6 t/m 21 juli | Rhein-Main-Elbe-Spree [24 foto's]

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

6 t/m 21 juli | Rhein-Main-Elbe-Spree [24 foto's]

Bericht door BjörnNielsen »

De afgelopen zomervakantie ben ik op vakantie geweest naar Boppard, Würzburg, Dresden en Berlijn. Een keuze uit de ruim 90 foto's vind je hier:

Afbeelding
DB 103 113, Boppard (D)
Bijna dagelijks rijdt DB Fernverkehr met een lok van de serie 103 in de reguliere Intercity-dienst tussen Münster en Stuttgart. Op zondag 6 juli 2014 was de fraaie 103 113 onderweg met IC 119 naar Innsbruck en passeert hier kort voor Boppard, dankzij een kleine vertraging van 10 minuten, in de zon.

Afbeelding
NMBS 2835, Kamp Bornhofen (D)
Tijdens een vaartochtje op de Rijn kon maandagmiddag 7 juli deze 2835 van NMBS gefotografeerd worden. Aan de haak de bekende chemiependel Ludwigshafen BASF - Antwerpen, die in de boeken als GC 47548 bekend staat, hier ter hoogte van Kamp Bornhofen.

Afbeelding
BLS 186 251, Boppard Hbf (D)
De 186 251 is enig in zijn soort, dat wil zeggen in dienst bij BLS Cargo. Deze (nog?) niet-bestickerde Traxx mocht op dinsdag 8 juli 2014 de Milaan-Blerick-shuttle van tractie voorzien. Het station van Boppard en dan met name de Säuerlingsturm leent zich uitstekend voor diverse verschillende opnames van passerende treinen. Deze toren was onderdeel van het voormalige Romeinse kasteel Bodobrica en tevens onderdeel van de stadsmuur. Het staat anno 2014 onder monumentenzorg.

Terwijl het weer alleen maar slechter werd ging de vakantie natuurlijk gewoon door. De meeste regen viel dinsdag en woensdag was dan de reisdag via Frankfurt naar Würzburg.

Afbeelding
DBS 140 539, Gemünden/Main (D)
Vanaf het viaduct over de Main heb je oa zicht op het stadje Gemünden, wat eigenlijk niet veel voorstelt: enkele winkeltjes en restaurantjes en dat was het eigenlijk wel weer. Nee het moet in dit stadje (eigenlijk meer een dorpje) met name komen van leuke treinen. Daar rijden er overigens genoeg van, ook met bewolkt weer. Gemünden is een spoorwegknooppunt; de spoorlijnen vanuit Fulda en Aschaffenburg komen hier bijeen en gaan na het station weer uiteen; naar Schweinfurt en richting Würzburg. Oudgediende 140 539 van DB Schenker was op deze woensdagavond onderweg met een ketelwagentrein richting Aschaffenburg en verder.

Afbeelding
TXL 185 537, Gemünden/Main (D)
De volgende ochtend was het nog steeds bewolkt en dus konden er nog enkele foto's gemaakt worden vanaf de brug over de Main in Gemünden. Kort na aankomst passeerde de LKW Walter-trein van Wanne Eickel naar Wenen, met aan kop de zilveren 185 537 van TX Logistik.

Afbeelding
RTB 193 832 + 185 636, Retzbach-Zellingen (D)
De Rurtalbahn heeft onlangs deze fraaie Vectron in haar lokkenbestand opgenomen. Momenteel de fraaiste Vectron van Siemens die rondrijdt. Op donderdag 10 juli 2014 was de 193 832 met de 185 636 in opzending en een ARS Altmann-trein onderweg van Bremerhaven richting een van de Zuid-Duitse autofabrieken en passeert hier in het Maintal het stationnetje van Retzbach-Zellingen.

Zaterdag ging de reis per ICE verder naar het oosten, de stad Dresden en het Elbedal stond op het programma. Niet de treinen bleken hier uiteindelijk het hoogtepunt, maar het bezoek aan de Bastei bij Kurort Rathen. Aanrader!

