Mei/juni 2014 | Interrail

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Mei/juni 2014 | Interrail

Bericht door JUSTINIAN »

Hoi allemaal,
ik ben een weekje terug van interrailen door Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Na mijn foto's in veiligheid gebracht te hebben -en een paar dagen nodig gehad te hebben om van de 5-1 tegen Spanje na te genieten- komt mijn van-dag-tot-dag verslagje. Omdat ik in de planning een dag te kort gerekend had, heb ik die in Antwerpen doorgebracht, vandaar, dat de aftrap op 21 mei in Antwerpen Luchtbal werd verricht door SNCF 67629, een van de weinige FRETjes in het blauw:
Afbeelding67629 LuBa 21V14 by leon2711schrijvers

Op 22 mei bleef het blauw, maar nu met InfraBel 6238 met een werktrein in Gent Sint-Pieters:
AfbeeldingInfraBel 6238 InfraGent 22V14a by leon2711schrijvers

Dezelfde avond ging ik naar huis na mijn 'extra' dag gebruikt te hebben. Een week later ging het in grijs en regen naar Remagen, via Köln Hbf, waar 101 006 het nodig vond om reclame te maken voor het Berner Oberland. Ingenoemd Oberland ligt Spiez, hoofdkwartier van BLS en bedevaartsoord voor iedereen, die de BLS een goedhart toedraagt.
Afbeelding101 006 KolleH 28V14a by leon2711schrijvers,

Op 29 Mei 2014 werd het tijd voor het eerste snufje stoom. Pacific 01 150 had nét een klein defect opgelopen en 01 1066 was eveneens verhinderd. Zodat 01 202 van de Zwitserse Verein Pacific 01 202 mocht invallen. Tussen de S-Bahnen door en op het puntje van Bahnsteig 1 werd de intocht van 01 202 in Mannheim op de chip gebrand:
Afbeelding01 202 Mannheim 29V14c by leon2711schrijvers

Helaas zou de dag zeer slecht eindigen.Ik had een goedkoop pensionnetje in Bingen gereserveerd via internet, maar ter plekke aangekomen 'wist' men van niets. Met regen uit de hemel en het Hemelvaartsweekend in aantocht kon ik geen risico's nemen, maar moest een hotel van 55 euri per nacht boeken -een stuk duurder dan de 17 euri, die het pensionnetje mij gerekend zou hebben. Wie op Interrail gaat, moet in staat zijn een dergelijk verlies van 38 euri te incasseren, maar ik bleef nog dagen kwaad over wat naar mijn idee neerkwam op grove onzorgvuldigheid.
Heel erg goed leek de vrijdag, 30 mei 2014, niet te worden, met nawrokken over de Misser van Bingen (dat bij deze in mij een toerist verloren heeft :evil: ) en grijs weer. Het museum te Darmstadt-Kranichstein bezocht, waarna nog wat geprobeerd werd op Darmstadt Hbf. Bijna was Werbelok 185 152 erin geslaagd mij te verrassen. Bijna, maar niet helemaal:
Afbeelding. by leon2711schrijvers,

Tezijner tijd zal er -wanneer er vraag naar is- meer ingegaan op enkele impressies, zoals het Dampfspektakel en Erstfeld. Op 31 mei 2014 was het prachtig weer en was 41 360 uitgevallen. De stokoude 58 311 -die in 2010 geschitterd heeft- mocht in wisselbeurten invallen en met 41 018 enkele stoomtreinen tussen Bad Durkheim en Neustadt (Weinstrasse) trekken. De Pruisisch/Badische G12 laat zien wat ze kan, hier in Neustadt (Weinstrasse): Afbeelding58 311 Neustadt 31V14b by leon2711schrijvers

Op 1 juni 2014 ging de InterRail verder van Ebertsheim (waar ik twee nachten geboekt had, maar waar de laatste trein uit Neustadt (Weinstrasse) al om 21;00 aankwam) naar het Franse Mulhouse. Na nog 'even' in Neustadt (Weinstrasse) vijf stoomtreinen in een uurtje gefotografeerd te hebben, ging het via Wissembourg naar Straatsburg -een traject, dat ik nog op de agenda had staan- en Mulhouse. In Strassbourg Central (dat van de buitenkant als een oerlelijke zeppelin is ingepakt) werd.
SNCF 26161 met Russische slaapwagentrein op de chipgebrand. De binnenkomst had ik dankzij drie dronken Polen (die tot 02;00 's nachts met bier en wodka in de luidruchtige weer waren) en het door hun veroorzaakte slaapgebrek gemist: 181 213 trok de Rus vanuit Offenburg binnen. Deze site http://www.kbs-670.de/forum2/ gaat over het treinverkeer in het Saarland en de Rus komt danook regelmatig ter sprake, waarbij foto's van een 181.2 met RDZ niet geschuwd worden. Maar eentje met een Franse loc is dan al wat zeldzamer. De SyBiC bracht de RDZ-slaapwagens naar het afstelterrein. Gelukkig hebben we de foto's nog: Afbeelding26161 STrabuRus 1VI14b (2) by leon2711schrijvers


