Pagina 1 van 1

2 mei 2014 | Moerdijk en omgeving

Geplaatst: zo mei 04, 2014 9:20 pm
door David
Op vrijdag 2 mei werd er het industrieterrein Moerdijk weer bezocht, waar 'zoals altijd' weer veel te zien was :-)

Afbeelding
De dag begon met lichte frustratie: vijf minuten voor mijn aankomst, toen ik over de Roode Vaart fietste, was er duidelijk een typhoon te horen en dan kan de loc eigenlijk alleen maar bij Solines zijn, een bediening die erg hoog op het wenslijstje stond. Het bedrijf ontvangt zo nu en dan wagens met buizen en heeft sinds juni 2013 een eigen spooraansluiting (voorheen werden de wagens bij de losweg ‘ASA’ gelost). Gelukkig was ik nog op tijd voor een plaatje: DBS 6476 vertrekt met vijf lege buizenwagens naar het emplacement.

Afbeelding
Vervolgens ging de loc de bedrijven aan de Middenweg bedienen. Als eerste werden er drie ketelwagens opgehaald bij GCA, een bedrijf dat ketelwagens reinigt.

Afbeelding
Daarna werden Coatex en Omya bediend. Bij Coatex werd er één lege ketelwagen opgehaald, bij Omya zeventien knikketelwagens. Deze wagens zijn beladen met kalkslurry en gaan later op de dag met een duo uit de reeks 77 verder naar België.

Afbeelding
Na de Middenweg, ging het personeel met acht ketelwagens richting Shell. Daar worden ketelwagens beladen met voornamelijk etheenoxide en styreen. Nog steeds verzorgt heuvelloc 6476 de tractie.

Afbeelding
Even verderop is er een bewaakte overweg waardoor het treintje op de fiets ingehaald kon worden; er wordt meestal ‘vrij snel’ (in de zin van 25 km/h) gereden op het lijntje waardoor het anders lastig is. Op de voorgrond ligt de zelden gebruikte aansluiting naar Dr. W. Kolb. Hoewel, het personeel stapte af...

Afbeelding
... En inderdaad, tot onze verbazing werd de voorste ketelwagen geplaatst bij Kolb. Het bedrijf heeft over het algemeen geen spoorvervoer: alleen bij onderhoud van de leiding van Shell naar Kolb moet het etheenoxide op een andere manier aangevoerd worden.

Afbeelding
Even verderop was er onder moeilijk licht nog een plaatje mogelijk nadat de slagboom geopend was.

Afbeelding
Na het bedienen van Kolb ging de rangeerploeg met de overige ketelwagens naar Shell en dan kan het enkele uren duren totdat ze terugkomen... In de tussentijd komt er dan vaak een tweede ploeg aan, die daarvoor Oosterhout Weststad heeft bediend. Vandaag had die ploeg de bloktrein van zestien gesloten wagens uit Wolfurt bij zich, die bij Wuppermann beladen worden.

Afbeelding
De zeer vriendelijke rangeerder vertelde bij het sleutelen van de overweg dat ze naar de Tads’en gingen. Al sinds (minstens) Goede Vrijdag staan er namelijk dertien wagens type Tads op de grote losweg. Op die losweg is niet zo vaak activiteit; zo nu en dan belaadt het OBM een sleepje Tads’en met petroleumcokes. De wagens worden met een grijper beladen maar boven die losweg hangen - zoals te zien is - hoogspanningskabels dus daaronder is het lastig beladen. Een van de wagens stond nog te dicht bij de kabels en moest een stukje verschoven worden.

Afbeelding
Even later zagen we dat de andere ploeg weer terug kwam van Shell met maarliefst dertien ketelwagens, drie etheenoxide en tien styreen. Op de voorgrond ligt de oude stamlijn naar Shell; sinds 2012 wordt die niet meer gebruikt.

