ter hoogte van Eilsleben met aan kop de 189 098, gelukkig voorzien van een sticker. Na Railion, ACTS, HTRS en Captrain rijdt nu dus Locon dit vervoer (ongetwijfeld al weer enige tijd maar het is mijn eerste plaatje van dit vervoer bij Locon). De beladen variant kwam pas een kleine 24 uur later op dezelfde plek voorbij. Op de linkerachtergrond is het dorp Ummendorf te zien.

Afbeelding
SBB/HSL 421 389, Eilsleben (D)
Enkele portalen verder is de spoorlijn in een ingraving aangelegd waardoor veel fotomogelijkheden ontstaan. Met zon is alles natuurlijk veel mooier maar nóg mooier is het als er een hele hoop wolken bij aanwezig zijn. Door de vocht die van de regen van woensdag nog in de lucht zat ontstonden er vroeg en snel al stapelwolken maar oa deze SBB 421 389, vermoedelijk voor HSL Logistik onderweg, kwam met een ketelwagentrein (33 - 1203, benzine) netjes in de zon voorbij. Nog geen 5 seconden kwam overigens de WLE 81 van achter met de lege Warsteiner-trein...

Afbeelding
HGK 185 587, Ummendorf (D)
De met een HGK én MEV sticker rondrijdende 185 587 had op 31 juli 2014 een ketelwagentrein (stofcode 33 - 1203) aan de haak naar Magdeburg Rothensee. De lok zou 1,5 uur later los terugkeren. Zo ver was het nog niet ten tijde van deze klik, ter hoogte van het dorp Ummendorf.

Afbeelding
ERS 189 213, Eilsleben (D)
Ten behoeve van het container- en wissellaadbakkenvervoer tussen Rotterdam en Poznan zijn onlangs de 189 212 en 189 213 in "Linked by Rail"-bestickering gepresenteerd. Beide loks hebben daarnaast aan een zijde de Poolse vlag en aan de andere zijde de Nederlandse vlag gekregen. Het is inmiddels een gewild object onder de fotografen in oa Duitsland en Nederland. Wil je de lok daadwerkelijk voor de Poznan-Rotterdam-shuttle bij daglicht kunnen fotograferen, dan zal je voor het grootste deel van de week naar Duitsland moeten gaan, want de aankomst en vertrek in Rotterdam vinden in het donker plaats. Op 31 juli had ik het geluk dat de 189 213 met een vol beladen trein uit Poznan onderweg was richting Nederland en hier bij Eilsleben op de foto gezet kon worden.

Afbeelding
EVB 140 870, Eilsleben (D)
Een uur later diende zich de volgende private goederentrein aan en dat was wederom niet de minste. Op de Oost-West-as rijden diverse BLG autotransporttreinen, vaak beladen met gloedjenieuwe Skoda's. De van DB Schenker overgenomen 140 870 is met enkele soortgenoten in een fraaie EVB-jas gestoken en krijgt zo haar tweede leven in het goederenvervoer. Kort na de Regionalbahn richting Braunschweig passeerde deze fraaie lok met de beladen trein in westelijke richting voorbij Eilsleben.

Afbeelding
RBH 105 / 143 186, Eilsleben (D)
Even later ontdekte ik een nog fraaiere stek een paar portalen naar achteren. Eerst kwam er een DBS 155'er voorbij. Gelukkig kwam er later ook nog een private goederentrein deze avond en wel in de vorm van de ex DB 143 186 die nu als lok 105 bij RBH rijdt. Met een butadieentrein (stofcode 239 - 1010) heeft de trein zojuist Eilsleben gepasseerd en is onderweg richting Braunschweig.

Afbeelding
RTB 185 671, Eilsleben (D)
Nadat een Rurtalbahn dieselloc donderdag de butadieentrein tussen Venlo en Geleen Lutterade DSM v.v. heeft gereden heeft in Venlo de 185 671 de trein weer overgenomen en passeert hier kort voor Eilsleben de ingraving. De trein is onderweg naar het Tsjechische Kralupy maar zo ver zal de Railpool-lok niet komen.

