Weer | Maandoverzicht augustus / zomer 2013

Algemene info
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 397
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Weer | Maandoverzicht augustus / zomer 2013

Bericht door Kobus »

AUGUSTUS 2013: OPNIEUW WARM, ZEER DROOG EN ZEER ZONNIG

Veel is er niet te vertellen over de laatste zomermaand. Ook augustus verliep erg saai met weinig interessants op weergebied en het bijna maximaal haalbare aantal warme dagen. Met 17,9°C verliep ook augustus te warm, normaal over 1901-2010 is 17,2°C. Er kwamen 30 warme en 8 zomerse dagen voor, normaal zijn 21 warme en 6 zomerse dagen. Ook tropische hitte kwam voor, 3 stuks tegenover 1 normaal.

Afbeelding

Normaal had het op tien dagen beneden de 20 graden moeten blijven overdag, het lukte maar op slechts 1 dagje. De warmste augustus had ik in 1997 met 20,3 graden. De koelste van de laatste 20 jaar in 1993 met 14,8°C.

Qua neerslag kwam augustus tot slechts 27 millimeter en verdwijnt daarmee als zeer droog in de boeken. Normaal over 1901-2010 is 87 millimeter.

Afbeelding

In m’n eigen woonplek kwam ik deze augustus niet aan m’n trekken. Toevallig had ik de 22ste een uitje naar Zeeland en laat het nou toevallig daar die hele ochtend flink geregend hebben! Terwijl er hier bijna niks viel, zoals gewoonlijk deze zomer want het wilde hier steeds maar niet lukken. Van de laatste 20 jaar had ik de droogste augustus in 2003 met slechts 19 millimeter, de natste in 2010 met 206 millimeter.

Met 242 zonuren was augustus een zeer zonnige maand, normaal voor augustus zijn 186 zonuren.

Afbeelding

Dagen met onweer had ik 2 keer, normaal zijn 3 onweersdagen. Ik kwam aan 1 zonloze dag en dat is precies normaal.


SAAISTE ZOMER IN TIEN JAAR TIJD

En wat ben ik toch blij dat die zomer weer voorbij is! Het was er echt weer eentje die ik maar liever gauw vergeet. Het is jaren geleden dat ik ruim twee volle maanden in een hempje en korte broek moest rondlopen terwijl de eerste septemberweek ook nog in de greep van de zomer blijft. Het is ook niet verwonderlijk dat het op vele dagen afzien was met al die warmte! Gelukkig had ik sinds half juli professionele airco met buiten-unit hier thuis aangeschaft omdat we die hitte helemaal beu waren. En uiteraard ook fijn voor toekomstige ‘strenge zomers’. Zelfs met september op de kalender is de airco nog nodig in de middag.

Dat deze zomer landelijk in de warmste top 20 is terecht gekomen zegt ook al genoeg natuurlijk. Met 17,4°C was het uiteraard ook hier een te warme zomer en dat was voor ’t laatst voorgekomen in 2010. Normaal over 1901-2010 is 16,7°C. Er kwamen 73 warme en 29 zomerse dagen voor, normaal zijn 56 warme en 20 zomerse dagen. Tropische hitte kwam 8 keer voor en dat is het dubbele van de normale 4. Het had deze hele zomer op 36 dagen beneden de 20 graden moeten blijven overdag, dat lukte maar op 19 dagen en dan vooral dankzij juni.

Er kwam zelfs nog een hittegolf voor van 21 t/m 27 juli, dat kwam voor ’t laatst voor in zomer 2010, toen zelfs twee hittegolven kort achter elkaar. Al scheelde dat nu ook niet veel. Het was dat het op 20 juli minder warm was anders duurde de hittegolf nog veel langer met die hele reeks zomerse dagen ervoor. En doordat het op 3 augustus net beneden de 25 bleef is een tweede hittegolf uitgebleven. Al maakt ’t voor het gevoel allemaal niks uit, het was gewoon aanhoudend WARM. Van de laatste 20 jaar had ik de heetste zomer in 2003 met 18,5°C, de koelste in 1993 met 15,5°C.

