Weer | Maandoverzicht oktober 2013

Algemene info
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 397
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Weer | Maandoverzicht oktober 2013

Bericht door Kobus »

OKTOBER 2013: WARM, NAT EN ZONNIG

De tweede herfstmaand zit erop, terwijl ik qua weer soms nog maar half het gevoel heb dat we in de herfst zitten. De afgelopen maand kwam uit op 12,0°C en was daarmee een te warme maand, en tevens de derde te warme maand van 2013. Normaal voor oktober over het tijdvak 1901—2010 is 10,5°C.

Afbeelding

Er kwamen 3 warme dagen voor, normaal is dat er eentje. Vorstdagen kwamen helaas niet voor, normaal hadden 2 vorstdagen geweest. Het gebeurt niet vaak dat oktober vorstloos verloopt. De laatste keer voor mijn regio was oktober 2006. De warmste oktober van de laatste 20 jaar had ik in 2001 (14,2°C), de koudste in 2003 (7,4°C).

Qua neerslag kwam oktober tot 124 millimeter en was statistisch gezien een natte maand. Net als september viel ook nu weer de meeste regen ’s nachts waardoor gevoelsmatig geen sprake is van een natte maand. Zeer opvallend dat het in deze regio al tijdenlang steeds vrijwel alleen regent zogauw het donker is geworden. Normaal over 1901-2010 voor oktober is 65 millimeter.

Afbeelding

Uitgezonderd dan op de 13de, toen weer eens een regendag van betekenis, voor deze regio zeer lang geleden. Met 52 millimeter was dat m’n natste dag sinds 14 juli 2011, toen 61 millimeter. Onweer kwam in oktober 2 keer voor, 1 keer is normaal. De droogste oktober van de laatste 20 jaar had ik in 1995 met slechts 15 millimeter, de natste in 1998 met 172 millimeter.

Qua zonuren was oktober evenals de laatste vele jaren wederom ruim te zonnig, ik kwam aan 141 uren tegen normaal 117. Er kwamen 2 dagen met mist of nevel voor, normaal zijn dat er 3. Tevens duurde de mist nooit lang, wat in de herfst wel normaler is. Zonloze dagen waren er dan wel volgens de normale 4.

Afbeelding

Verder was het vooral qua weerbeeld een beetje een saaie maand met overdag steeds veel opklaringen en ’s avonds laat of ’s nachts de regen. Tot op de laatste dag van de wijnmaand was dit het geval. Zelfs tv omroep Brabant zat er in de avond van de 30ste flink naast met z’n regenverwachting voor de 31ste, die al in de loop van de ochtend zou komen. Het bleef tot ver in de middag half zonnig en de regen kwam zelfs in z’n geheel niet. Ook drong de storm op de 28ste niet echt tot hier door. Verder dan over het algemeen een windkracht 6 met wat rukwinden kwam ik niet.

Als ik een weercijfer uit moet delen van laag (1) naar hoog (10) dan krijgt oktober van mij een magere 4. Vele oktobermaanden in het verleden die voor mij spraakmakender waren. En dan spreek ik ook tegelijk voor de herfst tot nu toe. Erg weinig spektakel hier tot nu toe dus ik wens november veel succes toe, die heeft wel wat goed te maken.


Tot slot de weerspreuk: “Kruipen schapen in de wei dicht bij elkaar, wind en regen zijn zo daar”.
(Spoor)brug en overwegfreak.
Plaats reactie