Afbeelding
RTB 186 110, Eilsleben (D)
Sinds mei 2013 is de 186 110 van Rurtalbahn Cargo als RailMagazine-lok op het spoor aan te treffen. De lok heeft ten behoeve van het 35 jarige jubileum van het spoorwegvakblad Rail Magazine deze speciale outfit aangemeten gekregen. Ik was nooit in de gelegenheid deze lok op de foto te zetten maar op vrijdag 1 augustus lukte het dan eindelijk, toen dit blauw-witte wonder met een vol beladen PCC-shuttle onderweg was van Rotterdam naar Frankfurt/Oder en hier kort voor Eilsleben in een heerlijk ochtendzonnetje passeert.

Afbeelding
ERS 189 202, Eilsleben (D)
Ik had altijd het idee dat de lok van de Poznan-Rotterdam-shuttle de volgende ochtend wel weer terugkomt met de trein naar Polen (dat gebeurde soms wel namelijk), maar helaas was de lok uitgewisseld in Rotterdam. Gelukkig stuurde ERS Railways niet een zwart hok maar 'tweety' 189 202, die onlangs voorzien is van een ERS logo, hier met een volledig beladen trein ter hoogte van Eilsleben.

Afbeelding
DBS 140 560, Eilsleben (D)
Meerdere malen per dag kwam ik dit soort treinen tegen, bestaande uit schuifwandwagens en lege dan wel beladen autotransportwagens. Vaak met een 145 of 185'er maar deze ochtend was het oudgediende 140 560, nog met oude pantograaf, die zo'n trein voorbij Eilsleben trok.

Afbeelding
RTB 185 622, Eilsleben (D)
Laatste plaat op deze stek (waarna het een uur lang even rustig werd en ik rustig kon verkassen naar het volgende fotopunt) was deze fraaie 185 622 van RTB Cargo met een azijnzuurtrein (stofcode 83 - 2789) in Ermewa Zacns'n.

Afbeelding
SBB/HSL 421 389, Niederndodeleben (D)
Ik reed gelukkig met de treinen mee richting het oosten, dus iets missen was onmogelijk :-) Het laatste dorpje voor Magdeburg is Niederndodeleben en ik wilde hier vooral de middagstek gebruiken voor een paar plaatjes, maar voor het zover was konden eerst nog een paar treintjes richting Magdeburg op de foto gezet worden. De leukste was deze voor HSL rijdende SBB 421 389 met een ketelwagentrein.

Afbeelding
EGP 142 042, Niederndodeleben (D)
Nog niet op de beoogde middagstek maar de zon was dan ook nog niet doorgedraaid, dus vanaf puntje perron deze klik gemaakt van de doorkomst van de fraaie en onlangs in de blauwe huiskleur gestoken 142 042 van EGP, hier met de cementtrein Berlin Greifswalder Straße - Geseke Süd.

Afbeelding
R4C 185 533, Niederndodeleben (D)
Het voormalige stationsgebouw van Niederndodeleben staat bijna op instorten maar vooralsnog zijn er geen plannen om de boel op te ruimen. Het kon zodoende mooi als motief dienen voor de passage van de beladen kolentrein uit Profen naar Helmstedt Buschhaus, die overigens met deze rail4chem-lok 185 533 tot Braunschweig Rbf rijdt, Vanaf daar neemt een dieselloc de trein over tot de kolencentrale bij Helmstedt.

Afbeelding
SBB/HSL 421 372, Marienborn (D)
Op zaterdagochtend bleef het lang bewolkt dus werd pas later opgestaan en gekozen voor een stek waar je ook met bewolkt weer goed uit de voeten kan. Toch brak na aankomst op station Marienborn, waar slechts eenmaal per 2 uur een trein stopt in het weekend, de zon door. Toen de zon naar het kopse begon te draaien passeerde deze fraaie graantrein met aan kop de SBB/HSL 421 372. Elke dag zijn er wel een of meerdere graantreinen te zien op de KBS 310 en ik had ze ook al met een SBB 421 zien rijden maar kon er toen fototechnisch niets mee. Doordat mijn stoptrein richting het westen enkele minuten vertraagd was kon deze er nog niet opgezet worden :-)

Ik had voor de terugreis de IC gereserveerd via Hannover en Deventer en die ging pas om 16:50 uit Braunschweig. Ik had dus nog enkele uren de tijd om nogmaals naar Schandelah te gaan (twee stations voor Braunschweig). Dit keer lukte het wel enkele privaatjes te klikken:

Afbeelding
PBG 185 612, Schandelah (D)
Een aantal keer per week rijdt PBG - Preussen Bahn GmbH een containertrein tussen Dresden Friedrichstadt en een van de Hamburger containerhavens. De stamlok voor deze trein betreft de met Emons-stickers voorziene 185 612, die op zaterdagmiddag 2 augustus zojuist de Autobahnbrücke over de A39 bij Schandelah is gepasseerd.