Toch werden er natuurlijk ook wat treinen geklikt:

Afbeelding
ÇD 371 004, Dresden Cotta (D)
Hoog op het verlanglijstje in Dresden stond de gecombineerde Citynightline 457 en 50473 uit Amsterdam en Kopenhagen naar Praag. De grote vertragingen van een paar jaar geleden komen bijna niet meer voor en de route in Berlijn is inmiddels ook gewijzigd, dus voor een zonplaat kan je nu beter rondom Dresden gaan staan. Samen met de nachttrein uit Zürich (waarover later meer) is deze trein de enige die ten westen van Dresden met een lok van de serie 371 rijdt. De Eurocity´s tussen Praag en Berlijn hebben namelijk een lokwissel op Dresden Hbf. Ondanks het zonnige weer dat voorspeld was gedurende de 5 dagen dat we in Dresden waren bleek zondagochtend 13 juli de enige waarop de zon echt goed scheen. Ter hoogte van het stationnetje Dresden-Cotta voert de spoorlijn Coswig-Dresden korte tijd langs de Elbe. De 371 004 trekt twee IC rijtuigen en de beide Citynightline gedeeltes vanaf Berlijn Südkreuz tot aan Praag.

Afbeelding
rail4chem 185-CL 006, Dresden Cotta (D)
De schaduwen waren inmiddels bijna verdwenen en dus nam ik rond half 8 een kijkje op het perron van station Dresden Cotta. Eén foto op de vorige stek vond ik ook wel weer genoeg namelijk. Ik was zowaar niet de enige fotograaf, een localo kwam net het perron oplopen dus liep ik maar achter hem aan, nog niet wetende dat dit fraaie fotopunt op het puntje van het perron mogelijk was. Na een tweede nachttrein en een DBS, was de beurt aan de privaten , en wel in de vorm van de immer nog met rail4chem logo's bestickerde 185-CL 006. Met aan de haak een lege ketelwagentrein (want geen UN-bordjes) passeert de trein hier ter hoogte van het stationnetje Dresden Cotta.

Afbeelding
ÇD 372 014, Königstein (D)
Op het denkbeeldige verlanglijstje stond ook een bezoek aan enkele zeer fraaie fotopunten in het Elbedal. Helaas bleek elke ochtend Dresden vrij zonnig te zijn maar het 30 km verderop gelegen Elbedal nog flink bewolkt, soms zelfs met strak blauw op de achtergrond... Om het goederenvervoer in het Elbedal te kunnen begrijpen is het belangrijk om te weten dat er overal en nergens lokwissels worden doorgevoerd. Soms al in Falkenberg(Elster) of Leipzig-Engelsdorf, maar meestal in Dresden-Friedrichstadt, Heidenau, Pirna of Bad Schandau. De Tsjechische spoorwegen, České dráhy, rijden zelf diverse autotransporttreinen vanaf/tot Falkenberg(Elster), waar andere maatschappijen de trein vervolgens overnemen. Meestal zijn dit BLG wagens, maar deze ochtend was het een sleep Cobelfretwagens. De blauwe 372 014 is op maandag 14 juli 2014 onderweg naar Tsjechië en heeft zojuist het stationnetje van Königstein gepasseerd.

Afbeelding
ÇD 371 004, Dresden Hbf (D)Alleen rond de langste dag is het mogelijk een zonplaatje onder de fraaie kap van Dresden Hbf te maken van de aankomst van de gecombineerde nachttrein uit Praag naar Amsterdam, Kopenhagen en Zürich. In tegenstelling tot de treinen naar Praag 's ochtends rijdt deze zoals beschreven gecombineerd tot Dresden. Aankomst is 20:47 en alleen bij een punctuele aankomst is er een plaatje mogelijk, de zon zakt toch sneller dan je denkt in Oost-Duitsland. Zaterdag was de trein voor het mooie net 5 minuten te laat, zondag was het bewolkt maar zoals het bekende spreekwoord luidt, driemaal was dus inderdaad scheepsrecht! Op maandag 14 juli mocht de ÇD 371 004 het geheel, dat bestaat uit IC60456 naar Berlin Südkreuz, CNL456 naar Amsterdam Centraal, CNL40456 naar Kopenhagen, CNL458 naar Zürich HB en IC61458 naar Erfurt tot aan Dresden Hbf rijden en staat nu te wachten tot het rangeerpersoneel de achterste twee gedeeltes heeft afgekoppeld. De 371 004 rijdt dan door tot Berlijn Südkreuz en keert de volgende ochtend terug met de tegentrein. Het tweede gedeelte wordt dan door de al gereedstaande 371 201 tot Erfurt meegenomen en keert eveneens met de tegentrein de volgende ochtend terug.

