Weer | Maandoverzicht november / herfst 2012

Algemene info
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 398
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Weer | Maandoverzicht november / herfst 2012

Bericht door Kobus »

NOVEMBER 2012: DROOG EN ZONNIG

De gemiddelde maandtemperatuur voor november lag met 6,3°C dicht bij de normale 6,5°C. Vorstdagen kwamen net wat te weinig voor, 5 tegen 6 normaal. IJsdagen kunnen ook al in november, het kwam nu helaas niet voor.

Afbeelding

De zachtste november van de laatste 30 jaar had ik in 1994, met 9,3°C was dat tevens de warmste allertijden. De koudste november had ik in 1985 (1,9°C).

Qua neerslag presteerde november flink onder de maat. Ik kwam tot slechts 39 millimeter en het was daarmee een behoorlijk droge maand. Normaal over 1901-2010 is 75 millimeter. Alle neerslag viel in de vorm van regen.

Afbeelding

Geen een keer sneeuw gevallen dus, normaal hadden 2 sneeuwdagen geweest. Ook geen hagel of onweer, beetje saai eigenlijk voor een voorwinterse maand. De droogste november van de laatste 30 jaar had ik in 1989 (22 millimeter), de natste 20 jaar later in 2009 (161 millimeter).

Qua zonuren kwam november uit op 75 uren en verliep daarmee te zonnig, normaal over 1901-2010 zijn 60 zonuren. Bijna vier dagen verliepen zelfs nagenoeg wolkenloos. Normaal gesproken zitten we nu in de meest donkere periode van het jaar, maar qua weer en zon de afgelopen dagen is daar helaas niks van te merken.

Afbeelding

Zonloze dagen kwamen net iets te weinig voor, 8 tegen 9 normaal. Jammer dat het op de 1ste en 8ste net niet lukte. De wind zat hardnekkig geblokkeerd in de zuidhoek waardoor de eerste winterse speldenprikken nog geen kans kregen. (Hoe anders ging het eraan toe in de novembers 1985 en 1993 toen vorst- en ijsdagen de dienst uitmaakten met bovendien een grote lading sneeuw). Dagen met mist of nevel kwamen 4 keer voor wat precies normaal is.

Het beste weercijfer ging naar de 24ste, hele dag dichte mist met later in de middag wat (mot)regen. Een 10 met een griffel! Het slechtste weercijfer (de zogeheten zware onvoldoende) was voor de saaie 14de en 22ste, hele dag droog zonnig en bovennormale temperaturen.


HERFST 2012: ZEER ZONNIG

Weinig afwijking op de hoofdfronten van de herfst betreft temperatuur en neerslag. Normaal over 1901-2010 is 10,4°C voor de herfst en met 10,2°C zat ik daar nu dichtbij, eigenlijk exact de oude normaal over 1901-2000. De herfst telde 7 vorstdagen, normaal zijn dat er 8. Er kwamen met 13 stuks net wat teveel warme dagen voor, normaal zijn dat er 11. Ook zomerse dagen iets meer, 3 stuks tegen normaal 2. De warmste herfst van de laatste 30 jaar kwam voor in 2006 (13,4°C). De koudste herfst had ik in 1993 (7,8°C). Erg lang geleden al dus het wordt weer eens tijd voor een koude herfst.

Ook qua neerslag geen grote afwijkingen. Twee droge maanden (september en november) tegenover een natte oktober kwam de herfst in z’n geheel uit op 206 millimeter en dat is vrijwel volgens de normale 205 millimeter. Er kwamen 2 onweersdagen voor, precies normaal. Dagen met sneeuw ontbraken helaas, normaal hadden 2 dagen geweest. De droogste herfst van de laatste 30 jaar kwam voor in 2006 (81 millimeter). De natste herfst had ik in 1998 (385 millimeter).

Het aantal zonuren was het brekebeentje. Vooral door september een veel te zonnige herfst. Anno 2012 kwam uit op 390 uren, normaal voor de herfst zijn 330 zonuren. Zonloze dagen kwamen 14 keer voor tegen normaal 15. Dagen met mist of nevel kwam ook te weinig voor, 6 stuks. Normaal telt de herfst 8 mistige dagen. Er kwam twee keer stormachtig weer voor deze herfst. Op maandag 24 september rukwinden tot windkracht 8. Ook op zondag 25 november harde rukwinden die vele takjes op de weg blies.


Tot slot nog een weerspreuk: “Als in november het water stijgt, gedurende de winter gij 't nog vaker krijgt”.
(Spoor)brug en overwegfreak.
Plaats reactie