Qua neerslag kwam zomer 2013 maar tot 118 millimeter en het was daarmee zeer droog, normaal over 1901-2010 is 232 millimeter. Minst droge maand was juni met 50 millimeter, juli en augustus leverden zelfs ruim de helft te weinig neerslag.

Toch kan het nog erger. De zomer van 2003 was echt om te huilen en kan me geen saaiere zomer herinneren in m’n leven! Geel/bruine grasvelden met een volledig dorre en uitgedroogde natuur maandenlang aan een stuk, gecombineerd met extreme hitte. Wat dat betreft was dat nu niet zo heftig en waren er dan nog enkele interessantere weerdagen, al duurde het plezier maar heel kort. Tien jaar geleden was er maar slechts 1 dag die iets meer dan 7 millimeter gaf over drie maanden.

Toch is zomer 2013 de saaiste zomer sinds 2003. Het is hier in tien jaar tijd nooit meer voorgekomen dat alle zomermaanden veel te droog verliepen. Het was in deze regio gewoon de zomer waarin het steeds niet wilde (door)regenen en fronten steeds langstrokken, terwijl elders (met name het oosten) soms de straten onder water stonden van de hoosregens. De droogste zomer van de laatste 20 jaar en voor zover ik weet ook aller tijden had ik in 2003 met slechts 87 millimeter, de natste had ik nog recent in 2011 met 383 millimeter. Een ongekend groot verschil!

Dat zomer 2013 erg saai was komt ook tot uiting met het eentonige weerbeeld met vrijwel dagelijks urenlang zon, uitgezonderd juni. In z’n geheel kwam ik uit op 738 uren en het was daarmee veel te zonnig, normaal zijn 613 zonuren. De zomer telde maar 4 onweersdagen, normaal zijn 9 onweersdagen. Zonloze dagen kwamen ondanks het vele zonnige weer toch voor en dan vooral dankzij juni, 5 tegen normaal 3. Zelfs nog 1 dag met kort wat mist waargenomen in juli en dat is uitzonderlijker, momenteel kent de zomer normaal gesproken geen dagen met mist.



Nog een weerspreuk voor augustus: “Is de eerste augustusweek heet, zorg dan voor een goed warm winterkleed”.
Laatst gewijzigd door Kobus op ma sep 09, 2013 11:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
(Spoor)brug en overwegfreak.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Weer | Maandoverzicht augustus / zomer 2013 | Breda

Bericht door VinceCargo »

Mijn hemel wat een negativiteit....
Geen handvol, maar een land vol
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Weer | Maandoverzicht augustus / zomer 2013 | Breda

Bericht door Andre »

LOL het is inderdaad het verhaal van een weer liefhebber, niet van een mooiweer liefhebber :lol:
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 397
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Re: Weer | Maandoverzicht augustus / zomer 2013

Bericht door Kobus »

Haha jij snapt 'm Andre! En hier en daar wat aangedikt. :P

Maar hoor meer 'dynamische klachten' om me heen van weerliefhebbers, vooral het weinige onweer.
Volgend jaar beter ;)
Laatst gewijzigd door Kobus op ma sep 09, 2013 12:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
(Spoor)brug en overwegfreak.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Weer | Maandoverzicht augustus / zomer 2013 | Breda

Bericht door VinceCargo »

De meeste mensen zijn blij dat de zon eens schijnt ;-)) hoe warmer, droger en zonniger hoe beter ;-)
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Weer | Maandoverzicht augustus / zomer 2013 | Breda

Bericht door Marcel »

Iedereen zijn hobby toch Vince? Denk ook dat er weinig Nederlanders in de zon naast het spoor willen bivakkeren :P. Goed verslag weer Kobus.
"The chase is better than the catch."
Plaats reactie