Afbeelding
ITL 250 006, Niederwartha Stausee (D)
Tussen de stations Niederwartha en Cossebaude ligt een aangelegd meer waar 's nachts energie wordt opgewekt door middel van een waterkrachtcentrale. Deze centrale kan je mee in beeld nemen maar dan moet je wel héél erg groothoeken dus vandaar de keus voor deze uitsnede. De treinen tussen Coswig en Dresden-Friedrichstadt rijden hier fraai door de bocht. Met 32 lege Uas'n passeert de ITL Tiger 250 006 hier ter hoogte van Niederwartha onderweg richting Dresden-Friedrichstadt.

Afbeelding
ÇD 371 015, Königstein (D)
Tijdens een dagtrip naar het Elbedal (met zo'n toeristenbus) was er ruim een uur de tijd om in Königstein door te brengen. Naast een verlate lunch kon ik hier ook enkele treintjes op de foto zetten. Het wachten was namelijk op de Knödelpresse met de Eurocity naar Hamburg-Altona. De ÇD 371 015 "Václav" heeft EC 174 uit Budapest aan de haak en passeert her de fraaie stationsgebouwtjes van Königstein. Links is een klein stukje van de rivier de Elbe te zien.

Afbeelding
DB 182 016, Dresden Hbf (D)
De 182 016 is bestickerd met reclame voor het Verkehrsverbund Oberelbe en rijdt haar slagjes op de S1 tussen Meißen Triebischtal en Pirna/Schöna. Op woensdag 16 juli zat ze in de omloop die vanwege werkzaamheden niet verder reed dan Pirna. Met een beetje rekenwerk kon deze fraaie lok rond 13:00 op de plaat gezet worden bij het vertrek vanaf het Dresdener Hauptbahnhof als trein 37735 naar Pirna.

Afbeelding
DB 218 832 + ÇD 371 201, Niederwartha (D)
Totaal verrast was ik, toen deze combinatie voorbij kwam. Vermoedelijk was er geen machinist beschikbaar die op een 371 mag rijden, want minstens al vanaf Leipzig Hbf zat deze 218 832 ervoor. De trein was ook gewoon netjes op tijd en gezien het feit dat de Tsjechische lok gewoon de pantograaf op had, bewijst wel dat de lok niet kapot was. Vanaf Dresden reed ie overigens gewoon weer zelf verder richting Praag. Met aan de haak de IC 61459 en CNL 459 uit Zürich HB passeert het geheel hier ter hoogte van Niederwartha.

Op donderdagochtend was het tijd om te vertrekken naar de laatste bestemming van deze vakantie: Berlijn!

Afbeelding
GVG 109-3, Berlin Moabit (D)
Heel erg hoog op het verlanglijstje en deels de reden van de aanschaf van mijn huidige objectief was de mogelijkheid wat meer wide-screen foto's te kunnen maken op de Fennbrücke in Berlijn. Ik ben er nu al 3 keer geweest, maar steeds lukte het niet de perfecte plaat te maken, simpelweg doordat je met 35mm hier minder goed terecht kan. Een van de mooiste treinen die over deze verbindingsbrug rijdt betreft de nachttrein Malmö-Berlijn v.v. Deze rijdt in het hoogseizoen drie keer per week en wordt op Duits grondgebied (van/tot Sassnitz) gereden door een van de drie Holzrollers die Georg Verkehrsorganisation GmbH (GVG) tot haar beschikking heeft. Het wagenpark is van Veolia, maar de logo's zijn inmiddels niet meer op rijtuigen te bewonderen, dat was twee jaar geleden wel het geval. Op dinsdag en vrijdagochtend arriveert de trein rond 6:20 op Berlin Hbf (tief). Het materieel wordt overdag gestald op Berlin Lichtenberg en om dat te bereiken is het het snelst om met de lok om te lopen en via de S-Bahn Innenring naar Lichtenberg te rijden. Dit geeft een aantal fotomogelijkheden, waarvan ik deze persoonlijk de mooiste vind (op zondag is er meer mogelijk omdat de trein dan ruim een uur later aankomt, waarover later meer). Op vrijdag 18 juli 2014 is het de logoloze 109-3 die met drie slaaprijtuigen als D 301 netjes op tijd Berlin Hbf heeft bereikt en na lok omlopen nu leegmat vertrokken is richting Lichtenberg en hier ter hoogte van Berlin Moabit passeert.