De volgende dag ging het via Dijon de Franse Alpen in,waar te Chambery overnacht werd. Mulhouse-Dijon ging -tussen de werkzaamheden bij Mulhouse en bij Dijon na- met 320 km/h, maar omdat er overal werkzaamheden waren, liepen bijna alle treinen tussen Dijon, Lyon en de Franse Alpen ruim 20 minuten vertraging op. Jammer genoeg kon ik daardoor -en door de extreme drukte, gecombineerd met het strenge 'Vigipirate'-bewakingsplan een gepland foto-uurtje op Lyon-Perrache, waar veel cargo's doorkomen, niet laten doorgaan. Dan maar een impressie vanuit slaapplaats Chambery=Challes, waar ik mijn tweede 67000 in blauw te pakken had. Nou ja, blauw... de verf is nogal verbleekt, de witte sierlijnen beginnen af te bladderen en toen ik de lok even van dichtbij zag, rees bij mij de verdenking, dat 'dat donkere daar' op de neus van de lok geen slijtage was, maar weleens, hoe bizar ook, zichzelf weleens als korstmos zou kunnen voordoen. De trein leeft! En hoe...
Afbeelding67302 Chambery 2VI14a by leon2711schrijvers

Daags erna, 3 juni, draaide ik via de Mont-Cenis route via Saint-Jean de Mauriénne, Modane, Turijn en Milaan de Zwitserse Alpen binnen, maar niet voordat ik te Chambery=Challes dit werktrteintje met twee SNCF-INFRA locs te pakken had. Y 9041 is een van de bijna honderd totaal gerenoveerde Y 7400s. En nu in beeld:
AfbeeldingY 9041 Chambery tarin 3VI14b by leon2711schrijvers


Op vier juni werd Erstfeld aangedaan na een heerlijke nachtrust in een pension te Brunnen op een kilometer van de Gottard-route. Erstfeld is door de weeks altijd goed om te doen, maar is ook een van de bases voor SBB Historic. Na een uurtje spotten kwam een BLS-trein binnenlopen en wachtte een uur alvorens verder te gaan. Achter de BLSer ging een ruitvormige pantograaf tegen de draad en werd het geknal van de schakelisolatoren hoorbaar -zoals bekend van de DB Einheitselloks. Nadere inspectie leverde een zilveren dak, donkergroene romp en een stierenkop op een geel schild op. Ae 6/6 11402 'URI' (de stierenkop op geel veld is het wapen van het kanton Uri) had er kennelijk zin in. Ik ook en zodra de BLSer vertrokken was, kwam een gewone SBBer met wissellaadbakken en containers binnenlopen. Meestal wordt er een duwlok bijgezet op Erstfeld en bij mij kon de vlag in top nadat drie (!) machinisten 11402 als duwer achter de trein gezet hadden. Vanwaar acte:
Afbeelding11402 Efd 4VI14b by leon2711schrijvers
Overnacht werd er trouwens in Hausach in het Schwarzwald, zodat ook Erstfeld-Zürich-Singen (Hohentwiel)--Offenburg gedaan kon worden.

Van oud naar nieuw en niet eens op 31 december! Op 5 juni -nog nagenietend van 11402, die kennelijk de oudste SBB lok in actieve dienst is, ging het naar Spiez om dat toch nog even te doen. Normaal stuift heter van de cargo's. Meestal BLS (die soms een lok erbij krijgen of laten afhaken) en SBB, maar ook Crossrails (die niet via de NEAT-Basistunnel gaan, maar via deoude route via Frutigen en Kandersteg) laten zich niet onbetuigd. Vrijdag 5 juni was het wat rustiger en dát gaf de lokale heren de gelegenheid om met drie Hybride TRAXXen uit te pakken: 187 002 -in BLS kleuren- trok 187 001 (blauw-zilver) en Railpool 187 006 het station binnen, geholpen door 485 005. Alle vier de loks hadden de stroomafnemer geheven en na twintig minuten vertrok het konvooi, dat kennelijk een testrit of een instructierit uitvoerde, naar de nabije remise -maar pas nádat er fotografisch bewijs was verzameld. Zoiets dus: Afbeelding

Klik op de afbeelding voor een vergroting!

D-Day was zeventig jaar geleden, maar op 6 juni keerde ik naar huis terug, maar niet voordat op Mannheim Hbf TEE 103 113 meegepikt werd.Afbeelding103 113 ÖBB Mannheim D-Day by leon2711schrijvers

Een InterRail, die mij onverwacht in Antwerpen en -wijde- omgeving bracht, maar even daarna slecht begon, kwam zo toch nog tot een goed einde. Wat rest, zijn de foto's, waarvan ik hoop, dat ze bevallen. Groetjes en tot de volgende keer.
Laatst gewijzigd door JUSTINIAN op vr mar 06, 2015 5:27 pm, 11 keer totaal gewijzigd.
SB6414
Berichten: 1540
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 11:43 am

Re: Interrail mei-juni 2014

Bericht door SB6414 »

Mooi verslag en leuke ontmoetingen in CH!
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: Interrail mei-juni 2014

Bericht door JUSTINIAN »

Dank je wel. De twee successen in Zwitserland waren voor mij een complete verrassing. Soms heb je geluk -wat ik na de Misser van Bingen even hard nodig had...
Plaats reactie