Uit de tiende voortgangsrapportage van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) over de tweede helft van 2023 blijkt dat het programma met een tekort kampt van 375 miljoen euro. Daarnaast zijn er voor 257 miljoen aan exogene risico’s geïnventariseerd, risico’s die van buitenaf komen en waarop men dus geen invloed heeft. Deze risico’s zijn om die reden niet in de ramingen...Lees verder
De Partij voor de Vrijheid (PVV) was vrij summier over onderwerpen met betrekking tot de spoorse infrastructuur in haar verkiezingsagenda, zoals die gold voor de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023. Er stond in elk...Lees verder
Het Prestatie Gericht Onderhoudscontract (PGO) van ProRail met spooraannemer Asset Rail voor het gebied ‘Dordrecht’ is met een jaar verlengd. Dat blijkt uit een publicatie van de spoorbeheerder op TenderNed. De verlenging geldt voor één...Lees verder
ProRail treft maatregelen tegen geluidsoverlast in Geldrop en Nuenen
Spoorbeheerder ProRail gaat geluidsschermen plaatsen langs het spoor in de Brabantse dorpen Geldrop en Nuenen, om geluidsoverlast voor omwonenden terug te dringen. Dat meldt Studio040. Ook worden...Lees verder
Spoorberheerder ProRail reageert positief op de plannen van de formerende partijen voor het Nederlandse spoor. Topman John Voppen laat aan SpoorPro weten blij te zijn met de uitgebreide aandacht voor het beheer en onderhoud van...Lees verder
De gemeente Hoorn wil een nieuwe woonwijk van 265 huizen bouwen in het dorp Zwaag. Om die wijk te ontsluiten voor fietsers en voetgangers dient er een spoorwegovergang te komen, speciaal voor de museumstoomtram Hoorn-Medemblik....Lees verder
Eurostar maakt bekend in maximaal 50 nieuwe treinen te willen investeren. In de toekomst wil de vervoerder over een vloot van 67 stuks beschikken, dat zijn er zestien meer dan nu. De eerste treinen moeten...Lees verder
De nieuwe regering heeft veel te weinig geld gereserveerd om haar plannen voor het openbaar vervoer te kunnen betalen. Dat zegt reizigersorganisatie Rover in een reactie op het coalitieakkoord.Lees verder
De PVV, VVD, NSC en BBB willen door met de Lelylijn en zien ook de Nedersaksenlijn als prioriteit. Dat staat in het vandaag gepresenteerde ‘akkoord op hoofdlijnen’. De partijen spreken daarin af welke doelen ze...Lees verder
RWS en ProRail hebben samen 25 miljard meer nodigTot 2038 is volgens uitvoeringsorganisaties bijna 25 miljard euro meer nodig voor onderhoud van wegen en spoorwegen dan begroot. Dat schrijft de Algemene Rekenkamer in het jaarlijkse verantwoordingsonderzoek over het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.Lees verder
NS en NMBS, de Nederlandse en Belgische nationale spoorvervoerders starten eind dit jaar met een extra snelle trein van Brussel naar Amsterdam. Deze trein zal beide hoofdsteden ruim veertig minuten sneller met elkaar verbinden, maar...Lees verder
Aannemer Dura Vermeer begint in juni aan de restauratie van de 130 jaar oude, monumentale perronkappen van station Nijmegen. Ter voorbereiding op deze grote klus wordt komende maand een deel van de perronkap boven perron...Lees verder
De Alliantie van nieuwkomers in het passagiersvervoer in Europa ALLRAIL vindt bij monde van voorzitter Erich Forster dat Nederland moet afzien van de heffing die het vraagt voor gebruik van de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) van Amsterdam...Lees verder
Bij onderhoud aan het spoor legt de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat te eenzijdig de focus op beschikbaarheid van het spoor voor het vervoer van reizigers en goederen. Dat is een verkeerde prikkel. Dat stelt...Lees verder
Het is dit jaar 150 jaar geleden dat de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij de Oosterspoorweg opende, de ‘zijlijn’ van Hilversum naar station Utrecht Maliebaan en Lunetten. Ook werd op dat moment station Utrecht Maliebaan geopend. Het...Lees verder
Gemeente Amsterdam heeft een aanbesteding uitgezet voor het uitwerken van de vernieuwingsplannen voor station Lelylaan. De gemeente deelde in 2022 al plannen om het station een flinke opknapbeurt te geven. Het project heeft sindsdien enkele...Lees verder
Hoe kan ‘de Krakeling’, het Zoetermeerse deel van lijn 3 van de Randstadrail, toekomstbestendig worden gemaakt? Die vraag moet een lopend onderzoek van gemeente Zoetermeer, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en HTM gaan beantwoorden. Reizigers...Lees verder
Er komen geen openbare toiletten op de stations van Raalte en Heino. Beide stations worden komend jaar flink verbouwd, maar toiletten zijn in de bouwtekeningen niet opgenomen. Dit vloeit voort uit het beleid dat ProRail...Lees verder
Spoorwegovergang ‘Kleine Spoorbomen’ wordt eind dit jaar gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Gemeente Hilversum en ProRail besloten in 2022 al om op die manier de verkeersveiligheid op en rond de kruising te verbeteren. Voor (brom)fietsers en...Lees verder
Advocaat bouw- en aanbestedingsrecht Joost Haest heeft heel wat aanbestedingen zien mislopen. Toch kwam het einde van de aanbesteding voor de renovatie van de Van Brienenoordbrug voor hem als een verrassing. Deze mislukte aan besteding...Lees verder
ProRail gaat komend jaar onderhoud uitvoeren aan de monumentale overkapping op station Almelo. Het gaat om voorbereidingen voor een volledige restauratie, die vanaf 2030 plaatsvindt en naar verwachting zeker vijf jaar gaat duren. Lees verder
Als het aan de provincie Limburg ligt, gaan NS en Arriva desnoods samen de intercitydienst Eindhoven-Heerlen-Aken onderhouden. De Limburgers willen niet wachten tot 2032 voordat er een continudienst is tussen de drie plaatsen, zoals het...Lees verder
Strukton Groep meldt dat het in 2023 meer CO2 heeft uitgestoten dan gehoopt. Met een reductie van slechts 0,13 procent, is ‘t het moederbedrijf van Strukton Rail niet gelukt om de eigen duurzaamheidsdoelstellingen te halen....Lees verder