Weer | Maandoverzicht juli 2013

Algemene info
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 397
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Weer | Maandoverzicht juli 2013

Bericht door Kobus »

JULI 2013: ZEER WARM, DROOG EN ZEER ZONNIG

Op weergebied gebeurde weer eens het onmogelijke! Na zes koude maanden volgde een hete zomermaand met een heuse hittegolf, ondanks een nog erg koude Noordzee. Natuurlijk moest de eerste te warme maand een keer komen, maar dan gelijk ‘erop’. Bewijst maar weer eens dat het weer niet te voorspellen is, het gewoon z’n eigen gang gaat en alles mogelijk is. De afgelopen juli is in mijn regio uitgekomen op 19,3°C en het was daarmee een zeer warme maand. Normaal over 1901-2010 is 17,5°C. Er kwamen 27 warme en 16 zomerse dagen voor, normaal zijn 20 warme en 8 zomerse dagen. Tropische hitte kwam ook voor, 4 stuks tegen normaal 2.

Afbeelding

Juli 2011 en 2012 hadden vele koele dagen en verliepen koel, nu ontbrak dat volledig en dat was behoorlijk wennen. Ik kwam maar aan 4 dagen beneden de 20 graden overdag, verder was het een en al warmte wat de klok sloeg wat in mijn regio hier ook uitliep in een hittegolf. Deze duurde van de 21ste t/m de 27ste ofwel 7 dagen. De heetste juli in 23 jaar tijd kwam voor in 2006 (22,0°C), de koelste juli had ik in 2000 (15,0°C).

Qua neerslag in m’n grafieken voortaan een nauwkeuriger onderscheid tussen wat er in de donkere uren valt aan regen (zwart) en wat er overdag valt (blauw), die voorheen altijd geleidelijk overliepen in elkaar. Juli kwam hier maar tot 41 millimeter en was hiermee een droge maand, normaal voor juli is 86 millimeter.

Afbeelding

Lange tijd verliep juli zeer droog, dankzij de laatste dagen kwam er dan nog wat bij maar was natuurlijk lang niet genoeg. Het liep zelfs nog bijna uit op een officiële droogteperiode. Gortdroog en tevens droogste aller tijden waren voor mijn regio de juli’s in 2006 (8 millimeter) en 2010 (16 millimeter) vergezeld door verzengende hitte en hittegolven. De natste juli van de laatste 23 jaar had ik in 2008 (160 millimeter) met regelmatig ondergelopen straten. Grote contrasten dus!

Bij een (zeer) warme en droge maand hoort meestal ook een zonnige maand zoals in juli overduidelijk het geval was. Met 293 zonuren was het een zeer zonnige maand, normaal over 1901-2010 zijn 211 uren. Op de 21ste was het normale aantal al bereikt. Laatste keer dat juli zo zonnig was was 2010, toen met 285 een vergelijkbare hoeveelheid zonuren.

Afbeelding

Er kwam 1 zonloze dag voor en dat is precies normaal. Dagen met onweer kwamen 2 keer voor, normaal voor juli zijn 3 onweersdagen. De zonnigste juli’s van de laatste 23 jaar kwamen hier voor in 2006 (ver over de 300) en 1994, waren tevens ook veruit de zonnigste juli’s aller tijden. Tevens beiden gecombineerd met verzengende hitte. De somberste juli had ik in 2000, minder dan 130 uren.


Tot slot nog een weerspreuk: “Juli heet en droog, dan houdt de winter een kwaad betoog”.
(Spoor)brug en overwegfreak.
Plaats reactie