Afbeelding
DB 182 013, Berlin Ostkreuz (D)
Nee, geluk was het eigenlijk niet, de 182 013 met reclame voor de BUGA 2015 in Havelberg op deze plek tegen te komen. De avond er voor al zag ik de lok toevallig over de Stadtbahn rijden. Met die info kan je precies uitrekenen wanneer ie weer voorbij komt. Dat dit overigens niet altijd op gaat, merkte ik dezelfde dag nog (daarover later meer). De fraaie door kindertekeningen bestickerde lok is hier met RE 18169 van Brandenburg Hbf naar Frankfurt/Oder onderweg en rijdt hier tussen de S-Bahn-stations Warschauer Straße en Ostkreuz, waar ze volop aan het moderniseren zijn maar waar je nog altijd vrijuit kan fotograferen. Op de achtergrond is de O2-arena te zien, waar menig groot artiest al een optreden heeft gegeven.

Afbeelding
PKP 5 370 001, Berlin Jannowitzbrücke (D)
Doordat ik in het bos bij Fangschleuse de eerste Eurocity naar Berlijn tegenkwam met de bestickerde 5 370 001, wist ik dat deze lok Eurocity 45 mee terugneemt naar Polen. Ten behoeve van het Open'er Festival in Gdynia, begin juli 2014, zijn twee PKP Husarz'en bestickerd in deze witte outfit. Naast deze 5 370 001 is dat ook de 008, alleen mag die als enige niet in Duitsland rijden. Met enkele minuten vertraging is de 5 370 001 vertrokken uit Berlin Hbf en passeert hier ter hoogte van de Jannowitzbrücke en zal weldra een stop maken op Berlin Ostbahnhof. Over de gebouwen op de achtergrond hoef ik volgens mij niet zoveel meer te zeggen, toch ;-)

Afbeelding
PKP 189 152, Erkner (D)
Zaterdagochtend wilde ik aan de lijn naar Frankfurt/Oder staan maar in Berlin-Wilhelmshagen waren nog teveel schaduwen dus koos ik voor de ochtendstek op het oude S-Bahnhof van Erkner, het eindpunt van de S3. Inmiddels is voor zowel DB Regio als de S-Bahn een nieuw perron/station gebouwd, maar het oude perron is nog niet opgeruimd. Maar goed ook want het dient zodoende als motief voor een optocht van drie privaatjes in een half uur op deze zaterdagochtend. Allereerst kwam PKP 189 152 met een sleep met kolen beladen Eanos'n voorbij. Vermoedelijk afkomstig van de Berliner Westhafen omdat ik daar eerder deze wagens aantrof en ze later vandaag weg waren.

Afbeelding
PKP 5 370 001, Berlin Köpenick (D)
Vanaf het parkeerdek in Berlin-Köpenick wachtte ik zaterdagmiddag op de Eurocity 44 uit Warschau, die tot mijn geluk met de 5 370 001 reed.

Afbeelding
DB 346 995, Berlin Warschauer Straße (D)
Terug in Berlijn op weg naar een verkoelend terrasje werd net het rangeerlokje van het voormalige Talgo-werk bij de Warschauer Straße uitgezet. Hier worden anno 2014 oa de CItynightline treinen schoongemaakt. De 346 995 was druk in de weer met het materieel voor de zondagse ICE 1009 naar München. De ICE-treinen in de serie 100x worden met het voormalige Metropolitan-materieel gereden en rijden enkele keren per dag tussen Berlijn en München.

Afbeelding
GVG 109-3, Berlin Greifswalder Straße (D)
Zoals eerder beschreven rijdt ook op zondag de nachttrein Malmö-Berlijn maar komt deze, in tegenstelling tot dinsdag- en vrijdagochtend, ruim een uur later in Berlijn aan. Dit komt omdat de rijtuigen meegaan op de bootverbinding tussen Trelleborg en Sassnitz en ze dus afhankelijk zijn van de dienstregeling van deze veerpont. Vanwege het latere aankomsttijdstip is een foto van de afvoer van het materieel vanaf Berlin Hbf naar Lichtenberg ook mogelijk op S-Bahnhof Greifswalder Straße. De 109-3 van GVG passeert hier iets voor half 9 het voormalige Stellwerk.