Afbeelding
DB 101 060, Schandelah (D)
De Bundespolizei kwam ook nog even kijken, gelukkig niet in eigen persoon maar in de vorm van de 101 060 van DB Fernverkehr. Met IC 2038 uit Leipzig naar Emden aan de haak is de lok onderweg naar z´n eerst volgende stop te Braunschweig Hbf.

Afbeelding
MEG 708, Schandelah (D)
Op zaterdag rijdt de MEG een containertrein van Leipzig naar Hamburg. Vanwege spoorwerkzaamheden reed de trein op 2 augustus 2014 niet via Wittenberge maar via de lijn Magdeburg-Braunschweig. In een gesluierd zonnetje passeert lok 708 met de vol beladen trein de brug bij Schandelah.

Een mooie afsluiter van deze vakantie!

Alle foto's zijn te vinden op https://www.flickr.com/photos/bjornnielsen
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door Maarten »

Wow! Lekkere serie!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door Ronnie »

Fraaie serie bij elkaar geklikt :).
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
trein1985
Berichten: 541
Lid geworden op: za mar 29, 2014 9:33 pm

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door trein1985 »

prachtige foto serie
Jordy5834
Berichten: 488
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 3:52 pm
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door Jordy5834 »

Fraaie platen, met een aantal knallers!
Treinen rijden niet op tijd, maar op rails...
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door mattias »

Had er reeds enkele zien voorbijflitsen op Flickr..
Maar Zo'n overzichtje is altijd fijn om te herbekijken..

Mooie serie, Bjorn!
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Gebruikersavatar
TonM
Berichten: 218
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 10:53 am
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door TonM »

Ja,Bjorn hier ga je voor,ik had al enkele gezien op flickr,maar nogmaals SUPER
db2612
Berichten: 442
Lid geworden op: do aug 23, 2012 10:04 pm
Locatie: Delft

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door db2612 »

Mooie serie.
Kijk ook eens bij mijn Youtube http://www.youtube.com/user/db2612
Of kijk bij mijn Foto's http://www.flickr.com/photos/42239030@N04
PatrickvH
Berichten: 188
Lid geworden op: za feb 08, 2014 10:16 am
Contacteer:

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door PatrickvH »

Erg fraaie serie!
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7617
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door Peter »

Fraai, ook de andere series.
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
martijnm71
Berichten: 161
Lid geworden op: di nov 26, 2013 1:11 pm
Contacteer:

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door martijnm71 »

Mooie foto's!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door Rens »

Luxe serie! Ik had het merendeel al op flickr langs zien komen, maar zeker de foto's van de 189 800 en de 132 158 zijn echte knallers!
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door arnold »

In een woord geweldig Björn!
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door JUSTINIAN »

Hallo Björn! Ge-wel-di-ge fotosessie! Over de 185 510 bij Marienborn kan je gerust zijn: op de door jou aangehaalde site http://poloha.vozu.cz/ staat de 185 510 op 11 augustus 2014 om 14;35 te Nürnberg (Rbf denk ik) en de 185 511 te Leipzig (Engelsdorf?) -en beide stations liggen niet op de Nord-Süd Strecke. Die Metrans 185ers kunnen dus best een uitstap maken. Vooral die te Leipzig lijkt me van Hamburg over Berlijn gereden te zijn, aangezien dat korter is dan Hamburg-Hannover-Berlijn.
Winterman
Berichten: 30
Lid geworden op: vr feb 28, 2014 6:38 pm

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door Winterman »

Een fraaie serie zeg!
Gebruikersavatar
hieronymus
Berichten: 187
Lid geworden op: za dec 08, 2012 9:33 am

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door hieronymus »

Wat mij betreft de serie van het jaar, afwisselt loc aanbod en variërend landschap.
Goeie keus daar naar toe af te reizen.
"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat." Johan Cruijff 1946-2016
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: 28 juli - 2 aug. | De voormalige grens met de DDR [KBS 3

Bericht door robehv »

Erg fraaie plaatjes!
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Plaats reactie