Afbeelding
Na het verschuiven van de Tads’en zat het werk er al weer op voor de tweede ploeg. Hier vertrekt de 6428 met de zeventien knikketelwagens naar Lage Zwaluwe.

Afbeelding
Onderweg naar huis werd nog even gewacht op de UC naar Antwerpen. Die passeert hier achter de 2807 de Molenweg bij Zevenbergen, met onder andere wagens van DuPont (Dordrecht Industrie), Coatex (Moerdijk), Cerexagri/Arkema (Pernis) en Caldic (Europoort).

Afbeelding
Een overweg verder richting Lage Zwaluwe passeert tien minuten later de lege kalkslurrytrein uit Virton achter de 7869 en 7867.

Afbeelding
Later op de dag werd de bediening van DuPont (Dordrecht Industrie) nog vastgelegd. DBS 6442 steekt hier de Baanhoekweg over met twee wagens waterstoffluoride - een ketelwagen en een wagen met tankcontainers.

Re: 2 mei 2014 | Moerdijk en omgeving

Geplaatst: zo mei 04, 2014 9:26 pm
door Bruno
Leuke plaatjes!

Re: 2 mei 2014 | Moerdijk en omgeving

Geplaatst: zo mei 04, 2014 9:27 pm
door Peter
Leuk!

Re: 2 mei 2014 | Moerdijk en omgeving

Geplaatst: zo mei 04, 2014 9:28 pm
door Marcel
Leuk overzicht David :)

Re: 2 mei 2014 | Moerdijk en omgeving

Geplaatst: zo mei 04, 2014 9:30 pm
door Maarten
Knappe serie!

Re: 2 mei 2014 | Moerdijk en omgeving

Geplaatst: ma mei 05, 2014 5:06 am
door Thieske
prachtige serie, binnenkort zelf ook proberen een zelfde serie foto's te maken

Re: 2 mei 2014 | Moerdijk en omgeving

Geplaatst: ma mei 05, 2014 9:57 am
door Jeroen
Mooie serie! Genoeg te zien in Moerdijk!

Re: 2 mei 2014 | Moerdijk en omgeving

Geplaatst: ma mei 05, 2014 10:50 am
door 1622
Fraai geworden!

Re: 2 mei 2014 | Moerdijk en omgeving

Geplaatst: ma mei 05, 2014 12:51 pm
door Cees_1251
Leuke serie ;)

Re: 2 mei 2014 | Moerdijk en omgeving

Geplaatst: wo jan 03, 2018 8:02 pm
door babosorany
super mooi!!!!!!!!
gaat de kalkslurry gelijk de stamlijn op na aankomst te zlw rond 13:00? ik bedoel de stamlijn moerdijk die na zlw met een bocht onder het spoor door gaat en daarna op verschillende stamlijnen uitkomt

Re: 2 mei 2014 | Moerdijk en omgeving

Geplaatst: vr jan 05, 2018 9:17 pm
door Jason
Nee

Re: 2 mei 2014 | Moerdijk en omgeving

Geplaatst: vr jan 05, 2018 10:41 pm
door David
babosorany schreef:
wo jan 03, 2018 8:02 pm
super mooi!!!!!!!!
gaat de kalkslurry gelijk de stamlijn op na aankomst te zlw rond 13:00? ik bedoel de stamlijn moerdijk die na zlw met een bocht onder het spoor door gaat en daarna op verschillende stamlijnen uitkomt
DB verzorgt volgens mij nog altijd het rangeerwerk in Moerdijk voor de kalkslurrytreinen. De beladen trein gaat ergens in de ochtend naar Lage Zwaluwe (wanneer de ploeg klaar is in Mdk dus behoorlijk wisselende tijden, gok gemiddeld rond 11:00 in Zlw), vaak als bloktrein. De lege trein wordt over het algemeen gecombineerd met de buurtsuper uit Kfh in de middag en gaat dus pas rond 16:30 uit Zlw naar Mdk.