Weer | Maandoverzicht februari / winter 2013

Algemene info
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 398
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Weer | Maandoverzicht februari / winter 2013

Bericht door Kobus »

FEBRUARI 2013: KOUD EN DROOG

De laatste wintermaand van 2013 is in mijn regio uitgekomen op 1,3°C en was daarmee vergelijkbaar met januari en een koude maand, normaal over 1901-2010 is 2,9°C. Er kwamen 17 vorstdagen en 1 ijsdag voor, normaal zijn 13 vorstdagen en 2 ijsdagen.

Afbeelding

Ondanks koud was het geen wintermaand vol sneeuw en ijspret, het werd daar absoluut niet koud genoeg voor. Alleen op de 22ste bleef het ook overdag net even onder nul, verder steeds maar erboven. Vorig jaar was februari echter met 0,1°C een flink stuk kouder met volop winterplezier. Van de laatste 30 jaar kwam de zachtste februari voor in 2002 (6,4°C), de koudste had ik in 1991 (-1,2°C).

Qua neerslag kwam februari uit op 45 millimeter en was daarmee een droge maand, normaal over 1901-2010 is 57 millimeter. Vooral de tweede maandhelft was erg droog. Meeste neerslag viel in de vorm van wat sneeuw, om precies te zijn was dat op 10 dagen het geval. Normaal voor februari zijn 5 dagen met sneeuw.

Afbeelding

Ondanks die 10 dagen kwam het steeds net niet tot een officiele sneeuwdekdag, daarvoor smolt de sneeuw steeds te snel weg of lukte het gewoon niet om tot een volledig gesloten sneeuwdek te komen. Beetje frustrerend eigenlijk, als ik dan hoorde dat het elders wel lukte meerdere dagen. Ook 1 keer ijzel op de 14de wat leidde tot volop gladheid. Vorig jaar was februari met 34 millimeter nog een stukje droger. De droogste van de laatste 30 jaar kwam hier voor in 1985 en 1986 (2 en 3 millimeter), de natste had ik in 2002 (124 millimeter).

Qua zonuren kwam de sprokkelmaand tot 76 uren en lag daarmee dicht bij de normale 81 uren.

Afbeelding

Zonloze dagen kwamen 9 keer voor, net eentje meer dan de normale 8. Dagen met mist of nevel net 1 dag te weinig, 3 tegen normaal 4.


WINTER 2013: ZEER NAT EN ZONNIG

De meteorologische winter zit er helaas op en sprak niet echt tot de verbeelding voor de doorgewinterde winterliefhebbers. Er kwam wel een mooie winterse periode voor in januari, maar door extreem zachte periodes daarbuiten kon het gemiddelde niet koud uitvallen. Met 2,4°C lag het wintergemiddelde dicht bij de normale 2,7°C en ook qua Hellmann is het met tot nu toe 67,9 punten een doodnormale winter waar weinig of niets meer zal bijkomen. Helaas, volgend jaar beter.

De winter telde 41 vorstdagen en 12 ijsdagen, normaal over 1901-2010 zijn 39 vorstdagen en 8 ijsdagen. Dagen met strenge vorst van -10°C of kouder kwamen 3 keer voor, normaal zijn dat er 4. Januari bood de meeste winterkou, december was hierin het slechtst met veel extreem zacht weer. Vorig jaar was de winter met 3,4°C vrij zacht. De zachtste winter van de laatste 30 jaar kwam voor in 2007 (5,9°C), de meest strenge winter had ik in 1985 (-0,3°C).

Qua neerslag kwam winter 2013 tot 299 millimeter en was daarmee zeer nat. Normaal over 1901-2010 is 193 millimeter. De natste wintermaand was december, de droogste was februari. Het aantal dagen met sneeuw bedroeg 17, normaal zijn 13 dagen. De droogste winter van de laatste 30 jaar kwam voor in 1996 (93 millimeter), de natste winter had ik vorig jaar nog. Met 362 millimeter was winter 2012 extreem nat.

Met 208 zonuren was winter 2013 te zonnig, normaal over 1901-2010 zijn 197 zonuren. Het aantal zonloze dagen kwam uit op 32, precies normaal. Het aantal dagen met mist of nevel bedroeg 9 en dat is onder de maat, normaal telt de winter 15 mistige dagen. Vorig jaar kwam de winter uit op 227 zonuren en was daarmee nog een stuk zonniger.
(Spoor)brug en overwegfreak.
Plaats reactie