Afbeelding
BVG 1093-1, Berlin Nollendorfplatz (D)
De Berlijnse U-Bahn kent momenteel een aardige diversiteit aan rondrijdend materieel. Langzaam worden de oude U-Bahn-stellen vervangen door modernere, maar echt snel gaat het niet. De enige in de DDR gebouwde U-Bahn stellen zijn van het type G en rijden alleen op de U2 rond. Stel 1093 en een soortgenoot arriveren hier op de Hochbahn bij de Nollendorfplatz als U2 naar Theodor-Heuss-Platz. Op de achtergrond is de eind 19e eeuw gebouwde Lutherkirche te zien.

Afbeelding
DBS 232 567, Strausberg (D)
Tweemaal per week rijdt DBS/EWR een knikketeltrein tussen Seddin en Kostrzyn (PL). Alleen op maandagochtend rijdt deze met een vaste en betrouwbare dienstregeling richting Polen. De route loopt altijd over de zgn Ostbahn, een enkelsporig dieselbaanvak dat tot Strausberg nog gezelschap heeft van de S5. Op maandag 21 juli 2014 reed de trein met 60 minuten vertraging waardoor de zon stukken beter stond. Na Strausberg zijn er nog maar een paar kruisingsmogelijkheden en dus is er slechts 1 pad per uur mogelijk, dit omdat er ook een uurdienst gereden wordt door de Niederbarnimer Eisenbahn. Zodoende is het mogelijk de trein met de S-Bahn in te halen en enkele plaatjes in Strausberg te maken, hier staat de trein een klein half uur stil.

Afbeelding
EWR 232 512, Berlin Lichterfelde West (D)
Slechts enkele keren per week, maar meestal op ma-wo-vr (alhoewel ik ook wel eens ma-di-wo gelezen heb) vertrekt de met Ford-onderdelen beladen Megacombi-trein uit Berlin Lichterfelde West naar Keulen. Tot Berlin Wannsee getrokken door een 232, meestal van East West Railways. Aldaar neemt een DB Schenker Elok de trein over. Ondanks dat de sluierbewolking de overhand begon te nemen probeerde de zon er toch nog even goed doorheen te komen, toen de trein met pakweg -20 vertrok met een flinke rookpluim. En zo kon eindelijk een streep gezet worden door twee treinen die al jaren op het todo lijstje stonden. De Ostbahn-Knicker en de Megacombi-Ford.

Tot zover ook de foto's van deze zomervakantie!

Alle foto's zijn te vinden op https://www.flickr.com/photos/bjornnielsen
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: 6 t/m 21 juli | Rhein-Main-Elbe-Spree [24 foto's]

Bericht door Ronnie »

Mooie afwisselende serie :).
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: 6 t/m 21 juli | Rhein-Main-Elbe-Spree [24 foto's]

Bericht door Maarten »

Heerlijk om met deze platen het weekend in te gaan, genieten!
Gebruikersavatar
TonM
Berichten: 218
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 10:53 am
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: 6 t/m 21 juli | Rhein-Main-Elbe-Spree [24 foto's]

Bericht door TonM »

Supers,mooie serie,Bjorn
db2612
Berichten: 442
Lid geworden op: do aug 23, 2012 10:04 pm
Locatie: Delft

Re: 6 t/m 21 juli | Rhein-Main-Elbe-Spree [24 foto's]

Bericht door db2612 »

Zeer mooie serie.
Kijk ook eens bij mijn Youtube http://www.youtube.com/user/db2612
Of kijk bij mijn Foto's http://www.flickr.com/photos/42239030@N04
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 6 t/m 21 juli | Rhein-Main-Elbe-Spree [24 foto's]

Bericht door Jeroen »

Genieten Björn! 8-)
Dewey
Berichten: 100
Lid geworden op: za mar 01, 2014 10:30 am

Re: 6 t/m 21 juli | Rhein-Main-Elbe-Spree [24 foto's]

Bericht door Dewey »

Hele fraaie serie!
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: 6 t/m 21 juli | Rhein-Main-Elbe-Spree [24 foto's]

Bericht door robehv »

Ook erg mooie plaatjes! fijn dat je de foto's op het forum zet kan ik ze tenminste ook zien:)
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Plaats reactie