Diverse data | Afvalvervoer in Zuid-Limburg (deel 1)

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
PeterGootzen
Berichten: 94
Lid geworden op: za mar 29, 2014 9:18 am

Diverse data | Afvalvervoer in Zuid-Limburg (deel 1)

Bericht door PeterGootzen »

De afvaltreinen in Zuid-Limburg zijn helaas sinds eind 2013 geschiedenis. In de periode dat ACTS / HUSA / Locon de treinen reden was het altijd interessant om de trein te gaan bekijken. De tractie was erg afwisselend en heel veel kleurstellingen passeerden de revu. In dit eerste deel een kleine terugblik op het bonte verleden, waarin ik me richt op de ACTS/HUSA periode. In deel twee komt de Locon periode aan bod.

Afbeelding

Als eerste de G1206 in de standaard ACTS kleurstellig. Elk nummer dat in deze kleurstelling reed is wel een keer voor deze trein te zien geweest, al heb ik ze niet allemaal op foto kunnen vastleggen. Hier passeert de 7107 op 18 september 2008 in Klimmen-Ransdaal met trein 50094 van Haanrade via Maastricht naar Wijster.

Afbeelding

De lege trein reed 's nachts van Wijster naar Maastricht, waar vroeg in de ochtend werd aangekomen. Na plaatsing van de wagens daar werd met de rest via de Heuvellandlijn naar Heerlen gereden, waar de loc soms getankt werd. Op 22 juni 2010 had de trein echter behoorlijk vertraging, waardoor hij pas rond het middaguur uit Maastricht naar Heerlen vertrok. Leuke bonus was dat de trein nu bij de watertoren in Heerlen goed voor de zon reed. Getrokken door de 7108 passeert trein 50093 hier in Heerlen. Door de vertraging werd er non-stop doorgereden naar Haanrade.

Afbeelding

Als de trein van Maastricht naar Heerlen 's ochtends mooi op tijd reed, kon hij op dit prachtige stekje bij Valkenburg worden gefotografeerd. Helaas reed hij vaak te vroeg en ik had dan ook 6 pogingen nodig om deze foto te kunnen maken. Op 24 juni 2010 lukte het eindelijk.

Afbeelding

Locs in Portfeeders kleuren zijn ook regelmatig in het zuiden te zien geweest. Erg veel foto's heb ik er niet van kunnen maken, maar op 7 februari 2011 had ik geluk en trof ik de 7101 voor trein 50093. Hij komt hier aan in Haanrade en zal de trein dadelijk terug duwen over het spoor dat rechts in beeld ligt.

Afbeelding

Lange tijd was de G2000 met nummer 5001607 stamloc voor de trein. Op elke mogelijke stek op de normale route heb ik deze loc weten vast te leggen. Op 2 mei 2011 waren er echter geen wagens uit Maastricht, dus reed de 50094 rechtstreeks van Haanrade via Nuth naar Sittard en verder. Daardoor kon de trein vastgelegd worden bij Nuth, waar hij normaal niet komt.

Afbeelding

De diverse smalbek G2000'en waren een stuk zeldzamer aan te treffen in het zuiden. Op 3 april 2009 had ik het geluk om de 1384 (ex R4C) aan te treffen voor trein 50094, hier bij de passage van Meerssen. Het bouwmateriaal in beeld verraadt dat er dat weekend werkzaamheden gepland zijn op de heuvellandlijn.

Afbeelding

Ook de 1043 met blauwe cabines liet zich af en toe zien voor de Limburgse afvaltreinen. Op 24 juli 2009 heeft de loc trein 50094 aan de haak als in Landgraaf kort gewacht moet worden op de stoptrein.

Afbeelding

De 7110 heeft zijn volledige looptijd bij ACTS/HUSA in het zwart gereden. Ook deze loc is regelmatig in Limburg te zien geweest. Op 28 maart 2011 heeft de loc trein 50094 aan de haak als Meerssen gepasseerd wordt.

Afbeelding

In tijden van loc-tekort werden er ook wel eens locs gehuurd om de trein te rijden. Zo werd in de zomer van 2010 de 303002 van Strukton gehuurd om de Limburgse afvaltreinen te rijden. Op 2 juni 2010 passeerde de loc met trein 50094 bij Houthem-St. Gerlach.

Afbeelding

Tot slot mag een loc in HUSA kleuren ook niet ontbreken. De 1506 komt op 3 maart 2011 met rein 50093 aan in Haanrade.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Diverse data | Afvalvervoer in Zuid-Limburg (deel 1)

Bericht door Peter »

Leuk!
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21698
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Diverse data | Afvalvervoer in Zuid-Limburg (deel 1)

Bericht door Ronnie »

Mooie diverse serie :) .
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Diverse data | Afvalvervoer in Zuid-Limburg (deel 1)

Bericht door Maarten »

Knappe serie van deze leuke trein! ;)
1610
Site Admin
Berichten: 2718
Lid geworden op: ma nov 25, 2013 10:50 pm
Locatie: 't Dorp

Re: Diverse data | Afvalvervoer in Zuid-Limburg (deel 1)

Bericht door 1610 »

Mooie serie Peter!
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Diverse data | Afvalvervoer in Zuid-Limburg (deel 1)

Bericht door Hugeau »

Nice! Complimenten!
Lesley001
Berichten: 40
Lid geworden op: vr jul 26, 2013 9:44 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Diverse data | Afvalvervoer in Zuid-Limburg (deel 1)

Bericht door Lesley001 »

Hele mooie serie!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3421
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Diverse data | Afvalvervoer in Zuid-Limburg (deel 1)

Bericht door Rens »

Erg fraai inderdaad, we wachten op deel 2 :)
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Diverse data | Afvalvervoer in Zuid-Limburg (deel 1)

Bericht door robehv »

Mooie plaatjes!
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Plaats reactie